Ursprungligen postat av Alessandro
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hälleflundra 2007
Collapse
X
-
Inte särskilt rolig fråga, däremot logisk eftersom Du tvärsäkert förklarar att en ålderstigen 200+ hälleflundra orkar rusa till botten om och om igen. Vad gäller mitt pb så är det större än 8 hekto men mindre än din uppguidade 11-kilos, vad nu detta har med saken att göra..Senast ändrad av BBRF; 2007-11-11, 20:18.Hälleflundrafiskare
-
Skall också lägga krutet på djupare fiske nästa år. Av ett antal 100 tals flundror (ej fångade av mig, utan totalt) vid grundfiske på röst, så väger ingen över ca 80kg.
Verkar som dom större går djupare? Laddat rullarna med 0,23 power pro, för att kunna hålla botten på djupet med mänskliga vikter (trots att jag tidigare på forum påstått att du BBRF, var fel ute med 0,20)
Jiggarna har numera stingerkrok, en trekrok 3/0 på en bit 1mm nylon som sätts i jiggens ögla. Av 15-16flundror som vi fick på 5dagar på röst i somras fångades ca 1/3 på jigg, resten på sill. Av de jiggfångade satt endast en på enkelkroken. Högg när vi terroriserades av ett småtorskstimm, kompisen krokade aldrig, utan var bara tvungen att veva upp när den förmodade torsken krokat sig själv, visade sig vara en 4kgs flundra..Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Garys 134 togs med fireline 0,20, mjukt 9' spinnspö och en shimano spinnrulle.. Dom är säkert tunga, men inga explosiva fighters?.. Har man tid på sig och öppet vatten har man nog alla chanser att landa alla storlekar på flundra med relativt ordinär utrustning?
Det lyfts riktigt tunga håkärringar med 0,20 flätlina, borde funka på flundrorna också?Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Troligen inte eftersom det rapporteras ytterst få yrkesfångade 200 kilos hälleflundror..Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inläggMan kan ju undra hur stora Hälleflundror det finns... en 200 kilos kanske ''bara'' är i slutet på sina bästa år?
och en grym fighter?Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Du får nog studera din IGFA-årsbok en gång till...Rekordet på stillahavs hälleflundra är på 207 kg...Ursprungligen postat av Alessandro Visa inläggPB, eftersom det inte finns någon känd spöfångst på +200 kilo så är det rena gissningar. Dom stora som fångats i Atlanten har alla varit riktiga kämpar, Garys på 134kilo osvHälleflundrafiskare
Kommentera
-
Tagen på 20 meters djup på en sej, trodde det var en torsk den högg på?Ursprungligen postat av DavidL Visa inläggGarys 134 togs med fireline 0,20, mjukt 9' spinnspö och en shimano spinnrulle.. Dom är säkert tunga, men inga explosiva fighters?.. Har man tid på sig och öppet vatten har man nog alla chanser att landa alla storlekar på flundra med relativt ordinär utrustning?
Det lyfts riktigt tunga håkärringar med 0,20 flätlina, borde funka på flundrorna också?
How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Ursprungligen postat av DavidL Visa inläggSkall också lägga krutet på djupare fiske nästa år. Av ett antal 100 tals flundror (ej fångade av mig, utan totalt) vid grundfiske på röst, så väger ingen över ca 80kg.
Verkar som dom större går djupare? Laddat rullarna med 0,23 power pro, för att kunna hålla botten på djupet med mänskliga vikter (trots att jag tidigare på forum påstått att du BBRF, var fel ute med 0,20)
Jiggarna har numera stingerkrok, en trekrok 3/0 på en bit 1mm nylon som sätts i jiggens ögla. Av 15-16flundror som vi fick på 5dagar på röst i somras fångades ca 1/3 på jigg, resten på sill. Av de jiggfångade satt endast en på enkelkroken. Högg när vi terroriserades av ett småtorskstimm, kompisen krokade aldrig, utan var bara tvungen att veva upp när den förmodade torsken krokat sig själv, visade sig vara en 4kgs flundra..
0,23 räcker bra för att hålla botten på 300 meter vid rimlig drift. Av dom 100+ hälle som spöfångats är en klar majoritet fångade djupare än 100 meter. Kolla också in dom rejäla bitar på 2-300 kg som fångats vid Söröya....Sen är det nog svårt ändå att just ditt agn ska lura en stor hälle och inte t ex en lubb..Hälleflundrafiskare
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
|
4 svar
330 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg