pilkförvaring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

pilkförvaring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• pilkförvaring

skulle se om ni har några bra förslag på förvarings lösningar till pilkarna när ni drar på havsfiske ..
    har funderat på att ta en plastback och fylla med pvcrör modell större.
    kan ju tilläggas att jag inte har några krokar på pilkarna vid förvaringen utan sätter dit det efter behov. kan tilläggas att jag brukar ha runt 50 pilkar med om jag är borta på fisket mer än 5 dagar..
    sigpic

jag fyller typ en verktygslåda i plast. men man får kolla så inte gångjärnen ger vika.. den väger ju som ett as men vafan jag dyngar bort en 15-25 pilk på en vraktur imellanåt

Kommentera

pilkförvaring

du gör som jag (en plastlåda) avsedd för diverse verktyg.
      men som du säger så kan den ge vika.
      tänkte ta en plastback med lock och göra något fiffigt.
      har ju ett par ihopfällbara ölkärror som man kan fästa lådan på , å då får man ju med en kyl låda me ...
      aja ska testa lite och kommer jag på något so är kanon så sätter jag in en bild ....
      ha det godis alla fiskevänner
      sigpic

Kommentera

Prototyp.
        Jag köpte mig en murarhink 20 L. Svart tjock plast som tål myckt stryk. Skaffade så en dito 12L. Inte helt lyckat de var för lika i storlek. det handlar nämligen om att sätta fast en mindre spann innuti en större.
        Hittade en 10L skurhink hemma som fick bli med i mitt experiemt istället.
        Den mindre spannen försågs med spår i överkanten lagom storaför att kroka beten i. Djupare skåror för stora jiggar. grundare för pilkarnas krokar. Alla hängdes ner i utrymmet mellan spannarna. GÅr också att hänga varannan inne i innersta spannen o varannan mellan spannarna

Jag tänker att rigga pilkarna redan hemma. Slittafs på 1-1.5 m med lekanden i bägge ändar En grov fjäderring till jiggen eller pilken allt ihopsatt. Sedan ska dessa hänga klarar för användning i utrymmet mellan spannarna. De ska bara vara att göra en ny knut på huvudlinan i det översta lekandet på färdiga tafsen. Minimalt tidsavbrott.

Laddar up en bild i morgon när jag hinner.

Eerfarenheter till vidareutvecklingen.
        1. Inte för klen innerspann.
        2. Vill man kan man sätta en tredje spann i den andra och har då utrymme dels i innersta spannen dels mellan innersta mellersta och yttersta. Det borde räcka till en vraktur.
        3. Ju rakare kanter innerspannen har, ju mer överblickbart blir det över de grejer som hänger mellan spannarna.
        4. I min prototyp sågade med en vinkelslip snabbt upp jacken redan från spannens överkant. Det hade jag inte gjort idag. Jag hade gjort hålen en lite bit ner sidan och behållt ringen i innerspannensöverkant intakt. Då blir den stabilare.

Storkök ha spannar med helt raka kanter ofta med lock. (Går säkert att tigga till sig gratis på skolor o restauranger. Ofta kastas de bara.
        Dessa skulle var utmärkta innuti en murarspann.

En rak spann med lock skulle också kunna fungera som girren beskre. Grövre elrör (som en fyrverkeritårta) en el två kroklösa pilkar i var rör. Lock på så ramlar de inte ut. drännera botten o locket = mindre rost. Man kan spola av hela spannen eller dränka den i sötvatten och sedan bara låta det rinna ur.

Vad tror ni?
        Senast ändrad av Uttern_; 2007-03-20, 22:34.
        Den gamle och navet
        (han som e ute å cyklar)

Kommentera

pilkförvaring

det kan nog funka fint släng upp en bild om du får tid ..tack för förslaget..
          var i Småland bor du ? frågar eftersom jag bott där i över 30 år och även fiskat där lika länge ..nästan..
          sigpic

Kommentera

En spann i en spann

HALLOJ!

Jo, jag bor i Grimslöv 2,5 mil sydväst om Växjö. Fiskar mest i Åsnen o Öresund.
            Bifogar några bilder. Har fäst den vita spannen med en bit läktinnuti. Den har jag skruvat fast utifrån rakt igenom båda spannarna med trallskruv.
            Det är som sagt bara en prototyp. Jag kommer att utveckla den mer. Den fyller sin funkton men det gå ratt göra mycket snyggare. Det viktigaste är ju att den fungerar som förvaring.

CUÅLFOLKS

Uttern_
            Bifogade filer
            Den gamle och navet
            (han som e ute å cyklar)

Kommentera

ehhhh... det där var prototypen. Nu ser det liiiite annorlunda ut....

SÅ här funkar det mycket bättre!

Den gamle och navet
              (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
              0 svar
              221 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Havetsgäddkonung  
              Startad av Fiskarn_0383, 2026-07-15, 00:15
              0 svar
              91 visningar
              0 gillar