WF linklass till ett Sage klass 5 spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

WF linklass till ett Sage klass 5 spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• WF linklass till ett Sage klass 5 spö?

Har ett Sage Launch kl. 5 som jag ska köpa linor och rulle till.

Men om man ska köra WF, ska man då gå upp en linklass och alltså använda kl. 6?

Spöet är ett Sage Launch, 9', #5.
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Tjena!

Launch spöt följer AFTM klassningen bra och är litet mjukare än de dyrare Sage spöna. Så en WF klass 5 är vad du ska kika på. Rio Gold, (Longbelly) borde fungera bra ihop med ditt spö t.ex. Här är den till ett riktigt bra pris: http://mistpool.com/product_info.php...3fcc97424a8ee6 En annan lina, om du vill ha en ordinar WF? Som kan vara intressant för dig är en Snowbee XS: http://h2o-flugfiske.se/linortafsar/...ne-farg-ivory/

Tänk bara på att om du väljer en Rio Gold? Att du får ha en hel del av den 14.5 m långa klumpen utanför topp ringen på spöt innan du börjar kasta.

Jag har självt en Gold som jag är mycket nöjd med. Longbelly linor, är ju ett slags hybrid mellan WF och DT med mycket av de bästa egenskaperna från båda.

Men Snowbee XS, är en riktig kast kanon den med.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-19, 11:04.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Första frågan är vad du tänkt fiska efter primärt med spöt?
      Beroende på det så finns det ju linor som är mer eller lämpade.
      [FONT="Impact"]Mvh:
      /Johan[/FONT]

Kommentera

Tja, med det spöet blir det nog mest fiske i dammar (regnbåge) och andra mindre vatten. Är ju novis inom flugfiske så det blir nog en del harvande i P&T vatten till en början för att få ihop lite timmar bakom spöet och utrustningen.

Göran: Hur enkel är Rio Gold linan att hantera för en som har glömt det mesta vad gäller kastteknik? Hade spanat in Dan-Tackels 2:a sorteringslinor som du tipsat om innan.
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Gold linan är lätt kastad när man väl, precis som med andra nya linor lärt sig timingen med den. Men iof så kan du ju skaffa en Dan Tackel 2:a sorterings lina till att börja med. Inget fel på den heller även om Gold är vassare. En longbelly mjuk landar ju bättre än en WF och roll kastar något bättre också p.ga. den längre klumpen. Tycker att i stort sett att min Gold nästan är där en DT lina är när det gäller förmågan att presentera flugan. Men skjuter ju snabbare än en sådan lina a la' WF.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-19, 18:14.

Kommentera

Ok! Ska nog satsa på en Rio Gold så småningom låter det som. Jag tror dock att jag börjar med Dan-Tackels vanliga WF lina till att börja med tills dess att jag känner mig någorlunda trygg rent teknikmässigt.

Tack för svaren återigen!

Kommentera

Det är nog ingen dum approach. Du ska ju bli kompis med Launch spöt först och främst.

Varsågod.

Edit.

Tips. Dan Tackel linorna har inga färdiga öglor för backing och tafs. Skaffa en flaska kemiskt ren Aceton. Och lägg ca 1 dm av både lin spets och lin slutet i ett bad av denna aceton i några minuter tills du lätt kan ta av ytskiktet. Gör sedan denna ögla av lin kärnan i båda ändarna:

Skadar heller inte att lägga litet kontakt lim (Måste vara ett mjukt lim) över själva ögle knuten och jämna till det med en sticka. Då hugger inte öglorna i spö ringarna lika mycket.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-19, 18:31.

Kommentera

Jag har ett Launch, gå på en klass tyngre lina. Alla mig veterligen Sage-spön är underklassade och mår bättre av en något tyngre lina.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                  Jag har ett Launch, gå på en klass tyngre lina. Alla mig veterligen Sage-spön är underklassade och mår bättre av en något tyngre lina.
                  OK! Kan ju faktiskt testa både klass 5 och 6 om man köper 2:a sorteringslinorna. Så får man en uppfattning om hur spöet funkar med de olika vikterna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                    Så uppfattade jag inte Launch spöna ur de 2 trådar jag läste på Engelska och Amerikanska forum.

Där menade de på att en tyngre lina gör att spöt inte orkar jobba som det ska på runt 20 m längder.

Men eftersom du faktiskt äger ett sådant spö så har du säkert rätt i det du säger.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    157 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X