utrustning till makrillfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

utrustning till makrillfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• utrustning till makrillfiske

har aldrig testat fiske efter makrill men tänkte ta en runda nästa vecka till sundet.

Vad kör man med för prylar, tackel och beten??

Kör med ett vanligt makrilltackel och ett silvrigt drag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stefannilsson73 Visa inlägg
      har aldrig testat fiske efter makrill men tänkte ta en runda nästa vecka till sundet.

Vad kör man med för prylar, tackel och beten??
      Överlägset roligast att meta, häckla är i min mening det tråkigaste man kan använda, men säkert det mest effektiva om man vill ha ordentligt med matfisk.

Vanligt flötmetestackel, men i sundet kan det vara bra att använda tunga sänken/stora flöten p.g.a den starka strömmen. Agna med sill, antingen från fiskbil/ica eller häcklespöet du använder "under tiden".
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Överlägset roligast att meta, häckla är i min mening det tråkigaste man kan använda, men säkert det mest effektiva om man vill ha ordentligt med matfisk.

Vanligt flötmetestackel, men i sundet kan det vara bra att använda tunga sänken/stora flöten p.g.a den starka strömmen. Agna med sill, antingen från fiskbil/ica eller häcklespöet du använder "under tiden".
        Akkurat. Men kan vara lite svårt om man åker turbåt. Mycket turister som inte begriper nåt, kastar över linan och bär sig åt. Ett 3-kroks pater noster som är agnat med sill som vevas sakta upp och ner rekomenderar jag om det är turbåt du ska åka.
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
          Agna med sill
          Testade att meta makrill med Berkley Gulp-maskar på krokarna för ett tag sedan... funkade klockrent. Kan vara värt att ha det i bakfickan om man inte får tag i sill eller liknande när man ska ut.

Kommentera

Hur stora sillbitar är lagom när man metar makrill ?
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
              Hur stora sillbitar är lagom när man metar makrill ?
              Ca 1 cm breda 3-5 cm långa, ta en filè och skär i 45 grader 1 cm breda bitar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                Ca 1 cm breda 3-5 cm långa, ta en filè och skär i 45 grader 1 cm breda bitar.
                Kanon, och om jag förstått det hela rätt så funkar det både med bottenmete med typ paternoster och även vanligt flötmete ?
                C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                Fiskesnacks regler hittar ni Här
                Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                  Kanon, och om jag förstått det hela rätt så funkar det både med bottenmete med typ paternoster och även vanligt flötmete ?
                  Ska du stå på land rekomenderar jag flöt mete med glidande flöte. I en liten båt går det bra också. Men turbåt så veva ett paternoster tackel sakta upp och ner. Botten mete kan väl ochså gå men risken är att du får en massa annat innan makrillen hittar agnet.

Kommentera

Tackar!

Kanonfint!! Tack för alla svar!

Jag har båten på trailer så de blir från denna jag fiskar. Har provat att åka med turbåt men aldrig mer. Jävla kaos med linor o fyllon som inte vet var de har sina tackel.

Trailerbåt "rules"

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    132 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    339 visningar
                    0 gillar