om du ska fiska torsk pimpla på botten.. och ibland kan du veva längre och längre upp...och om du ska fiska sej så veva så fort du kan nästan ïfrån botten kan vara bra med vevstopp då och då..och till hälleflundra kan du kasta ut långt och veva längs botten och ibland göra vevstopp....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jiggteknik?
Collapse
X
-
Jag uttryckte mig nog lite otydligt. Är man ute efter stor torsk ska man fiska i medre halvan av vattenlagret. Enligt min mening ska man inte alls pilka vid botten. Jiggen ska vevas upp genom vattenlagret. Dom flesta större torskar jag sett fångas har tagit pelagiskt en bra bit ovanför botten. Låt äsga att om det är 70-80 meter djupt så ska du fiska från botten och 30 meter upp.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Du har alltså sett en hälleflundra?Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggDom hälleflundror jag har sett fångas har fångats nära botten genom att pilka med jiggen närmast botten. Rutinerade hälleflundrafiskare fångar dock hälleflundror även pelagiskt. "Experterna" rekommenderar ljusare färger som blåvit, svartvit och svartlys för hälleflundran. Även stormjiggarna ska vara bra för Norgefisket men dom har jag själv inte testat.
Kommentera
-
Nja, kanske inte om man jämför med Norska dumfiskar, men annars så verkar det ju som det kommer upp en hel del stora fiskar i svenska vatten.Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggRekommenderar samma där, tyvärr är det ju svårt att få större fisk i Sverige.
Abborrar på 2,5 kilo, laxar på över 20, gösar på över 8 och gäddor på över 15.
Det tycker åtminstone jag är rätt stort...men jag har väl för låga krav...
Kommentera
-
Nu var det ju tips på salt, manligt iske efter norska dumfiskar som signaturen Calle786 ville ha och det ena utesluter väl inte det andra? man kan ju satsa på både svenska och norska dumfiskar.Ursprungligen postat av KG? Visa inläggNja, kanske inte om man jämför med Norska dumfiskar, men annars så verkar det ju som det kommer upp en hel del stora fiskar i svenska vatten.
Abborrar på 2,5 kilo, laxar på över 20, gösar på över 8 och gäddor på över 15.
Det tycker åtminstone jag är rätt stort...men jag har väl för låga krav...Senast ändrad av BBRF; 2008-06-04, 21:11.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Har sett dom på vykort men i år kommer det att smälla till. med tanke på att det kommit upp en del mindre mellan 60-100 kg på grunt vatten vid Söröya nyligen så borde det gå fina bitar på 300-meters nivån...Ursprungligen postat av KG? Visa inläggDu har alltså sett en hälleflundra?Senast ändrad av BBRF; 2008-06-05, 08:38.Hälleflundrafiskare
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
|
0 svar
219 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg