Nordnorge med egen båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nordnorge med egen båt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag och min fru hade en liknande semester i Norge förra året, där vi bodde en vecka i båten. Vi var i Hustadvika för att fiska bleka. Min båt är en hyfsat ny Örnvik 530 Flamingo med pilothouse och 2 kojer i fören.

Det man behöver är en gästhamn med vissa bekvämligheter. Vi betalade ca 200 NOK per dygn för att lägga till vid Hustadvika Gjestegård. Då fick vi tillgång till flytbrygga, färskvatten, toalett, dusch, rensrum och frysbox. Mer behöver man inte, allt man gör är ju ändå att fiska och sova.

Stölder tror jag inte du behöver vara så orolig för när du väl är på plats, det är nog värre på vägen dit. Jag åkte en vecka med Keskitalo när han höll till i Strömmen för några år sen och han lämnade alla prylarna kvar ute i spöhållarna på natten, spön och rullar för kanske 5000 kr per kit. Då bodde vi ändå på den stora vita Campen vid bron där det är mycket folk som ränner dygnet runt.
    Fyra Gulp och en Rom & Cola
    Besök min fiskeblogg

Kommentera

Vi var på senja under Valborg, Vi hade ett otroligt fint väder strålande sol o spegelblankt. Vi var ute i ca 13 timmar per dag. Vi åt lunch o middag ute på kobbarna. Vi kunde nog ha åkt till norra spetsen på Lofoten utan problem. Men det kan ju svänga snabbt. O en öppen Rana 17 med 20 hk motor Nja..Men allt går Är det inte smidigare att hyra båt? Tänkte bara på körsträckan. Det är nog att åka ifrån luleå utan båt där bak. Lycka till

Kommentera

Fan va dålig koll jag har. Båtrackarn är 6m. Fick en utskällning av kompisen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wiggler Visa inlägg
          Vi var på senja under Valborg, Vi hade ett otroligt fint väder strålande sol o spegelblankt. Vi var ute i ca 13 timmar per dag. Vi åt lunch o middag ute på kobbarna. Vi kunde nog ha åkt till norra spetsen på Lofoten utan problem. Men det kan ju svänga snabbt. O en öppen Rana 17 med 20 hk motor Nja..Men allt går Är det inte smidigare att hyra båt? Tänkte bara på körsträckan. Det är nog att åka ifrån luleå utan båt där bak. Lycka till
          Jag var i Tromsö över Valborg och 1:a maj, kanonväder i 6 dagar. Åkte hem till Götet den 5:e. Den 6:e ringde hustrun å berättade att det blåste snålt +- 0 och snöade!!!

Dock fiskade jag inte. Vi stod mest i skidbacken iförd T-shirt, solglasögon å full slalomkit. Från slalombacken i Kroken ser man ut över Tromsösundet. Det var få småbåtar ute på fiske.
          Men som sagt, vädret ändras mycket snabbt i dom trakterna. Alltså ett varningens finger att fara för långt ut i "små" öppna båtar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Åsunden Visa inlägg
            Jag var i Tromsö över Valborg och 1:a maj, kanonväder i 6 dagar. Åkte hem till Götet den 5:e. Den 6:e ringde hustrun å berättade att det blåste snålt +- 0 och snöade!!!

Dock fiskade jag inte. Vi stod mest i skidbacken iförd T-shirt, solglasögon å full slalomkit. Från slalombacken i Kroken ser man ut över Tromsösundet. Det var få småbåtar ute på fiske.
            Men som sagt, vädret ändras mycket snabbt i dom trakterna. Alltså ett varningens finger att fara för långt ut i "små" öppna båtar.
            Åkte ni bil? Ja det var ett fantastiskt väder, dagen när vi skulle åka så regnade det, dagen efter så var några innblåsta. Peppar peppar. Hur är solbrännan

Kommentera

...och nu har vi bestämt att vi åker upp med egen båt. Troligen Tromsö. Det blir iaf ingen färja till Röst el så. Försöker hålla nere kostnaderna så mycket det går...och ändå hitta ett kul fiske och något att minnas.

Nu behöver man kanske inte åka så långt upp men det är väl alltid grönare gräs...

Någon som har något boende där att rekomendera? har googlat lite men tänkte kolla av med er som referens.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohnH Visa inlägg
                ...och nu har vi bestämt att vi åker upp med egen båt. Troligen Tromsö. Det blir iaf ingen färja till Röst el så. Försöker hålla nere kostnaderna så mycket det går...och ändå hitta ett kul fiske och något att minnas.

Nu behöver man kanske inte åka så långt upp men det är väl alltid grönare gräs...

Någon som har något boende där att rekomendera? har googlat lite men tänkte kolla av med er som referens.

Allt är svindyrt i norge, inte minst i Tromsö. Men jag kan rekommendera vandrarhemmet i Tromsö. I runda slängar 600 bagis per natt per rum. 4 sängar i varje rum.
                Jag skulle uppskatta en rapport efter ert fiske.

Själv kör jag upp 28 juni. Får se om det blir tid för fiske. Jag ska i så fall upp i fjället efter öring...

Kommentera

Joda, dyrt räknar vi med att det är. Köper på oss allt hemma som går att ta med innan vi åker över gränsen. Vi lär väl in i en fiskeshop bara för att höra oss för lite och spontanköpa nåt han rekomenderar... borde släppa på garden och ge oss lite matnyttiga tips

Vi lär ju köpa sjökort också. Var får man tag på det? Är inte gratis men det lär ju vara mindre dyrt på vissa ställen. Polarn har en Lowrance 8200c om det gör någon skillnad.

Nån typ av rapport lär det väl bli men om det blir om fiske el service av trailer el bil återstår att se

Kommentera

[. Vi lär väl in i en fiskeshop bara för att höra oss för lite och spontanköpa nåt han rekomenderar... borde släppa på garden och ge oss lite matnyttiga tips

det finns en fiskeredskapsaffär i tromsö,.Den ligger på storgatan. Jag har i hastigheten å pga ålderdom glömt namnet... fråga bara, alla vet !!!

Dom är jättebra att göra med. Generösa med tips å allmänt pratsamma...

Skitfiske!!!!

Kommentera

Ett hett tips är att åka till Helnessund, där har ni underbart fisk. Det bästa med detta ställe är att man har fisket rätt untanför bryggan, det finns stor chans att kroka fina hälleflundror från bryggan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      132 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      345 visningar
                      0 gillar