Multe - Argh! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multe - Argh!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multe - Argh!

Behöver tips på multefiske. Sambons päron har en sjöbod på orust och det är stim med multe här inne hela tiden. Har testat att meta med bröd samt kasta med bombarda och en grön fluga, men de bryr sig inte. Såg flugan gå mitt framför ansiktet på en av dem för 10 min sen och då fick jag nog.

Någon som kan tipsa angående fiskesätt, bete och tid på dygnet?
    Bloggen | Portfolio

Mhmmm! Vart ligger denna sjöbod?
    Tyvärr har jag inga tips o ge då jag fortfarande letar efter multarna.

Har sett en film om multefiske dock, och där handlade det mycket om att man skulle genskjuta multen med en gräsimitations fluga, så flugan i sig skall sväva eller dala sakta mot botten när multen kommer fram till den, alltså inte fiskas aktivt.

Kommentera

Låt mina multor vara

Jag kommer hem snart, då ska jag visa dig hur man gör.

Kan tilläggas att jag gick bredvid Numse med flugspö och grön fluga vid ett av tillfällene, och presenterade min fluga ganska bra vid flertalet tillfälllen.

Antar det är lite lotto att de hugger.

Kommentera

TACK för att du nämnde fluga, har nog snart provat allt inom mete utan resultat, ok inte koncentrerat fiske men ändå förbannat irriterande att se fiskar upp till 5 kg som går upp ock plockar saker, simmar förbi flöte m.m. och vägrar hugga.

Kommentera

@lethul
          Stocken, men det är svårfiskat om man inte har tillgång till de privata bryggorna. Finns en del båthamnar längs götaälvs inlopp som håller mkt multe. Åk dit när det är vindstilla och solsken så lär du hitta dem!

@squadron
          Lycka till, jag tror de är blinda, döva och radiostyrda allihop

Jag tror att de beter äsig som öringen. När de är uppe vid ytan så här så gottar de sig bara i solen. Gissar på att de äter tidigt på morgonen, och att de då är nere vid botten.
          Bloggen | Portfolio

Kommentera

Filmen i fråga heter "Fly Fishing for Mullet"

Innehåller lite bindinstruktioner, hur man fiskar och vart man ska leta efter dem (om jag kommer ihåg rätt).
            Kan vara värt att kolla. O ja, inte ens där verkar de vara så vanligt att dom hugger trots att flugan dalar ner framför dom perfekt! Dessutom verkar de svårt att kroka dem när de väl hugger

I fiskejournalen maj eller juni nummer går dom igenom en fluga som ska öka chanserna att kroka, helt enkelt en liten grön fluga på trekrok. Skulle vara bra då det ska vara väldigt svårt att kroka i multens överläpp om jag förstod det rätt. Annars är väl säkert bröd lättast, pröva att färga brödet grönt med karamellfärg så kanske det blir bättre och man slipper nog måsattacker om man mäskar

Tack för tipsen!

Kommentera

Tack för tipset angående filmen. Artikeln har jag läst, men tyvärr var det där med trekroken det enda tipset man fick :/ verkar inte som att det finns någon som vet mer om dem än.
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Fiskar själv inte efter Multe.Men lite kollegor till mig fiskar en del och dom mäskar ganska extremt med bröd,7-8 limpor på några timmar och får Multarna att börja käka innan nåt tackel släpps ner.Inte ens då är det säkert.
                Men det borde ju vara som med mycket annat mete,att ju mer man mäskar och får igång fisken desto mindre försiktig blir den.Vet själv inget om just Multen och hur "tävlingsinriktad" den blir på att komma först till brödbiten,om man jämför med tex Mört som på 15 minuter förvandlas till en Piraya på tjack
                When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Finns en hel del tips om multefisket här:

Bröd verkar vara det mest använda betet, eller gröna flugor som är bundna så att dom är lätta i vattnet och ïmiterar alger.

Kommentera

4 av dom 6 senaste svenska rekorden är fångade som bifångst till havsöring fisket. har för mig att gällande rekord är tagen på 12 grams toby.. kanske kan vara något?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                    4 svar
                    394 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                    0 svar
                    120 visningar