Köpa laxflugspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa laxflugspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa laxflugspö

Hej, tänkte höra om det finns någon som kan rekommendera mig ett bra/prisvärt laxflugspö som ska passa till mina zpeyklumpar i klass 9/10-34 gr. Köpte dom till mitt gamla spö men har upptäckt att ngt hänt på spömarknaden de senaste 20 åren. ;-)
    Vill dock behålla klumparna.
    Har bla blivit rek sameo supreme 13,6 fot och Zpey Instinct 13,7fot.
    Ngn som har testat?
    Hoppas på svar. Mvh Sunkan

Hej

Jag tycker valet av lax flugspö blir enkelt om du tänkt betala rimliga summor och få ett riktigt bra spö istället för något halva bra eller dåligt. Då ska du rikta in dig på Guidelines Lecie eller LPXe serier. Du kan välja allt mellan 12,6fot till 14 fot kolla deras hemsida för mer fakta.

Men sen så ska du tänka på att priset variera väldigt mycket. Jag köpte mitt nya guideline flugspö av Svensk Fiskeshop. Dom var riktigt billiga (billigast i hela Sverige). Men tänk på att du måste kontakta dem eftersom att de inte har dem inne på hemsidan utan som en beställningsvara via kontakt på telefon eller mail.

Hemsidor
    Guideline

Svensk Fiskeshop

Kommentera

Hej!

Det finns några stycken som inte är så dumma Zpey Spöt du skrivit om b.la. Sameo spöt är säkert trevligt det med.

Men annars kanske dessa är litet billigare och lika bra.

Vision GTfour catapult 14 fot #10 om du vill ha ett snabbt spö?

2795:- på rea. Full pris: 5495:-

Något billigare men ändå bra: Vision Nite # 9/10 13.7 fot. Medium aktion. på samma rea. 1999:- Full pris: 3995:-

Kan du tänka dig ett # 9/10, 12.6 fot med ganska snabb, medium aktion? RST Mythos Blue 4285:-

Har väldigt goda erfarenheter av Mythos Blue 9 fot klass 5/6 iaf.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-14, 19:30.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar så mkt för snabba svar. Ska sätta mig i lugn och ro och gå igenom alt.
        Mvh Mattias

Kommentera

Det där med spön och klumplinor är en djungel.
          Jag fiskar en del tvåhands och det att börja med linan känns ju lite bakvänt, själv hittar jag ett spö sen anpassar jag klumpen efter det.
          En klass 9/10 på en 12,6 fotare passar kanske inte på en 14fotare. Det är ju lite trixigt att få till. Nu beror det ju lite på vad och var du fiskar men ju kortare spö, dessto lättare att kasta länge. har en RST Mythos blue, 12,6 fot, grymt klös när man träffar rätt och en Sage Z-axis 14,3 fot som alltid kastar av sig självt men skjuter jäkligt långt när man träffar helt rätt.
          Som vanligt, testa olika spön i olika längder för att det ska passa, och var inte rädd att klippa i klumparna.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Lite tokigt att börja med linan, jag vet. Men gjorde misstaget att köpa på mig ett gäng klumpar, till mitt gamla spö. Det fungerade men man märker att spöet inte passar med den sortens linor. Min gamla DT fungerade lika bra...
            Prövade ett Zpey 14,6 klass 9/10 men mina klumpar var för lätta. Läste även ngn annanstans att man bör ner en klass på spöna.
            Fortsätter botanisera i spödjungeln.
            Önskar mer inlägg. Tack så länge. /Mattias

Kommentera

Beroende på spölängd så måste du ju ha längre klumplinor.
              Du säger att klumparna inte passade på ditt förra spö, det var möjligen inte så att det var ett enhands? Du nämner nämligen DT.
              Det funkar säkert med dt på tvåhands men det är inte min skola, tvåhands klumlina, enhands allt annat, det är min skola.

Kommentera

Mitt gamla spö var ett Bringsens Excl 14", och blev rek av Bringsen själv att ha dessa linor. Dock så är spöet duktigt mjukt och jag känner att jag inte får ut tillr med lina. Köpte spöet i början an 90-talet. Kände när jag testade zpeys 14,6" att det fanns mer i spöet dock så skulle jag haft en klass mer på linorna än vad jag har. Apropå DT så hade jag en DT11 till det gamla spöet innan jag slog till på nya linor. Skulle aldrig behållt det gamla utan skaffat nytt på en gång. Då hade jag aldrig behövt tramsa med att hitta spö till linor och inte tvärtom. Helt fel jag vet men nu har jag justa linor som var rätt dyra så nu blir det till att matcha tvärtom så att säga.
                By the way, så fiskar jag mest i Mörrum.

Någon som vet ngt om Loop Adventure g3 9/10 13,2" ????
                Rea på dan-tackel.

/Mattias

Kommentera

Vad du skulle göra är ju att åka till Capricorn i Borlänge och helt enkelt hänga på din rulle på några spön. Han har damm som du kan kasta i. Han har visserligen en massa linor på rullar men känns bättre i ditt fall att köra på dina egna linor. Han är duktig på att ta fram prylar även om han inte är en personlig favorit...

Kommentera

Tack för tipset. Tycker det låtersom en utmärkt idé. Såg att dom skulle ha en minimässa i febr. Kanske kan vara läge att ta sig dit.
                    Mattias

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    152 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X