Djuphavsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djuphavsfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Djuphavsfiske

Hej!
    Undrar om denna rullen (http://adf.ly/1mW6n4) funkar för djuphavsfiske efter långa och lubb.

Varför länkar du till en reklamsida och inte direkt till den produkt du undrar om?

Kommentera

Ursprungligen postat av Frejavbg Visa inlägg
      Hej!
      Undrar om denna rullen (http://adf.ly/1mW6n4) funkar för djuphavsfiske efter långa och lubb.
      Tiagran funkar ju säkert men dyr o ganska tung och lite "overkill" för fiske efter långa o lubb skulle jag tro. Jag har en Okuma Makaira 30 (lika dyr o tung den med) som jag äkdå är ganska nöjd med. Fördelen med "big game" rullar är den stora lincapaciteten och kraftiga bromsen. Men går man upp i brottstyrka på flätlinan så ökar vattenmotståndet och det blir svårare att nå botten när det är strömt. Den kraftiga bromsen har man inte heller så enormt stor nytta av gissar jag. Så frågan är om man har nytta av dom ca 1000m 130Lb lina som jag har på mina Makaira rullar ju när man botten fiskar? En lättare billigare komposit rulle i 30 klass funkar säkert finfint, gärna 2 växlad, tex Penn Squall SQL30VSW. Halva priset och nästan samma prestanda men en lättare rulle.

Själv funderar jag på en elektrisk rulle för bottenfiske djupare än 200m. (Japp jag är lat... jag vet...sorry föddes sån)
      Senast ändrad av Husse0416; 2017-05-08, 20:57.

Kommentera

Har en shimano tld 20 som skulle passa kanon. Är till salu.

Kommentera

Okuma Metaloid strl.5 (finns även som tvåväxlad) fylld med flätlina på 0,28 mm borde ju räcka.
          Lätt (väger 468 gram!) robust rulle med stor linkapacitet.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Frejavbg Visa inlägg
            Hej!
            Klart den funkar, men jag skulle välja någonting mindre overkill. Mina rullar för mete på djupt vatten är en Okuma Andros med 400+ meter 0,20mm, en Penn Fathom 30 med 500+ meter 0,25mm och en Penn US Senator 113N med en hiskelig massa 0,25mm lina. På Senatorn har jag ännu aldrig haft anledning att ångra att öglorna är infällda.

Välj gärna en rulle med hög utväxling, runt 6:1 för att snabbt ta upp tacklet vid inspektion av betet.

Jag har ännu inte fiskat djupare än ca 270 meter för övrigt, så när man ska ner över 400 så kan jag tänka mig att man uppskattar utväxling ännu mer.
            Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Jag skulle gå på metaloiden som sir-fish-alot säger. Känns grymt gedigen och man behöver inte ha så tjock flät som man tror.
              lindhultsfisketeam.blogspot.com

Kommentera

är ev intresserad av rullen vad skulle du ha för den isf?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                0 svar
                132 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                6 svar
                344 visningar
                0 gillar