Utrusting till abborr/gädd fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrusting till abborr/gädd fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrusting till abborr/gädd fiske

Tjenare!
    Det är så att jag tänk börja flugfiska efter abborre/gädda och behöver lite tips från någon som har lite mer erfarenhet än jag.
    Vad jag tänk så lång är ungefär:
    1hand 9 fot , en rulle/lina, kommer att fiska ibland där det är trångt och mkt vass(älv/sjö ej hav/skär) så en lina som kanske inte sjunker så snabbt då lr?
    Flugor sett lite olika varianter å tänkte mer om hur abborren tar för man vill ju ha dom större bitarna så är det väl bättre me en fluga som sjunker ner lite och inte en fluga som stutsar på ytan som gäddan kanske är mer sugen på. Vill även inte missa abborre i mat storlek då jag äter gärna dom så förstora flugor är väl inte heller ett option.
    Är kanske lite mycke text men ni som svarar behöver inte svara på allt om ni inte vill även andra tips skulle uppskattas=).

MvH Matte

Hej!

Blir litet svårt att kombinera Abborre och Gädd fisket i samma spö. Iaf om du tänker dig att fiska Gädda med de större Gädd flugorna på 20 - 25 cm som oftast används? Då behöver du ju ett klass 8/9 eller 9/10, 9 fots spö. Med en i det senare fallet, WF 10 lina. Men med sådana bastanta Gädd flug spön blir Abborr fisket tråkigt.

Abborren, har man ju roligast med när man har ett klass 4/5 eller 5/6, 9 fots spö med en WF 5 alternativt en WF 6 lina. Dessa kit passar bra till Regnbåge och Öring i Put & Take vatten också.

Skulle nog välja ett klass 5/6 om det blåser ofta där du fiskar? Ett Klass 4 eller 4/5 är ju något mer vind känsligt.

Linan blir då en intermediate för den typ av vatten du tänker fiska i. En Intermediate, är mycket sakta sjunkande.

Du får fundera över om du har råd med båda kiten? Eller vilken fisk du ska prioritera? Du kan ju alltid köpa ett kit till för den andra fisken senare.

Vad är din max budget för kitet / kiten?

Jag hjälper dig gärna att plocka ihop grejorna.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-03, 19:54.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för den snabba svaret Jock Scott!
      Det är så att jag har ett flugspö klass 5 men det känns lite klent ifall man skulle få på nån stor gädda. Det där att abborre inte blir så roligt me större klass känner jag av redan nu me mitt haspel spö som tänkt ersätta me det nya fluspöet.
      Jag tar gärna ditt tips på ett bra spö men vi kan väl säga kring 3000kr kanske kan gå högre.

Kommentera

O.k. men då har du ju Aborre grejorna klara redan.

Här är justa Gädd grejor för en vettig slant:

Spö:

Rulle: Loop, Evotec CLW Eight / Twelve: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=1108

Bra rulle som klarar trycket från en större Gädd madam.

Lina: WF 10 Intermediate.

Backing 30 pund: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=120

Gädd tafs. Köp minst 3 st. http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=1089

Gör en liten ögla längst ut på viren som kan gå genom krok ögat och över / under flugan. Värm ögle knuten litet så blir den ännu mer hållbar.

Flugor: http://www.dan-tackel.com/group.asp?group=768

Peang till att lossa kroken ur Gädd käften: http://www.dan-tackel.com/search.asp...btSearch=S%F6k

Håv har du säkert redan?

Där har du ett bra Gädd kit.

Total pris med 3 st tafs, peang för 59:- och Gädd flugor för 300:- = 2929:-

Lägg sedan till 150:- - 200:- ca i frakt så....

Abborre flugor: http://www.fishit.se/se/fiske-6000-a...sortiment.html

Men även vanliga streamers i storlek 6 och 8 funkar för borren.

Varsågod.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-03, 21:59.

Kommentera

Låter fint fint det där och tackar så mycket för hjälpen!

Kommentera

Bara kul att kunna hjälpa till litet.

Hör av dig när du fått första Gäddan på nya utrustningan.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-03, 21:57.

Kommentera

Men 5 kilos gädda på klass 5 spö känns som en jävla ubåt Testa det med stor streamer

Kommentera

Lol! Ja minst.

Kommentera

Hej

Klass 9-10 tycker jag låter onödigt kraftigt, bara jobbigt att kasta. Jag fiskar gädda med ett gammalt 9,3 fots hi-level #8-9, flytklump på 9,5 meter och skjutlina vilket slår en WF alla dagar i veckan. Vilka klumpar som är bäst nuförtiden har jag dålig koll på men guidelines powertapper funkar i varjefall ypperligt.

/Niclas

Kommentera

Det är faktiskt inte så jobbigt att kasta med ett sådant spö som man kan tro. Jag hade ett 10 fot klass 9/10 spö till en hands Lax och HÖ fiske i å och älv under flera år. Och fiskade flera långa pass varje säsong med det utan att bli slut i armen. Och till Gädda med stora och tunga flugor + kraftigare vind funkar ett sådant spö perfekt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    157 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X