Plattfisk, pärlor, plastslang - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plattfisk, pärlor, plastslang

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plattfisk, pärlor, plastslang

Halloj!

Undrar lite över andras erfarenheter angående pärlor, plastslang och andra liknande atteraljer vid mete efter plattisar.

Jag själv har märkt att det ibland är totalt kasst att använda pärlor, slang och liknande medans det andra gånger är överlägset (givetvis i kombination med räka eller borst/sandmask) vad är era erfarenheter? Det jag oxå funderar på är om det kan ha att göra med vilken botten man fiskar över (på exempelvis sandbotten med mycket inslag av sten och tång och liknande kanske det är mer givande med plastslang och pärlor än över ren sandbotten).

Har ni märkt skillnad på utsortering av småfisk när ni använder dessa "attraktionshöjare"? Kan det vara så att det är relaterat till vad fisken jagar, alltså vilken sorts bytesdjur som finns på den aktuella botten? Själv har jag aldrig kommit mig för att undersöka maginnehåll. Vilken fördelning har ni rent procentuellt på er fångst angånde tackel med pärlor och annat kontra helt rena tackel. Och den sista tanken, vad föredrar ni och varför samt när, vanligt pater-noster eller släptackel?
    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Min erfarenhet är att jag kan köra med slang och pärlor på och det nappar frustrerande dåligt och gubben(grabbhalva om det är Linkan)brevid drar spätta efter spätta på sitt tackel som det bara sitter några pärlor och en liten spinnarsked på. Jag byter till det och det går fortfarande lika dåligt för mej. Nästa gång är det tvärt om jag får fisk som f-n på slangtackel och det simpla tacklet gör trögt, grannen byter till slang också men det går trögt ändå. Nu sist så fick en del bra med spätta på långa slangtackel och jag fick bra på ett med bara några pärlor och en spinnar sked, så jag kan inte säga att det ena är bättre än det andra, det har med dagsflytet att göra
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Generellt sett så kan man säga att skrubban gillar saker som gör tacklet intressant. Pärlor och spinnarskedar är bra då. Sandskäddorna nappar vad du än använder. Rödspättan kan ibland rata julgranstackel ibland är det tvärtom.
      Vararna gillar inte julgranstackel. Det ska inte var slang och pärlor på de tacklen men det är bra med en spinnarsked en bit upp på tacklet för att locka.
      Slangen använder jag mest för att tacklet inte ska trassla. Fisken bryr sig nog inte om färgen på den och en slang är inget som finns i fiskens naturliga miljö och jag tror därför inte att slangen i sig lockar. Däremot kan pärlor eller små knappar som vissa använder tolkas som små musslor. Plattfisken är ibland fullproppade av småmusslor. Spinnarskedar liknar en småfisk och är bra för fiskjägare.
      Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
      4 svar
      335 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
      0 svar
      102 visningar