Spinnfiska hälleflundra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiska hälleflundra?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Zelle Visa inlägg
    Tackar för alla tipsen. Har inhandlat en Saragosa 8000 nu och ett spö med kastvikt upp till 300g.
    Har även inhandlat dom minsta storm-jiggarna. Ska bara spola på lite lina o sen ut o provkasta lite här hemma från båten.

Jag tror det borde gå o fiska ner mot 40 meter om man nu lyckas kasta med storms 264 grammare?
    Hörde talas om några killar som spinnfiskade framgångsrikt med betydligt lättare utrustning. Gäddprylar och en sextums shaker på en 35g gamakatsu 12/0- skalle. Fiskedjupet ska ha varit mellan femton och och tre meters djup.
    En av dom är medlem på FS.

Kommentera

Nu e de nära. Bussen går om en vecka, ska bli kul o testa prylarna.

Ska nog ut i veckan här hemma med båten o provkasta lite. Har skarvat på 5 meter 0.8mm nylon längst ut. Gjort detta med "GT-knuten" så att jag kan veva in den genom öglorna. Verkar lovande. Gött o ha nylonlinan mot fingret istället fär den flätade när man ska kasta. Har iofs införskaffat lämpliga handskar också, ifall detta inte fungerar.

Kommentera

Hemma efter Norge resan och premiär med haspeln. 19 kg hälle på 15 meters djup. 135 gr blå/silver Storm jigg. Kul som bara den!

Kommentera

Låter grymt. Hur tacklar du? Längd på tafs osv? Går skarven o veva in? Längd på spö?
          Hur långa kast får du till?

Jag ha provkastat nu. Känns rätt tungt, men man lär sig nog.

Kommentera

1 meter nylontafs 1,00. Lekande mellan huvudlina och tafs och beteshake på tafsen. Längden på kasten beror mest på sjögången ...

Mitt spö går bara till 250 gr men jag provade med mellanstorleken av Stornjigg och det gick bra. Föredrog dock att täcka mer vatten i kasten.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
            4 svar
            324 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
            0 svar
            87 visningar