Fiska strömming - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska strömming

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska strömming

Köpte ett strömmingstackel från Biltema (med 5 krokar, 130 cm lina samt sänke) bara för kul för några dagar sedan, har varit sugen på att testa detta efter att ha läst artiklar om folk som fiskar strömming från hamnen i Örnsköldsvik. Tänkte dock höra mig för om lite tips eftersom jag aldrig testat detta förut.

Ungefär vilken tid på året är mest givande för strömming? Vilken sorts spö kan jag använda till detta tackel, funkar mitt gäddfiskespö med Ambassadeur? På vilket djup brukar strömmingen gå (det är ca 5-6 meter djupt vid kajen tror jag)? Någon speciell teknik, rycker man lite upp och ner ungefär som när man pimplar eller håller man tacklet på en jämn nivå, eller kastar man ut och vevar in? Något annat att tänka på?
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Fisketekniken från kaj är enklast tänkbara. Kasta ut låt sjunka lite och veva in. Tid är när strömmingen är inne för att leka. Det finns såväl vår- som höstlekande stammar. Ibland är krokarna försedda med diverse plasttuttar. Ser ingen fördel med just dem. De bromsar för övrigt kastet en del. Om du brukar göra pimpel med epoxi ögon så kan du passa på att smeta på epoxi på några tackel också. Ibland kan det vara bra. ibland spelar det ingen roll för strömmingen hugger på allt som far förbi dem.

Utrustningen duger bra. Strömmingsfiske går inte på fightingkänsla, även om fem stora som vill åt samma håll stretar på rätt duktigt. Eftersom du vill kunna komma ut en bit med tacklet så är ett spö med lite längd och spänst att föredra. Klarar det ca 35g så är det perfekt.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Enkla (och billliga) tackel är ofta helt OK. Jag brukar köra med 3-5 förnicklade enkelkrokar i storlek 2 som upphängare ovanför ett silver Koster eller liknande. Har tyckt mig märka en positiv inverkan av att använda ett blankt drag istället för ett blysänke som många kör med, kan bli nå'n bonus-firre på det också!

Kasta ut, låt sjunka ned till botten, veva in en bit, låt sjunka etc etc.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
      0 svar
      132 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
      6 svar
      343 visningar
      0 gillar