Ron Thompson "Lusbäcken" Dry fly 270cm 5/6 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ron Thompson "Lusbäcken" Dry fly 270cm 5/6

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ron Thompson "Lusbäcken" Dry fly 270cm 5/6

Någon som vet något om detta spö ? Fick det av farsan för att påbörja flugfisket.
    Har haft lite svårt att få till mina kast, kan det bero på spöt eller ?

Sen har jag en fråga angående linan. Det fanns redan en lina på rullen när jag fick spöt och hur ska jag kontrollera vilken sorts lina det är, eller är det bäst att köpa sig en ny lina ?

Mvh D.M

Hej!

Just den modellen av R.T's spön har jag inte hört talas om. Men är det som de flesta andra flug spön av det fabrikatet? Så får jag tyvärr säga att det inte är något man bör sätta i näven på nybörjare.....Om ens någon som vill njuta av sitt flug fiske?

De spöna brukar vara ganska sladdriga och "oroliga" att kasta med.

Är linan inte sprucken i yt skiktet eller allmänt sträv? Då ska den nog gå att ha ett tag. Du kan iof smörja upp linan med något lämpligt lin medel typ Sameo Cobra spit. Det brukar öka glidet i ringarna en hel del.

Om du gör detta? Se till att använda en garanterat ludd fri trasa!

Ska du ha ett bra men billigt kit? Då är Bäcksländan XPC, klass 5/6 ett vettigt val. Olssons Fiske har det billigaste priset på det med ca - 400:- Du får iof köpa till 20 pund backing lina. 50 yards = ca 45m är lagom att spola på rullen. Olssons, har 100 yards sådan backing från Scierra som ligger bra till i pris.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-26, 19:59.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ajdå, det var inte skönt och höra nu inför starten

Har du något förslag på ett flugspö för en helt och hållet nybörjare inom flugfisket? Fisket ska lämpas för regnbåge/öring .. Eftersom bristen på pengar så föredrar jag ett så billigt som möjligt , men endå ett som kan lämpas för en nybörjare

Mvh

Kommentera

Ja, jag beklagar. Det är aldrig roligt när man får fel grejor

Är det bara ett spö du är på jakt efter? Då är detta ett förslag: http://www.wittlock.se/sv/utrustning...tml?grp=779964 Klass 5 då.

Scierra, gör bra spön till justa priser.

Detta spö kostar mellan 1200:- till 1300:- på andra ställen.

Upptäcker du att du behöver en annan (WF 6) flyt lina? Köp en sådan här:

Den här linan är lika bra som vilken annan 400:- lina som helst.

Ett billigt sätt att skaffa dig en sjunk lina också så småningom. Normal sjunk linan kallas bara för "sjunk" här.

En sjunk lina , är bra att ha i början och slutet av säsongen först och främst. Men även när vattnet blir riktigt varmt ( Regnbågen och Öringen är inte riktigt förtjusta i vatten temperaturer över + 15C ). Då går de ner i djup hålorna och ställer sig och kommer bara in på grundare vatten på kvällarna och tidigt på morgonen.

Orkar du inte byta lina på rullen? Då kan du köpa denna rulle (modell 4/6) till sjunk linan t.ex. : http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=1655

20 pund backing: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=120
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-26, 21:48.

Kommentera

Är det värt att skaffa sig en interm. lina om man ska fiska i P&T sjöar ? Annars så va denna lina sjukt billig som du länkade! Ska försöka skramla ihop lite pengar och beställa hem detta spö så fort jag kan!

Tack ännu en gång !

Jock Scott for president

Kommentera

En intermediate lina är bra om vatten djupet inte överstiger 5m. Annars tar den god tid på sig att komma ner. Fördelen mot en ordinär sjunk lina är ju att den sjunker så pass sakta att du kan stoppa den på det djup du vill i stort sett.

Du kommer att få en helt annan och positiv upplevelse av Scierra spöt kan jag lova!

Varsågod.

" Jock Scott for president". Tackar! Men jag skulle nog hellre välja John Cleese ( Monthy Python gänget). Inte bara intelligent. Förbannat rolig också.

Den långe mannen i denna klassiska M.P. sketch: http://www.youtube.com/watch?v=npjOSLCR2hE
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-26, 22:09.

Kommentera

Jag använder mig utav ett RT lusbäcken dryfly 5-6:a. Fungerar hur fint som helst för mig.

Kommentera

Det är ju fint att du är nöjd med det spöt. Är det ditt allra första flugspö? I så fall? Så har du väl vant dig vid den något udda aktionen med tiden. Och så har du säkert också en bra känsla för kast tekniken, och då kan man ju handskas med i stort sett vilken spö aktion och spö rygg rad som helst. Men alla är inte så lyckligt lottade.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                2 svar
                150 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jansson00  
                Arbetar...
                X