Återsätta fisk med laxlus? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Återsätta fisk med laxlus?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Återsätta fisk med laxlus?

Hej
    Jag fick en havsöring på 43cm som hade massa laxlus. Den kämpa bra och hade inga synliga skador av lössen som satt löst. Jag tog bort lite av ohyran men släpte den sen. Vore det bättre att ta upp den så att lössen inte sprids vidare? Min måttet här i kungsbacka är 45cm.

Det är 45 cm som gäller oavsett omständigheter tyvärr, hört att skadad fisk ska återutsättas omedelbart. Är väl för att eliminera den orsaken som bortförklaring. Sen hur farligt laxlöss är vet jag ej, den går ju bort efter ett tag i sötvatten.
    Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Tack för svar
      Då gjorde jag rätt iallafall men ändå intressant att veta hur skadliga lössen är. Om manfår upp en godkänd är det bättre för beståndet att man tar upp angripna fiskar eller är det inte ett stort problem med lössen och bättre att återsätta?

Kommentera

Vuxna fiskar tar väl inte så stor skada av Laxlöss, däremot är de fatala för smolten då antalet laxodlingar i främst Norge har fått Laxlusbeståndet att explodera, vilket gör att smolten under sin vandring ut i havet angrips så kraftigt av Laxlöss så att den dör. Men det problemet finns väl inte i Sverige ?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
        0 svar
        132 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Mattiaslindahl  
        Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
        6 svar
        344 visningar
        0 gillar