Rengöra och smörja inför vintern. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengöra och smörja inför vintern.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rengöra och smörja inför vintern.

Hello.
    Jag har för mig att jag har sett nån tråd som skulle besvara mig fråga men kan inte hitta den så jag påbörjar en ny tråd istället.

Tänkte jag skulle fixa till min flugutrustning inför vintern nu och jag skulle behöva lite tips på vad man ska tänka på, hur man ska gå tillväga osv.
    Jag skulle föredra alternativa smörjmedel/rengöringsmedel och dylikt snarare än de som säljs i fiskeaffärerna då jag har ont om pengar för tillfället.

Mvh Vanja

Hej!

Rengör flyt linan i ljummet vatten med ett par droppar grön såpa. Ingen tvål eller diskmedel ska användas! Kan förstöra linans ytskikt. Ska du hand torka linan? Använd en garanterat ludd fri trasa då. Annars, linda upp linan i slingor mellan tum vecket och armbågen. Häng den på en krok och luft torka den under natten. Du slipper ta av backingen från flug linan om du lägger rullen i en kasse och hänger den bredvid linan.

Detta sätt att linda flug linan i slingor etc. gör du även sedan du fettat linan och ska vinter förvara den = helst mörkt och svalt.

Blir svårt att säkert använda någon annan lin smörja än de som säljs utan att riskera att linan blir klibbig eller andra skador.

Ett billigt men bra sådant medel är detta: Mucilin Line Dressing Silicone 32:-

Kanske inte det allra bästa medlet men helt o.k. Gammalt och beprövat medel som räcker flera säsonger. Går fint att fetta tafs med också om du vill ha delar eller hela tafsen att flyta?

Ha hjälp av någon när du polerar in lin medlet. Låt den som hjälper dig att hålla i rullen medans du polerar in ca 1 m av linan i taget med en 5-10 tag. Du bör lägga på litet ny lin gukka på den medföljande poler duken efter att ha polerat ca 2m av linan.

Ska du sedan smörja rullen? Köp en tub (Inte spray!) med vitt litium fett på en båt tillbehörs firma.

Regör spol axel och mekanik innan med en ludd fri trasa. Smörj spol axel och mekanik med ett löv tunnt lager fett. Har din rulle skiv broms? Se upp med att få fett på själva skivorna.

Vitt litium fett, är salt vattens och värme beständigt.

Edit.

Vill du kolla spö ringarnas skick också? Dra en bit nylon strumpa igenom ringen / ringarna. Om den inte fastnar på någon ojämnhet? Då är allt o.k. med den ringen.

En sliten ring skadar till slut din lina!

Det finns flugspö ring kit att köpa på Flyfishing Masters t.ex. Du behöver förutom ringar, tråd / spö silke i rätt färg, colour preserver och lack + en bra liten konstnärs pensel eller 2 som har en rak ände (Storlek 3 eller 4 är lagom) Och ett rakblad för att kapa tråden riktigt nära lindningen. En liten och fin fil att fila ner kanten på ring fötterna behövs också. Detta för att tråden inte ska glipa i skarven mellan spö klinga och ring fot.

Du behöver ingen dyr lindnings maskin. Det räcker med en liten papp ask att lägga tråd rullen i så att den inte rymmer. Och en tung bok att dra tråden igenom så att den håller sig i spänn när du lindar.

Lägg på colur preservern först och låt torka. Lacka lindningarna minst 3ggr.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-22, 16:16.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack förresten.. lite sent men men..

Kommentera

Varsågod.

Inga problem.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
        2 svar
        146 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Jansson00  
        Arbetar...
        X