C&R Norge! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R Norge!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

vilket jobb att ta hand om all fisk
    att dom bara ids

Kommentera

Salvenius> När du i ditt inlägg hänvisar till mitt reportage på min hemsida på ett sådant sätt gör du mig mycket besviken.
      Vad vet du om mig som sportfiskare för att du ska kunna komma med sådana beskyllningar. Jag anser att man måste känna till alla situationella fakta innan man går ut med sådana anklagelser. Jag anser också man när man finner något som man inte anser passande, direkt vänder sig till berörd person istället för att gå ut på publika forum och svartmåla människor som därmed kanske inte har chansen att förklara/försvara sig. Feghet och dålig stil är vad det är.
      Som tur är hörde jag talas om ditt inlägg via fiskepolare så därför kommer också här mitt svar:

Bilden du länkar till visar resultatet av vår första tur ut till stortorskgrundet Storskaltaren. Vi var fem man som åkte iväg på denna tur. Fisket där ute är helt otroligt varvid vi själva blev väldigt överraskade och förbluffade. 28 av torskarna vägde över 10kg och det är de som du ser på bryggan. All torsk under 10 kg samt all sej återutsattes vilket var en ansenlig mängd fisk. Vi behöll således 5-6 fiskar/man, vilket jag inte anser vara något rovfiske. Jämför med ditt eget förslag på 3 fiskar/man. Visserligen var fisken vi behöll av ansenlig storlek, jag tror knappast någon protesterat om vi behöll 6 st trekilos-torskar per man istället. Fisken skänktes dessutom bort till lokalbefolkningen så den berikade varken min eller mina kamraters plånböcker. Det finns ju annars många exempel på sportfiskare som fiskar för egen vinnings skull. Det ser jag inte minst här nere i Öresund. Så om du misstog mig för en sådan så är ditt missnöje förståeligt.
      Den andra turen vi gjorde ut till Storskaltaren resulterade i otroliga 74 torskar över 10 kg till sju man + otaliga under 10 kg..
      Var finns den groteska bilden från detta fiske???
      Svaret är att den inte existerar då den mesta fisken återutsattes.
      De fiskar vi tog upp var de riktigt stora (runt och över 20kg) som skulle kontrollvägas i hamn samt de som var för skadade för att återutsättas. Vi hade kanske 25 torskar med hem denna tur efter att vi återutsatt 1-2 ton fisk... men nej,visst ja - vi tror ju inte på C&R.

Fisket upp på Söröya är det bästa i Norge. Vi var där uppe 10 dagar och under en sådan semester landar man otroliga mängder fisk. Det är omöjligt att inte bedriva C&R under dessa omständigheter (vilket vi skulle gjort ändå) utan att ha en egen frysbil som fraktar hem fisken åt en. Tyvärr finns det faktiskt exempel på just detta när s.k. sportfiskare, ofta tyskar, drar upp enorma frysboxar på släp för att ägna semestern åt att tjäna lite extra pengar företrädesvis på dyr fisk som havskatt och hälleflundra. Därav kommer det förslag som nu diskutteras av Norska staten om att sätta en utförselgräns vi 25 kg fisk/privatperson. Ett vettigt förslag. Jag hade faktiskt just ca. 25 kilo filé med hem.

När det gäller C&R av havsfiskar är det min personliga uppfattning att detta i många fall fungerar alldeles ypperligt. I Norge bedrevs mycket av torskfisket på ganska moderata djup 20-40 m, d.v.s. på samma djup som i Öresund där jag redan innan framgångsrikt praktiserat C&R. Jag är övertygad om att torsken går att återutsätta på dessa djup bara man hanterar den snabbt och varsamt vid avkrokning och vägning. Det går att lyfta in stora torskar i gällocket för att snabbt hänga dem på tillgänglig våg och sedan tillbaka, på 10-15 sek. Nästan all torsk jag satt tillbaka på detta viset har kraftfullt simmat tillbaka i djupet. Annars brukar man ju skylla på simblåsans expansion när man menar att torsken inte går att återutsätta, men en uppblåst torsk kan inte simma ned igen, något som faktiskt händer vid sällsynta tillfällen när torsken ligger och flyter med buken i vädret trots varsam hantering. En sådan fisk ska naturligtvis tas tillvara. Men all annan fisk som simmar ned igen tror jag klarar sig. Jag diskutterade detta med en dykare som menade att de första metrarna under ytan borde vara de kritiska eftersom trycket ökar mest dramatiskt här. Så kan torsken simma ned så är troligen faran över. Ett bevis för att torsken faktiskt kan tryckutjämna snabbt är ju de otaliga gånger man har haft torsk som följt efter det snabbt flyende betet vid uppvevning ända upp till ytan. Här sker ju uppstigningen mycket snabbare än när de sitter på kroken. Jag hade i Söröya en torsk på 8-9 kg som följt en liten krokad sej ända upp till ytan där den frenetiskt attackerade och försökte äta upp sejen för att sedan simma ned igen. Det borde den inte kunnat gjort om torsken varit väldigt tryckkänslig.

Andra fiskar jag tror klarar C&R är pelagiska arter såsom makrill, sej och bleka och framförallt näbbgädda. Sistnämnda fisk rovfiskas det något enormt här nere i Sundet när den går till torts att den går alldeles utmärkt att återutsätta. Hade du (Salvenius) kollat runt på min sida hade du sett att jag förespråkar ett restriktivt fiske och återutsättande av näbbgäddorna under Fisketips/Horngäddefiske... men nej visst ja, jag tror ju inte på C&R...

Utpräglade bottenfiskar som långa och lubb, klarar däremot oftast inte sig. Jag har också fångat lubb på 20 m och de har gått att återsätta men så fort djupet faller ned mot 40-50 meter och djupare så kommer fisken upp med inälvorna uträngda genom munnen och ögon som pingisbollar. Det är naturligtvis djurplågeri att försöka årterutsätta sådan fisk. Vid djuphavsmetet ska man ha detta i åtanke då det oftast är omöjligt att återsätta någon fisk tagen på djup över 100-150 m. Undantaget är kanske haj och rockor som saknar simblåsa och alltid borde återsättas p.g.a. dessa arters trängda situation. Restriktivitet är också att rekomendera när det gäller vissa sällsyntare djupvattensarter som ofta har en låg reproduktion.

Däremot har jag upplevt att C&R fungerar alldeles utmärkt på så utpräglade bottenfiskar som plattfiskarna om djupet bara är moderat. Det är ofta jag har sett plattfisk följa betet ända upp till ytan på 20-30 m djup, speciellt sandskäddor. Det har hänt att jag har haft dubblé på tacklet och att 3-4 skäddor följt efter ända upp till ytan. Jag har också återfångat återsatt plattfisk. Troligen är plattorna mer pelagiska än vad vi ofta tror.

Avslutningsvis rekomenderar jag er alla sportfiskare att sluta träta inbördes och istället lägga energin där det behövs. Höj rösten istället mot de storskaliga industrifiskarna som med trål och snörvad damsuger upp de sista fiskarna i våra vatten. Sluta klaga på varandra och försök påverka beslutsfattarna och opinonen istället. Lägg en insändare i tidningen, ring Fiskeriverket, skriv till berörda nyckelpersoner i regeringen. Jag skrev till f.d. jordbruksminister Winberg och klagade på tjuvtrålningen i Öresund och krävde åtgärder. Jag fick faktiskt svar och även om kanske inget händer så är faktiskt varje opinionsyttring ett steg på rätt väg. Ju fler som höjer rösten desto bättre, till slut måste någon lyssna och agera. Vi är minst 2 miljoner sportfiskare i landet. En väljargrupp så stark som någon.

MVH

Anders Jonasson, Team Lilla My, bedrivare av C&R...

Kommentera

jag e rörd...
        //Me

Kommentera

Håller delvis med dig i ditt resonemang, prickar man rätt i Norge så blir det mängder med grov fisk, så man kan alltså inte jämföra fångsten med fisket här hemma. Fotografierna ger alltså en skev bild, men personligen tycker jag att man bör undvika bilder på massfångster och istället fotografera enskilda storfiskar för att undvika missförstånd.

Hur som helst, provade ni något annat fiske än torskfiske på Söröya? Plattfiskar? Djupfiske efter uer? Kolja? Havskatt?

Originally posted by Anders Jonasson
          Salvenius> När du i ditt inlägg hänvisar till mitt reportage på min hemsida på ett sådant sätt gör du mig mycket besviken.
          Vad vet du om mig som sportfiskare för att du ska kunna komma med sådana beskyllningar. Jag anser att man måste känna till alla situationella fakta innan man går ut med sådana anklagelser. Jag anser också man när man finner något som man inte anser passande, direkt vänder sig till berörd person istället för att gå ut på publika forum och svartmåla människor som därmed kanske inte har chansen att förklara/försvara sig. Feghet och dålig stil är vad det är.
          Som tur är hörde jag talas om ditt inlägg via fiskepolare så därför kommer också här mitt svar:

Bilden du länkar till visar resultatet av vår första tur ut till stortorskgrundet Storskaltaren. Vi var fem man som åkte iväg på denna tur. Fisket där ute är helt otroligt varvid vi själva blev väldigt överraskade och förbluffade. 28 av torskarna vägde över 10kg och det är de som du ser på bryggan. All torsk under 10 kg samt all sej återutsattes vilket var en ansenlig mängd fisk. Vi behöll således 5-6 fiskar/man, vilket jag inte anser vara något rovfiske. Jämför med ditt eget förslag på 3 fiskar/man. Visserligen var fisken vi behöll av ansenlig storlek, jag tror knappast någon protesterat om vi behöll 6 st trekilos-torskar per man istället. Fisken skänktes dessutom bort till lokalbefolkningen så den berikade varken min eller mina kamraters plånböcker. Det finns ju annars många exempel på sportfiskare som fiskar för egen vinnings skull. Det ser jag inte minst här nere i Öresund. Så om du misstog mig för en sådan så är ditt missnöje förståeligt.
          Den andra turen vi gjorde ut till Storskaltaren resulterade i otroliga 74 torskar över 10 kg till sju man + otaliga under 10 kg..
          Var finns den groteska bilden från detta fiske???
          Svaret är att den inte existerar då den mesta fisken återutsattes.
          De fiskar vi tog upp var de riktigt stora (runt och över 20kg) som skulle kontrollvägas i hamn samt de som var för skadade för att återutsättas. Vi hade kanske 25 torskar med hem denna tur efter att vi återutsatt 1-2 ton fisk... men nej,visst ja - vi tror ju inte på C&R.

Fisket upp på Söröya är det bästa i Norge. Vi var där uppe 10 dagar och under en sådan semester landar man otroliga mängder fisk. Det är omöjligt att inte bedriva C&R under dessa omständigheter (vilket vi skulle gjort ändå) utan att ha en egen frysbil som fraktar hem fisken åt en. Tyvärr finns det faktiskt exempel på just detta när s.k. sportfiskare, ofta tyskar, drar upp enorma frysboxar på släp för att ägna semestern åt att tjäna lite extra pengar företrädesvis på dyr fisk som havskatt och hälleflundra. Därav kommer det förslag som nu diskutteras av Norska staten om att sätta en utförselgräns vi 25 kg fisk/privatperson. Ett vettigt förslag. Jag hade faktiskt just ca. 25 kilo filé med hem.

När det gäller C&R av havsfiskar är det min personliga uppfattning att detta i många fall fungerar alldeles ypperligt. I Norge bedrevs mycket av torskfisket på ganska moderata djup 20-40 m, d.v.s. på samma djup som i Öresund där jag redan innan framgångsrikt praktiserat C&R. Jag är övertygad om att torsken går att återutsätta på dessa djup bara man hanterar den snabbt och varsamt vid avkrokning och vägning. Det går att lyfta in stora torskar i gällocket för att snabbt hänga dem på tillgänglig våg och sedan tillbaka, på 10-15 sek. Nästan all torsk jag satt tillbaka på detta viset har kraftfullt simmat tillbaka i djupet. Annars brukar man ju skylla på simblåsans expansion när man menar att torsken inte går att återutsätta, men en uppblåst torsk kan inte simma ned igen, något som faktiskt händer vid sällsynta tillfällen när torsken ligger och flyter med buken i vädret trots varsam hantering. En sådan fisk ska naturligtvis tas tillvara. Men all annan fisk som simmar ned igen tror jag klarar sig. Jag diskutterade detta med en dykare som menade att de första metrarna under ytan borde vara de kritiska eftersom trycket ökar mest dramatiskt här. Så kan torsken simma ned så är troligen faran över. Ett bevis för att torsken faktiskt kan tryckutjämna snabbt är ju de otaliga gånger man har haft torsk som följt efter det snabbt flyende betet vid uppvevning ända upp till ytan. Här sker ju uppstigningen mycket snabbare än när de sitter på kroken. Jag hade i Söröya en torsk på 8-9 kg som följt en liten krokad sej ända upp till ytan där den frenetiskt attackerade och försökte äta upp sejen för att sedan simma ned igen. Det borde den inte kunnat gjort om torsken varit väldigt tryckkänslig.

Andra fiskar jag tror klarar C&R är pelagiska arter såsom makrill, sej och bleka och framförallt näbbgädda. Sistnämnda fisk rovfiskas det något enormt här nere i Sundet när den går till torts att den går alldeles utmärkt att återutsätta. Hade du (Salvenius) kollat runt på min sida hade du sett att jag förespråkar ett restriktivt fiske och återutsättande av näbbgäddorna under Fisketips/Horngäddefiske... men nej visst ja, jag tror ju inte på C&R...

Utpräglade bottenfiskar som långa och lubb, klarar däremot oftast inte sig. Jag har också fångat lubb på 20 m och de har gått att återsätta men så fort djupet faller ned mot 40-50 meter och djupare så kommer fisken upp med inälvorna uträngda genom munnen och ögon som pingisbollar. Det är naturligtvis djurplågeri att försöka årterutsätta sådan fisk. Vid djuphavsmetet ska man ha detta i åtanke då det oftast är omöjligt att återsätta någon fisk tagen på djup över 100-150 m. Undantaget är kanske haj och rockor som saknar simblåsa och alltid borde återsättas p.g.a. dessa arters trängda situation. Restriktivitet är också att rekomendera när det gäller vissa sällsyntare djupvattensarter som ofta har en låg reproduktion.

Däremot har jag upplevt att C&R fungerar alldeles utmärkt på så utpräglade bottenfiskar som plattfiskarna om djupet bara är moderat. Det är ofta jag har sett plattfisk följa betet ända upp till ytan på 20-30 m djup, speciellt sandskäddor. Det har hänt att jag har haft dubblé på tacklet och att 3-4 skäddor följt efter ända upp till ytan. Jag har också återfångat återsatt plattfisk. Troligen är plattorna mer pelagiska än vad vi ofta tror.

Avslutningsvis rekomenderar jag er alla sportfiskare att sluta träta inbördes och istället lägga energin där det behövs. Höj rösten istället mot de storskaliga industrifiskarna som med trål och snörvad damsuger upp de sista fiskarna i våra vatten. Sluta klaga på varandra och försök påverka beslutsfattarna och opinonen istället. Lägg en insändare i tidningen, ring Fiskeriverket, skriv till berörda nyckelpersoner i regeringen. Jag skrev till f.d. jordbruksminister Winberg och klagade på tjuvtrålningen i Öresund och krävde åtgärder. Jag fick faktiskt svar och även om kanske inget händer så är faktiskt varje opinionsyttring ett steg på rätt väg. Ju fler som höjer rösten desto bättre, till slut måste någon lyssna och agera. Vi är minst 2 miljoner sportfiskare i landet. En väljargrupp så stark som någon.

MVH

Anders Jonasson, Team Lilla My, bedrivare av C&R...
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Först och främst så framgår det inte av reportaget (och inte heller av bilden) att de flesta fiskar återutsattes. Att ni återutsatte 1-2 ton fisk nämns inte i texten. Dessutom läste jag om den här fiskeresan via Nordic Sea Anglings hemsida, där reportaget fanns som en länk. Din hemsida, Team Lilla My, hade jag alltså aldrig besökt innan du skrev detta inlägg. Att du förespråkar återutsättning av näbbgäddor är utmärkt (vet ej om de är en hotad art, i annat fall kan man eventuellt behålla en eller två för att äta). Som du skrev i inlägget återutsatte ni huvuddelen av all övrig fisk ni fick på Söröya, det är jättebra, föredömligt! Men, om ni publicerar en sådan här bild med massor av stora fiskar, liggande (döda?) på en brygga får man räkna med reaktioner, särskilt när det inte tydligt framgår att de flesta fiskar släpptes tillbaka. Av både detta inlägg och ett par andra på Nordic Sea Anglings hemsida har några av resans deltagare förklarat hur fisket gick till och att det mesta av fisken återutsattes, vilket skedde EFTER att jag kritiserat denna bild. Slutligen, när det gäller att påverka yrkesfisket är det mycket svårare och kräver politiska beslut vilket tar oändligt mycket längre tid att lösa, även om yrkesfisket är den överlägset största boven i dramat. Jag är tillfreds med era förklaringar om hur fisket bedrevs och betraktar därmed för min del denna diskussion som avslutad.
            Senast ändrad av Salvenius; 2004-08-21, 07:24.

Kommentera

Quote:
              "Av både detta inlägg och ett par andra på Nordic Sea Anglings hemsida har några av resans deltagare förklarat hur fisket gick till och att det mesta av fisken återutsattes, vilket skedde EFTER att jag kritiserat denna bild."

Salvenius> Det var just det jag menade när jag kritiserade dig för att ösa galla över personer på en forumssida istället för att ta kontakt med dem för diskussion innan du fått en förklaring. Nåja vi lägger ned diskussionen nu.

BBRF> Kan hålla med dig att sådana bilder måste publiceras med varsamhet, dock tycker jag inte fångsten i sig var att kritisera med tanke på rådande förutsättnignar.
              Och - javisst! Vi fångade massor av andra fiskaarter däruppe även om en hel del av fisket var inriktat på mycket grov torsk. Något som också gav resultat - största svenskfångade torsken någonsin, 33,65 kg till min fiskepolare Jimmy. Du kan gå in och läsa om resan på min hemsida:

eller på Jimmys hemsida:

där mitt reportage också finns länkat.

Här säljer Jimmy också resor till nästa sommars fiske på Söröya, något som jag verkligen kan rekomendera. Fisket där uppe är fantastiskt. Man behöver inte åka ut på Storskaltaren för att fånga grov fisk. Jimmy tog sin jättetorsk nära ön, Johan fick en 12:kilos på första toppen utanför hamnen där vi också fick hälleflundra. Boendet håller på att helrenoveras, datorer för väderutsikter införskaffas, uteplatser på att byggas. Båtarna är kanon. Vi körde dem ut till Storskaltaren, 30 dist, utan problem. (Dock måste man vara flera båtar för en sådan tur)

Det kommer också ett reportage om fisket i Fiskefeber nr 4 i år...

MVH Anders Jonasson - Team Lilla My
              Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Måste nog trots allt ge mig in i debatten för nu börjar det bli för tillstrulat!

Jag citerar ur Anders inlägg ovan: "Men all annan fisk som simmar ned igen tror jag klarar sig. Jag diskutterade detta med en dykare som menade att de första metrarna under ytan borde vara de kritiska eftersom trycket ökar mest dramatiskt här." Slut citat.

Vad är det för skitprat? Trycket ökar linjärt med stigande vattendjup. Vid 10 meter är trycket 1 kg/cm², vid 20 meter 2 kg/cm² osv...

Däremot är det förmodligen så att de första metrarna är de mest kritiska därför att för varje meter som fisken lyckas dyka så minskar ju tryckskillnaden mellan fiskens ut- och insida.

Men ändå.... när vi fiskar gädda diskuterar vi utsträckning av ryggrad och andra skador då stora fiskar lyfts hängande för att vägas och fotas, och för att undvika detta används avkrokningsmattor och vågnät och jag vet inte vad.

Hur många behandlar sina stora torskar, som dessutom kan antas vara ännu känsligare pga tryckskillnaden de just utsatts för, med sådan varsamhet? Torsken lyfts vertikalt ur vattnet och avkrokning sker med den hängande. Det ÄR svårt att göra det på annat sätt, eftersom det oftast gungar, och kroken ofta är bökig att få loss. Man KAN göra det med fisken i vattnet, men hur många gör det?

Jag bedriver själv ofta C&R på havsfiskar, men då på mindre exemplar, då de oftast är lättare att kroka loss, och inte har tagit ut sig under fighten på samma sätt som en stor stark fisk gjort. Jag väljer dessutom att göra det med arter som hyfsade förutsättningar att klara av en återutsättning, dvs arter som av naturen är anpassade att klara snabba tryckskillnader. Tyvärr tillhör inte just torsken de mest lämpliga.

Min absoluta åsikt är att om man inte tycker sig kunna ta reda på mer fisk, vare sig man själv inte vill ha den, eller en utförselkvot sätter stopp, så ska man sluta fiska efter just den fisken. Att ge bort fisk till lokalbefolkningen... Har sett det användas som en ursäkt ett flertal gånger men är det så mycket bättre än att sälja den? Jag vet inte.
                Salt slår allt!

Kommentera

Norrmännen börjar visst klaga över oss svenskar och våra fiskeframgångar i norska vatten. Anar jag en viss avundsjuka?

Kommentera

Jag måste nog hålla med brosme i hans inlägg.Att kalla sig för seriös sportfiskare när det gäller en sådan känslig fisk som faktist torsken är,tycker jag personligen är att ta i.För mig känns det som "sänk ner och dra upp"-fiske.Fast visst ligger det mer bakom själv fisket än det,men som nyfrälst flugfiskare har jag numera svårt att uppskatta torsk-fisket.Speciellt det som bedrivs i Öresund!Kan påpeka att jag kommer från Senja,och givetvis fiskat där mycket i mina dagar.Den slakt som det faktist förekommer inom torsk-fisket kan man inte se bland någon annan stor fiske-art,även om aborren är hårt fiskad på sina ställen.Men den kan liksom inte jämnställas med torsken.
                    mina 25 öre

Kommentera

ruskis din bild e lite småvidrig o lite läskig faktiskt :O
                      //Me

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                      4 svar
                      324 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                      0 svar
                      89 visningar