Fisketekniker för näbbgädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketekniker för näbbgädda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Eftermiddagspasset avklarat, efter förmiddagens relativa framgång (fick ju åtminstone SE en horngädda då) blev det en snabb retur till verkligheten. Inte ett liv, och spanade man på de andra längs piren verkade de inte heller få några napp alls.
    Verkar som det blir en svår nöt att knäcka det här, nu är det väl inte många veckor kvar på säsongen - tror jag underskattade lite hurpass svårt det är att faktiskt fånga en horngädda. Ibland låter det på havsöinrgsfiskarna att horngädda de får man flera stycken i timmen vare sig man vill eller ej, men så enkelt är det då rakt inte!

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
      Eftermiddagspasset avklarat, efter förmiddagens relativa framgång (fick ju åtminstone SE en horngädda då) blev det en snabb retur till verkligheten. Inte ett liv, och spanade man på de andra längs piren verkade de inte heller få några napp alls.
      Verkar som det blir en svår nöt att knäcka det här, nu är det väl inte många veckor kvar på säsongen - tror jag underskattade lite hurpass svårt det är att faktiskt fånga en horngädda. Ibland låter det på havsöinrgsfiskarna att horngädda de får man flera stycken i timmen vare sig man vill eller ej, men så enkelt är det då rakt inte!
      Anledningen till att dom inte hugger brukar va att det inte finns någon fisk, är dom på plats brukar dom hugga på det mesta som rör sig.Det du kanske kan göra är att prova lite olika tider och se när på dygnet dom är på hugget..
      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2019-05-19, 19:58.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

        Anledningen till att dom inte hugger brukar va att det inte finns någon fisk, är dom på plats brukar dom hugga på det mesta som rör sig.Det du kanske kan göra är att prova lite olika tider och se när på dygnet dom är på hugget..
        Provade att köra en vända efter jobbet igår. Fiskade cirka en timme, men ingen fisk. Hade dock en följande näbbgädda som jag såg vände när draget närmade sig land - kanske är min teknik inte är korrekt? Jag vevar hem med lite pauser/småryck ibland som jag läste någonstans att man skulle göra.
        En sak jag funderar på är om draget kanske går för djupt oftast. Kör ju med långsmala drag i 20-25-grams-klassen, och de sjunker ju rätt snabbt när man gör lite små vevstopp ibland.

        Skymtade även en större fisk som följde draget, tippar på att det var en rätt stor öring - nästan tur att den inte nappade, tror inte jag hade haft utrustning varken för att kunna drilla den eller landa den!

        Även denna dag såg för övrigt några flötesmetare, och inte heller denna gång såg jag dem få ett endaste napp, så de är otroligt svårflörtade de där horngäddorna, eller så håller de helt enkelt inte till vid piren...

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg

          Provade att köra en vända efter jobbet igår. Fiskade cirka en timme, men ingen fisk. Hade dock en följande näbbgädda som jag såg vände när draget närmade sig land - kanske är min teknik inte är korrekt? Jag vevar hem med lite pauser/småryck ibland som jag läste någonstans att man skulle göra.
          En sak jag funderar på är om draget kanske går för djupt oftast. Kör ju med långsmala drag i 20-25-grams-klassen, och de sjunker ju rätt snabbt när man gör lite små vevstopp ibland.

          Skymtade även en större fisk som följde draget, tippar på att det var en rätt stor öring - nästan tur att den inte nappade, tror inte jag hade haft utrustning varken för att kunna drilla den eller landa den!

          Även denna dag såg för övrigt några flötesmetare, och inte heller denna gång såg jag dem få ett endaste napp, så de är otroligt svårflörtade de där horngäddorna, eller så håller de helt enkelt inte till vid piren...
          Du är antagligen ganska nära sanningen när du misstänker att det inte finns någon fisk vid piren.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

            Du är antagligen ganska nära sanningen när du misstänker att det inte finns någon fisk vid piren.
            Nja, *någon* fisk finns det ju, har ju sett två näbbgäddor och en av dem bet ju till och med i mitt drag... Men visst, det känns som ganska klen utdelning på de timmar jag lagt.
            Körde ett snabbt halvtimmes-pass på lunchen idag också, men det blev återigen noll. Även idag var det flötmetare ute, och inte heller de fick något under tiden jag såg.
            Började räkna lite på detta, lade samman alla timmar jag lagt samt folk som jag observerat under tiden jag fiskar och kan då konstatera att det nog rör sig om cirka tjugo "spötimmar", och jag har fortfarande inte sett en endaste fisk landad...

            Kommentera


            • #26
              Ta ett kastflöte och ca 1 m lina och en enkelkrok.
              Sätt på en strömmings strimla på kroken och kasta ut.
              Jag har fått hundratals näbbgäddor på det sättet och en del "bonus" havsöringar.

              Kommentera


              • #27
                Hej Sdw (o alla andra.)
                Intressant att du kämpar så hårt och jag gör vad jag kan för att undvika dem eftersom jag primärt söker öring.
                Byt lokal om det inte hugger eller syns ngt, finns ingen anledning att nöta på då om det dessutom är folk ute som inget får.
                Vissa dagar tidigt på säsongen är de inte huggvilliga , de leker och du kan se ringarna i vattnet när de snurrar runt efter varandra.
                De flesta jag får så här års är felkrokade - de är nyfikna tar lätt i flugan eller i tafsen och kommer för nära och blir krokade.
                Åk ut till klipphällarna mot Grötvik - Handikappbadet så löser det sig - dra upp så många du kan - så slipper jag.
                Kör hårt - Peter b

                Kommentera


                • #28
                  Tack för tipsen Peter!

                  Ja, inser ju att det logiska om man inte får något är att prova något annat, men jag har "fastnat" av två anledningar:
                  1) Det är nära jobbet, så jag hinner fiska någon timme efter jobbet utan problem, ska man ut mot Grötvik är det väl 40 minuters bilåkande tur och retur och då blir det inte mycket tid till fiske. Så min tanke är väl "bättre fiska en timme på ett dåligt ställe än att inte fisk alls"
                  2) Det är ju så jäkla mycket annat folk som fiskar från piren, man tror ju att någon borde ha koll och fiska för att det är ett bra ställe, men det är nog bara att alla tänker som jag "det är ju nära och smidigt att komma till åtminstone"

                  Nu ser det skralt ut med vädret flera veckor framöver (blåst och regn, usch), och sedan är väl säsongen i princip slut. Men blir det någon lucka ska jag försöka mig på de nya ställena du tipsat om. Annars får det bli ett projekt för nästa år, nån gång ska jag väl lyckas kroka den där jäkla långe filuren!

                  Kommentera


                  • #29
                    Nja från stan till Grötvik 20min t.o.r om det inte är vid jobbslut för dan. Säsongen håller på hela sommaren och in i början av september sen är det olika hett. Du får inte ge upp för lätt.
                    Peter b

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                      Nja från stan till Grötvik 20min t.o.r om det inte är vid jobbslut för dan. Säsongen håller på hela sommaren och in i början av september sen är det olika hett. Du får inte ge upp för lätt.
                      Peter b
                      Jag bor ju på "fel" sida stan (åtminstone om man har destination Grötvik) - men körde dit i eftermiddags och nötte på ett slag. Testade dels att stå längst ut på hamnpiren, men även på klipphällarna en bit längre in, hittade ett ställe där som verkade bra i min högst lekmannamässiga bedömning.
                      Dessvärre ingen kontakt överhuvudtaget. Funderar på om det kanske var för mycket vågor, det blåste ju knappt, men det kom gammal sjö som inte lagt sig än med rätt höga vågor, vet inte hur näbbisarna gillar det?

                      När det gäller säsongslängden har jag fått för mig att det bara är några få veckor nu i maj, kanske en bit in i juni som de uppehåller sig inom "fiskeavstånd" från land, och att de sedan försvinner ut på djupare vatten, men det kanske inte stämmer?
                      Jag och farsan brukar fiska efter makrill rätt ofta under sommaren (från båt då) och jag har aldrig fått någon bonus-horngädda, har för mig farsan har fått två totalt under alla dessa år, så under juni-juli-augusti (när vi är ute mest) verkar de inte vara så på hugget i alla fall.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      95 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      162 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg vallonen  
                      Arbetar...
                      X