Lämplig rulle mm till Fröya ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämplig rulle mm till Fröya ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lämplig rulle mm till Fröya ??

Hej jag är till 98 % nybörjare på det är med havsfiske så jag har lite frågor. Är nu inbokat på en veckas tur till Fröya i sommar och undrar nu vad det är vettigt att ha med sig för prylar (främst rulle och spö) det andra har jag hyffsat grepp om.

1. Vad kan man lämpligen använda för rulle ?? Hadde tänkt mig en Shimano TLD 15 sedan någon lite mindre till lite annat fiske typ en Ambassadeur 7000. Pallar en TLD 15 det mesta som Fröya kan erbjuda ??
    Vilka rullar från PENN är lämpade ?

2. Vad är lämpliga spön ?

3. Allehanda andra tips är VÄLKOMMNA

Ursprungligen postat av XPS
    Hej jag är till 98 % nybörjare på det är med havsfiske så jag har lite frågor. Är nu inbokat på en veckas tur till Fröya i sommar och undrar nu vad det är vettigt att ha med sig för prylar (främst rulle och spö) det andra har jag hyffsat grepp om.

1. Vad kan man lämpligen använda för rulle ?? Hadde tänkt mig en Shimano TLD 15 sedan någon lite mindre till lite annat fiske typ en Ambassadeur 7000. Pallar en TLD 15 det mesta som Fröya kan erbjuda ??
    Vilka rullar från PENN är lämpade ?

2. Vad är lämpliga spön ?

3. Allehanda andra tips är VÄLKOMMNA
    Efter vilka fiskarter och på vilka djup hade du tänkt fiska? En TLD 15 pallar absolut det som simmar runt Fröya. Dock verkar det lite kaka på kaka att köpa en 7000 och en TLD 15. En 7000 är ju bra till det mesta fisket men sen kan det ju vara bra med en till rulle för djupfisket och då är det bättre med en TLD 25 istället för TLD 15. Ännu bättre rullar är ju t ex accuraterullarna och en 2-växlad för djupmetet, t ex daiwa LD30 2SPD, den är grym, men då blir det ju betydligt dyrare. VAd gäller spö så är ett 20 lbs spö lagom för det mesta fisket.
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Hmm ja de arter jag vill ha tag på är ju det vanliga torsk, sej, bleka mm helt änkelt det som fassnar på kroken när man sitter och pilkar lite :P
      Sedan har vi ju det där med ekonomin
      Kanske borde sattsa på en TLD 20 i stället tycker 25an verkar vara en JÄTTE :S

Men tipsa på så får vi se vad det blir efter ett par svar..

Kommentera

Ursprungligen postat av XPS
        Hmm ja de arter jag vill ha tag på är ju det vanliga torsk, sej, bleka mm helt änkelt det som fassnar på kroken när man sitter och pilkar lite :P
        Sedan har vi ju det där med ekonomin
        Kanske borde sattsa på en TLD 20 i stället tycker 25an verkar vara en JÄTTE :S

Men tipsa på så får vi se vad det blir efter ett par svar..
        I så fall är ju en rulle i 7000 storlek lagom stor. En större rulle behövs inte för vanligt fiske efter torsk, sej och bleka. Så har du inte tänkt fiska på djup över 100 meter så räcker en rulle bra, men ska du ha en större rulla så kan du lika gärna köpa en TLD 25 på en gång istället för att smådutta med en TLD 20.

Sen pilka???....Hoppa över pilkfiske med upphängare och kör med jigghuvuden på 150-300 gram och stora shadar till torsk och sej, så rensar du undan mindre fiks hyfsat..Vad gäller bleka så kan du fiska den med gäddgrejer och 15-centimeters shadar och 35-grams jigghuvuden...
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Från Penn skulle man kunna tänka sig följande: Senator 4/0, 320 LD eller varför inte en Level Wind 309 M. En av mina fiskekompisar har en 309:a som han haft i 7 år. Den har fungerat utmärkt. I höstas plockade han upp en Hälleflundra på 25,2 Kg med den rullen. Den är helt klart underskattad.

Om du vill får du gärna kontakta oss på info@havsfiskecenter.se för mer information och priser. Vi säljer de flesta märken och modeller, även om de för närvarande inte finns i webbutiken.

//Magnus

http://www.havsfiskecenter.se

Kommentera

Bleka med gäddprylar är riktigt kul. Sköna hugg och härliga rusningar. Så satsa inte bara på dem grövre prylarna!

Kommentera

OK !! Vi får se vad det blir frammåt våren..
              Och BBRF jag har helt klart ställt in mig på det där med jigg fisket och turligt nog bor jag nära till Nya Sporting som har ett stort utbud av juggar till bra pris

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
              4 svar
              312 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
              0 svar
              71 visningar