Fluglina till guideline act4 #6? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluglina till guideline act4 #6?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det här är nog den billigaste LB linan : http://www.outdoorexperten.se/p-1466...longbelly.aspx

Cortland, är gamla i flug line gamet. Så även deras budget linor är helt o.k.

Min allra första ordentliga flug lina var en Cortland Micro Foam. ( Då var jag runt 20. Är 57 nu) Och den slet jag duktigt på under många år.

Annars, är det väl Sameo Python som ligger närmast till hands: http://h2o-flugfiske.se/fluglinor-ta...ing-longbelly/
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-27, 18:25.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Vad skiljer Python klumpmässigt från Viper?
      [FONT="Impact"]Mvh:
      /Johan[/FONT]

Kommentera

Python Longbelly med 16.5 m klump. Viper = vanlig WF lina med 11.5 m klump. Därmed har Python linan samma klump längd som RIO Gold.

Longbelly har alltid fördelen över en WF genom att den landar mjukare och mer precist. Ungefär som en DT lina. (Double Taper = klumpen på mitten av linan) Men en l.b lina skjuter i stort sett lika bra / fort som en WF. Där är det lite segare med en DT. Men eftersom DT linan har sin största förtjänst när du fiskar i strömmande vatten betyder detta med snabb skjut förmåga mindre med en sådan lina.

Lb linan, är en hybrid mellan WF och DT helt enkelt.

Se bara till att ha det mesta av klumpen utanför topp öglan på spöt innan du börjar.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-27, 21:01.

Kommentera

Förlåt att jag lånar tråden men undrar om Guideline Act 4, 9fot 6' + reelMaster LA 46+Micron Backing 200 yds 30lb+ Lina Guideline Force Flyt WF 6 är nått att hänga i julgranen?
          Är så att jag fått en polare intresserad i flugfiske å undrar om detta är ett bra nybörjar set och det kostar 2300kr med garanti kvar.

Kommentera

Hej!

Om kompisen inte ska fiska Havsöring på kusten? Utan mest Harr, Regnbåge, Röding och Öring ?

Ta ett klass 5 set istället. Då får han ut mer av det fisket.

Absolut! Det är mer än ett nybörjare set kan man säga. Iof, så är linan den billigare varianten av Guidelines linor. Men helt o.k. ändå. Och någonstans måste ju den som plockar ihop setet få ner kostnaden. Och det är inte heller dumt med en billig, men o.k. lina så här i början då man oftast misshandlar sin första lina rätt mycket första säsongen p.ga bristande kast teknik. Men byter han nästa säsong till en WF klass 6, Vision Vibe eller en Guideline Presentation flyt lina t.ex. Eller en Sameo Python om han vill ha en longbelly lina? Så är det ett kit som kompisen kan ha i många säsonger.

Säg också till honom att skaffa en reserv spole till rullen (Rullen till ACT 4, klass 5 setet är en Guideline Reelmaster Trout) Litet mer 20 pund backing (50 yards = 45m är lagom att spola på) Och en normal sjunk lina. Så är han rustad för hela säsongen.

Här har du en billig men faktiskt en bra (sjunk) lina. "Sjunk" är normal sjunk linan: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=261

Det är som sagt en WF 6 han ska ha till klass 5 kitet.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-26, 19:36.

Kommentera

hehe väntade på att du skulle svara=) Jo frågade om han kunde tänka sig nått annat men han var väl sugen på att kasta några streamers också. Sökte då själv på setet för att se va det kostade men inget som var just så lågt och även bil avstånd för att hämta upp det så man slipper betala frakt. Men jag har hört av mig till han via email å frågade om det var helt oanvänt som han säger så är det nog värt pengarna ifall det är så eller?

*edit* Detta är en blocket.se annons.
              Senast ändrad av Gordion; 2011-04-26, 18:59.

Kommentera

Det går fint att dänga streamers upp till storlek 6 med en klass 5 utrustning även om det blåser litet granna.

Jag hittade kitet här: http://www.fishline.se/guideline-act...products_id/72

Kanske tryggare att köpa det i butik?

Jag försöker vara snabb i vändningarna.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-26, 19:27.

Kommentera

Hehe inga problem bara kul att folk kollar in dagligen och kommenterar så det inte är som på vissa forums där man får vänta dagar på svar=). Jo jag kollade på det där setet därför jag vart lite tveksam så tänkte bäst man frågar nån som vet. Jo det känns lite säkrare att köpa från affär. Jag och han ska ta ett snack men nu vet hur länget är iaf.
                  Tack för hjälpen och i helgen blir det att inviga mitt Esox Lucius 9" #9-10 som du plockade ihop till mig i höstas.

Kommentera

Du får väl köra en övertalnings kampanj med kompisen Men du kan hälsa honom från mig att han definitivt får hoppa upp en del sköna 1000:- lappar om han ska ha något märkbart bättre.

Jaha! Ja, jag har ett minne av att du och jag snackade Gädd prylar förut.

Då får jag önska dig ett riktigt skit fiske när det blir dags att vädra grejorna.

Varsågod. Bara kul om jag kunde hjälpa din kompis litet till rätta med val av utrustning.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-26, 20:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X