Agn makrill - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Agn makrill

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Agn makrill

Hej! Har fiskat mycket makrill med stagg men tycker ofta de lossnar från kroken. Fick tipset att fiska med sillfiléer har provat det två gånger nu utan napp.
    Nån som har erfarenhet ifall sill funkar?, även nyfiken på ifall nån har bra tips för att få staggen att sitta kvar på kroken?

Sillbitar funkar utmärkt, det är bara vi i Bohuslän som envisas med mjuka stagg. Den ska tinas långsamt och vattnet ska bort för att undvika mosigheten.

Kommentera

Om man saltar småsillen blir den fastare och sitter något bättre på kroken. Om man ska ut och fiska på morgonen brukar det vara bra att ta det frysta paketet med småsill (stagg som den kallas längre söderut än där jag brukar fiska) och placera det i kylskåpet med en rejäl laddning salt på toppen. Sedan nästa dag häller man av vattnet allteftersom sillpaketet tinar. Om man firar ned till botten och lyckas fånga en vitling över minimåttet (vilket inte är lätt på vissa platser) kan man skära smala strimlor från sidan på den. Funkar minst lika bra som stagg. Jag har även testat motsvarande med kolja med gott resultat. För många år sedan provade jag med små mörtar som jag fångat med sänkhåv. De satt bra på kroken och jag märkte ingen skillnad i fångstresultat. Prova lite olika agn, det mesta sitter bättre på kroken än stagg och mycket funkar bra. En klassiker är förresten att skära strimlor från en nyfångad makrill, om man lyckas fånga en med sina sladdriga stagg! Stagg som man tinat mer än en gång brukar vara sådär, och om den legat i frysen i mer än ett år hjälper inte saltning så mycket utan det blir mest mos.

Kommentera

Brukar köpa stagg på väg till makrillfisket som får tina medan den används, alltså man tar ovanifrån och de är nästan inte helt genomtinade. Då sitter de bra på kroken, dock brukar det mot slutet av fisketuren bli just mos då de ej alltid tinar fort nog och man duttar i saltvatten för att påskynda...
        www.mustangpower.se
        http://www.youtube.com/user/MrTirbo
        Avdankad fisketok med för lite tid.

Kommentera

Socker/salta sillfiléer . Jag har fiskat makrill med sill o flöte sen barnsben , det roligaste fiske jag upplevt över tid. Tyvärr har känslan för det dött ut då det numera är för många som tycker att de får fiska hur fan de vill, utan hänsyn till andra, kontot tjurig gubbe.
          Mina tips : köper alltid helsill gärna lite större om det finns. Fryser dem styckvis och tar med dem ut otinade , filéar på plats, skär dem i 5-6cm " strimlor " cm breda o krokar på ( genom skinnsidan o tbaks genom " köttsidan" - kasta ut flötet o vänta på att en 8- 9 hektos ska klippa betet- vilken upplevelse.
          Har alltid kylväska med klampar/frysta petflaskor för agn o ev fångst.
          Kanske den starkaste fisken vi har i våra vatten .
          Stunder jag upplevt på det som kallades " gamla fyr" I halmstad frambringar nästan en religiös känsla.
          När jag som 10 åring debuterade och fick skäll av alla gubbar , utom nån som lärde mig grunderna. Efterhand fick jag skäll för att man blev skicklig.
          På denna plats stod vi axel mot axel fr en mängd olika nationer och lärde av varandra och visade respekt, den integrationen kostade inte en krona men va obetalbar.
          Off topic så det skriker om det men vilka personligheter.
          Peter b

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
          4 svar
          312 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
          0 svar
          68 visningar