Vilket väder är idealiskt för makrillfisket?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Makrillväder
Collapse
X
-
Montana
En kompis har precis skaffat båt. Vi tänker gå in för makrillen men sitter inte inne med någon god kunskap. Har tidigare bara fiskat Makrill med "Fladenbåtarna". Hade för ett tag sedan en idé att vi skulle åka ut till fladen och leta upp "Siam" eller "Clipper" och börja fiska 20-30 m ifrån dom. Men det känns inte riktigt rätt.
Hur skall vi gå till väga? Var finns dom?? (Har ekolod & GPS)
Kommentera
-
Vi var på västkusten 5mil norr om GBG, och vi metade med stagg.
svar till Montana, det finns massa kända positioner för makrill 37:an är bra och makrillbåden som ligger lite utanför måseskär. Fast om båten inte är så stor så finns det massa fina ställen inomskärs
Kommentera
-
Makrillen går mellan 4-8 famnars djup ( 1 famn ca 180cm). fast är det mycket makrill så är det tjockt mellan ytan och botten. Normalt när man metar makrill så använder man båt. Fast från land skulle jag köra med ett glidande flötmete.
Det går att få dom på råräka kokt är inte att rekomendera fast stagg är bättre.... fast den går ju inte att kasta
Kommentera
-
Att dom går mellan 4-8 famnars djup är nog att förenkla lite tycker jag. Visst, det är ett bra djup att börja fiska på, men jag har fått makrill nere vid botten på 30 meter.
Glidande flötmete är som sagt perfekt, och det går visst att kasta även om man agnar med stagg om man sätter den rätt på kroken (genom båda ögonen och sen upp i "hakan").
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
|
4 svar
342 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg