Vision zulu som nybörjarset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vision zulu som nybörjarset?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vision zulu som nybörjarset?

Jag har på senaste åren börjat förstå flugfisket lite mer och skulle vilja börja utöva det så smått denna säsong, jag var in till min lokala butik o kände på ett vision zulu set och det kändes ganska mysigt måste jag säga.

Den eviga frågan lyder väll som alltid, är det något att ha?

Jag tänkte att ett set måste väll ändå vara smidigast att börja med då jag kommer få träna mig själv för det mesta då min närmsta fiskepolare som utövar fluga bor en bra bit härifrån.

Har kollat runt lite smått och ett annat vettigt set verka vara vara guidelines kispiox, men då tillkommer det frakt så om visions prylar inte är helt värdelösa så blir det nog ett sådant.

Spöt kommer o nyttjas mestadels i P&T vatten, men jag drar nog med det ut här hemmavid för övningens skull också.

Hur lyder eran dom, o visa mästare av flugan?

Hej!

Visions grejor är bra. Och Zulu kitet är inget undantag. Det enda minus tecknet, är att du kan få det besvärligt att hitta en reserv spole till just den rullen. Detta eftersom den är special tillverkad för kitet i fråga. För en sjunk lina av något slag + spole (och backing lina) bör man ju också ha för att greja hela säsongen.

En klass 5 utrustning är perfekt till alla ädelfiskar utom Lax och Havsöring.

Iof. kan du köpa en Okuma Airframe 4/6 rulle billigt här istället:

Bra och billig sjunk lina. En WF 6 passar bra till ett klass 5 spö. "Sjunk" är normal sjunk linan:

20 pund backing:

Det räcker om du spolar på 50 yards = ca 45m.

Vad ska du få betala för Zulu kitet?

P.s. Öva på en stor och öppen gräsmatta. Att stå vid sjön med fluga på tafsen tar bort fokuset från själva kast träningen.

Ha en liten garn tofs som "fluga" på tafsen när du övar. Då undviker du pisk smällar.

Köp gärna till några reserv, nylon tafsar. 0.18, är en bra all around grovlek. Men skaffa även 0.15 tafs för flugor från #16 och mindre + för skygg fisk.

Ett par 25 m spolar med nylon lina i de dimensionerna är bra att ha. Då kan du reparera och förlänga tafs spetsen med hjälp av kirurg knuten när den blivit för kort efter ett antal flug byten.

Köp en liten nagel tång på Apoteket. Den är bra till attt knipsa av nylon med.

Kolla med din lokala fiske klubb om kast kurser. Då lär du dig snabbare och du lär dig dessutom rätt teknik från början. Instruktions DVD och video klipp på You Tube i all ära. Men det är inte lika bra som en instruktör "live".
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-14, 20:01.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

jädrar vilket snabbt svar!

Jag får betala 1495.- för det kittet på dogger om jag inte minns fel, spolbyte är inget problem för mig den här säsongen då jag mest tänkte se om det verkligen är för mig de här me fluga. (torrträning på en närliggande fotbollsplan är inplanerat varje kväll efter jobbet)

Om jag fastnar för det så blir det en vända in till någon välsorterad butik i fjollträsk o köpa lite finare rulle och möjligtvis spö till nästa år.
      Senast ändrad av norrpan42; 2011-06-14, 19:59.

Kommentera

O.k.

He, he, he! Här går det undan på detta forum.

Men eftersom du kan få Kispiox setet Hos Dan Tackel för 1475:- just nu. Så tycker jag att du ska satsa på det istället. Det är snäppet vassare än Zulu. Och inte minst, så får du en bra rulle (Reelmaster, Light Trout) Som det finns reserv spolar till. Inte att förväxla med den dyrare Reelmaster LA dock.

Kolla vad jag lade till i mitt första svar också.

Edit. Glöm det jag skrev om kast kurs på fiske klubb. Jag såg sedan att du har flugfiskande kompisar.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-14, 20:16.

Kommentera

Jag gör nog som de flesta duktiga gräshoppor o lyssnar på dem som vet bättre.

Ett stycke kispiox set beställs omedelbums vid löning.

Jag kommer absolut att ta hjälp av min vän då vi brukar träffas ungefär en gång i månaden vid en P&T sjö för att bottenmeta o snacka skit och allmänt mysa med en kall eller två.
          Han har flugfiskat i 7 år ungefär så han har nog koll på tekniken. Hans uppvisningar och förklaring vad det gäller fluga var förövrigt det som fick mig att vilja ta klivet in i denna spännande fiskeform.

Det var inte länge sedan man satt o undrade hur fn folk orkade stå o svinga ett spö i luften som någon slags afrikansk krigare för att få ut en krok med lite trådar på, men nu har jag börjat förstå tjusningen med det hela.

Edit: hur får jag till det så att jag får en vänstervevad rulle när jag beställer från dan-tackel?
          Senast ändrad av norrpan42; 2011-06-14, 20:26.

Kommentera

Tycker att du gjorde ett klokt val där. Inget ont om Zulu kitet iof.

Jag läste senare att du har flugfiskande kompisar. Så går det när man läser för fort ibland.

#Det var inte länge sedan man satt o undrade hur fn folk orkade stå o svinga ett spö i luften som någon slags afrikansk krigare för att få ut en krok med lite trådar på, men nu har jag börjat förstå tjusningen med det hela. #

Jag hade ungefär samma inställning som du när jag började för 41 år sedan som 16 åring.

Men med tiden, insåg man hur mycket mer flugfisket har att erbjuda mot ett ganska själ löst dängande med ett spinn spö och en metall eller en trä bit med krokar på.

Förlåt mig alla spinn entusiaster. Men så känner jag för det.

Dels, så har du en helt annan kontakt med fisken på ett flug spö. Och du får ju slå i dig en hel del kunskaper om Entomologi = insekts lära. Och det finns ju en uppsjö av tekniker att fiska flugan med dessutom. Vidare, så har man ju möjligheten att binda sina egna flugor om man känner för det? Ett trevligt vinter pyssel när spöt hänger på en krok i garderoben och isen ligger tjock på fiske vattnen.

Du bara talar om vilken vev håll du vill ha när du beställer.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-14, 20:38.

Kommentera

Det som tilltalar mig mest med flugfisket är just att man måste ha koll på lite av varje, vilken fisk som äter vad och när olika kläckningar håller på osv.
              det är inte bara att stå och nöta utan det innbär en hel del förberedelser och studerande för att bli en duktig utövare helt enkelt.

Nog för att spinnfisket kan bli avancerat så det gör ont i huvudet ibland men fluga känns ändå som en helt annan nivå.

Var kan jag köpa en extra spole till rullen i setet för en vettig peng då?

Kommentera

Håller med dig helt och fullt.

Här kan du hitta en reserv spole till Reelmaster Light Trout rullen: http://www.stockholmsflugfiskecenter...e/?artnr=21107

Full priset för en komplett sådan rulle är ca 700:- - 800:- normalt.

Kommentera

Vill du ha flugfiske inspiration? Gå till biblioteket och kolla om de har några av Hans Lidmans eller Rolf Smedmans fiske böcker?

De farbröderna har fått många att börja flugfiska kan jag lova dig! Bl.a. underteknad.

Här är en nice video om torrfluge fiske på Harr:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-14, 21:07.

Kommentera

jädrar vilken bra film, men jag måste bara berätta om vilken bonnröta man har haft idag!

Tack vare jobbet så befann jag mig i arninge idag och tänkte kolla in en av de relativt nya butikerna där, XXL heter den, och det var ingen besvikelse när det gäller fisket kan jag säga!

Relativt välsorterad och kunnig personal gjorde besöket mycket fruktsamt, för när jag strosar igenom och tittar på diverse friluftsgrejer så ser jag en stor pryl på en pelare där det står "guideline", vid närmare inspektion ser jag at de är en flytring, kan man ha sån tur att de har de där setet ja blev tipsad om? svaret var tyvärr nej, men de hade ett annat nybörjar set från guideline tydligen.

Setet visade sig vara exakt likadant fast i en norsk förpackning, för 1499.- Turen slutar inte här utan jag hade tydligen fått in pengar på kontot också, så nu är jag en stolt ägare av ett flugspö mina herrar!

En mycket trevlig kille hjälpte mig att vända på lagret så det blev vänstervevat och gav mig väldigt mycket tips om allt möjligt. Butiken kan med lätthet rekomenderas!

En lite halvkonstig sak med setet var dock att det hetter "FLYSTARTER Trout9' #5 -4pc KIT", bör det inte heta något med light trout pga rullen?
                    Senast ändrad av norrpan42; 2011-06-15, 19:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X