Vilka arter har vi missat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka arter har vi missat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilka arter har vi missat?

Funderat lite grann över vilka arter som vi sportfiskare har missat. Vad är det som yrkesfiskare får upp men inte sportfiskare? Teknikutvecklingen med el-rullar och stumma linor borde tillåta ett extremdjupfiske som inte har gått tidigare. Jag tycker också att fiskar på extrema djup borde vara något mer skyddade från rovfiskande yrkesfiskare. Vad har ni för ideer här?

Läste igår på Fiskejournalens hemsidan artikeln från 1977 där olof Johansson fiskar håbrand på västkusten. Men kunde han bryta ny mark kan väl andra?

elrullar e fusk

som sagt elrullar e till för handikappade redigt fiske ska vara hårt .
    för mej e djuphavsfiske på 300m eller mer . bara jobbig när smått nappar på det djupet
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av wahoo
      Funderat lite grann över vilka arter som vi sportfiskare har missat. Vad är det som yrkesfiskare får upp men inte sportfiskare? Teknikutvecklingen med el-rullar och stumma linor borde tillåta ett extremdjupfiske som inte har gått tidigare. Jag tycker också att fiskar på extrema djup borde vara något mer skyddade från rovfiskande yrkesfiskare. Vad har ni för ideer här?

Läste igår på Fiskejournalens hemsidan artikeln från 1977 där olof Johansson fiskar håbrand på västkusten. Men kunde han bryta ny mark kan väl andra?

detta kanske skulle va nått att försöka hitta igen i vattenmassorna.
      Hellre fiskbonkare än hycklande djurplågare

Kommentera

Ursprungligen postat av wahoo

Alltså, jag skulle inte ens vilja fiska håbrand, fan vilka as.

Kommentera

Vore jävligt kul om nån hade blivit seriös och fiskat på närmade ja, en 1000 meters djup.. ..Det e djuphavsfiske det..

Sen elrulle, själv tycker inte jag det e fusk, eller ja, kanske lite..Men tycker det är ett ypperligt hjälpmedel när man skall "veva" upp agnet från djupare vatten..Tar ju ändå en djävla tid av veva upp från 500 meter +...
          Och man använder ju inte el-funktionen om man har fisk på!
          Specimen fishing for life

Kommentera

jag och några vänner provade på 550 meters djup norr om tromsö för några år sedan med 700 grams bly en 7/0 enklekrok med sejfile på tog det ett par minuter att nå botten ,sen tog det 25 sekunder för en kilos lubb att svälja kroken och mig över en halvtimme att veva upp
            efter tre släpp med kilos lubbar lades det fisket på hyllan för fiske på mer normalt djup
            Senast ändrad av snickarn; 2007-01-24, 20:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av snickarn
              jag och några vänner provade på 550 meters djup norr om tromsö för några år sedan med 700 grams bly en 7/0 enklekrok med sejfile på tog det ett par minuter att nå botten ,sen tog det 25 sekunder för en kilos lubb att svälja kroken och mig över en halvtimme att veva upp

hehe ja det lät grymt, hur många nersläpp gjorde du efter det då.
              Hellre fiskbonkare än hycklande djurplågare

Kommentera

Ursprungligen postat av Rödingen
                hehe ja det lät grymt, hur många nersläpp gjorde du efter det då.

två

Kommentera

Ursprungligen postat av girren33
                  som sagt elrullar e till för handikappade redigt fiske ska vara hårt .
                  för mej e djuphavsfiske på 300m eller mer . bara jobbig när smått nappar på det djupet
                  Har snackat med killar som fiskat på 2500 fot. Skulle nog inte gått så bra utan el-rulle!

Kommentera

Vad tror ni om om Kummel?

Är väl mest en bifångst i Sverige för yrkesfiskare men den fångas av dem och ytterst sällan av sportfiskare? Fångas tydligen ca 10 000 ton om året av länderna runt nordsjön.

Den har en intressant biologi med 15 Kg som maxvikt och är nattaktiv, precis som havsålen, enligt fiskboken

Ursprungligen postat av wahoo Visa inlägg

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                    4 svar
                    340 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                    0 svar
                    106 visningar