Varkfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varkfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varkfiske

Hej allihopa!

Ska alldeles strax ut på vrakfiske med m/s Falken och har då en faslig massa pilkar med mig med tanke på att man lär sätta en hel del av dom...

Någon som har förslag / tips på vad man ska förvara dessa i på båten? Trångt om plats är det och man vill inte att de bara ska ligga i en enda härva så man behöver starta med att trassla ut dom med tanke på sjögång etc.

Tacksam för alla förslag

Peter
    Remember; never test the depth of water with both feet.

Ursprungligen postat av Knaspeter Visa inlägg
    Hej allihopa!

Ska alldeles strax ut på vrakfiske med m/s Falken och har då en faslig massa pilkar med mig med tanke på att man lär sätta en hel del av dom...

Någon som har förslag / tips på vad man ska förvara dessa i på båten? Trångt om plats är det och man vill inte att de bara ska ligga i en enda härva så man behöver starta med att trassla ut dom med tanke på sjögång etc.

Tacksam för alla förslag

Peter

Trassla ut? Antar att Du bara har pilkar med tillhörande krok på liggandes, blir väl inte så mycket trassel? Ett alternativ är ju att ta med en hink och pilkarna på hinkkanten. Skulle jag åka på vrakfiske skulle jag absolut ta av eventuella trekrokar från pilken och byta ut dom mot en stor enkelkrok, t ex en 12/0 gummimakk längst upp på pilken En enkelkrok krokar bra + att Du slipper ett antal bottennapp...
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
      Trassla ut? Antar att Du bara har pilkar med tillhörande krok på liggandes, blir väl inte så mycket trassel? Ett alternativ är ju att ta med en hink och pilkarna på hinkkanten. Skulle jag åka på vrakfiske skulle jag absolut ta av eventuella trekrokar från pilken och byta ut dom mot en stor enkelkrok, t ex en 12/0 gummimakk längst upp på pilken En enkelkrok krokar bra + att Du slipper ett antal bottennapp...
      Missar man inte mycket fisk alternativt tappar med att bara köra med enkelkrok?

Kommentera

Absolut inte!! Kör med enkelkrok och häng upp pilkarna i en hink det är hur smidigt som helst. Se till att ha färdigknutna nylontaffsar (1,0) på upp till 2 meter också så slipper du hålla med det på sjön. Kör endast grova tvålekanden och stora fjäderringar, skippa allt vad beteslås heter.

Lycka till på Falken och hälsa Stahre
        [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

du kommer få en fin dag på sjön herr stahre e shysst som fan du får hälsa han skitfiske på dig
          Malmö Sportmetare

Kommentera

Som sagt, nej...Prova också att köra med jigghuvud och en stor shad....Brukar vara bra för stortorsk..
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Jag har tagit en murarspann för 19 kr som jag fyllt med stående rör av olika diameter. Då får du en massa möjligheter att hänga shaddar och plikar, både i rören men också i utrymmet mellan. Jag har trängt ner rören så att de låser varandra p åett vettigt sätt. Ett grovt rör i mitten för tänger, kniv och förknutna tafsar.

smidigt och lätt

Uttern_
              Den gamle och navet
              (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
                Jag har tagit en murarspann för 19 kr som jag fyllt med stående rör av olika diameter. Då får du en massa möjligheter att hänga shaddar och plikar, både i rören men också i utrymmet mellan. Jag har trängt ner rören så att de låser varandra p åett vettigt sätt. Ett grovt rör i mitten för tänger, kniv och förknutna tafsar.

smidigt och lätt

Uttern_
                Jag bara älskar den här hemsidan...

Ni ska ha stort tack allihopa...kommer att montera bort allt vad trekrokar heter...och införskaffa en hink fylld med rör...verkar vara ett perfekt sätt att bringa lite ordning på vad som annars kunnat vara ett kaos...vill inte gärna stå och riva bland hoptrasslad utrustning när man är taggad för att plocka fisk av förhoppningsvis lite storlek...

Önskar er alla skitfiske och tack för tipsen!

//Peter

Kommentera

Glöm inte att ha en "lagom" pinne i fickan eller i en kabinhake i bältet, som du kan vira flätlinan runt om/när du får bottennapp. Den skall vara så lätt tillgänglig som det bara går. Annars rinner metrarana fort från rullen.
                  OBS, Se upp med att korsa linan när du virar den runt pinnen. Risken för linbrott vid pinnen ökar markant om linan korsas.
                  Ha inte heller för grov tafs vid pilken. Du ska välja en som brister lättare än flätlinan men den ska ändå stå pall för stortorsk.
                  Sist jag var ute med Falken hade jag ungefär 25 kgs brottstyrka på nylonen längst ner (om jag minns rätt) och 80 lbs flät. Riktigt så grov flät kanske inte är nödvändigt, men jag blev inte av med en meter flätlina . Det blev i o f s bara 4 tappade pilkar totalt för mig så det var inte så farligt mycket avdrift den turen. Blåser det hårt går det betydligt hårdare åt pilkförrådet och har du för grov tafs blir du av med dyr flätlina.

Jag önskar dig en god tur och skitfiske och allt vad det heter.

Uttern_
                  Den gamle och navet
                  (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Jepp en pinne är viktigt. Tejpa den gärna med eltejp eller någon annan mjuk ej så glatt tejp annars tenderar linan att snurra på pinnen. Med tejp på pinnen behöver du heller inte snurra så många varv och de sparar dyrbar tid och minnimerar risken att korsa linan.

Anledningen till relativt grov nylon dvs med högre brottstyrka än huvudlinan är att den ska tåla nötning mot vraket för tunn nylon skavs lätt av. Den svagaste punkten är trots allt knuten på huvudlinnan i det lekande du har mellan huvudlina och taffs mao är det där linan kommer att gå av vid bottennapp. Med 80 lbs flät kommer du att få ett helvete vid avdrift och möjlighet att hålla kontakt med vraket. Det blir även sjukt jobbigt när du ska dra loss en pilk som sitter fast i vraket. Mitt tips är att köra 40 lbs (0,28) flätlina och 0,70-1,0 nylontaffs. Tro mig min första vecka i Norge gjorde jag misstaget att köra 80 lbs och det gör jag aldrig om
                    [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                    4 svar
                    319 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                    0 svar
                    84 visningar