Krokstorlek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krokstorlek

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krokstorlek

Skall tillverka lite egna rörpilkar tills då vi skall ner till öresund och försöka lura lite torsk.

Vad bör man sikta på för krokstorlek?

Typ 8/0, 10/0 eller 12/0.

Kommentera

Nja om ni ska köra "bullefiske" nså är det väll 8/0 som gäller. Vid driftfiske så klarar du dig bra på 6/0 eller 4/0 beroende på pilk.

Kommentera

Ok då var jag inte fel ute när jag köpte 8/0 idag.

blev lite tveksam dock.

Är det någon fördel att binda fast rött hackel mot att använda röd slang?

Kommentera

Nej eftersom allt ändå är svart där nere på dom djupen..

Kommentera

Ursprungligen postat av oringen
            Nja om ni ska köra "bullefiske" nså är det väll 8/0 som gäller. Vid driftfiske så klarar du dig bra på 6/0 eller 4/0 beroende på pilk.
            Ok.. Det är driftfiske som gäller.

är det bättre att köra med 4/0 eller 6/0 eller spelar det ingen roll?

Kommentera

Tycker 4/0 är alldeles för litet. Anpassa krokstorleken efter pilken. 6/0 är lagom till mindre pilkar på 200 gr. Annars är det 8/0 som gäller. Redan en 3 kilostorsk har ju en jättemun. Stora krokar håller fisken bättre då de inte skär genom torskens lösa yttre mundelar lika lätt som en liten krok (med smala skänklar)
              Om effekten med gummislang, flash, bläckfisk mm på kroken tvistar de lärda. Jag är tveksam till hur mycket torsken ser på det djupet, dessutom är ju fiskar färgblinda. Så färgen spelar nog större roll för fiskaren än för fisken. Jag tror däremot det handlar mycket om kontraster och reflexer. Själv har jag börjat köra med en stor upp och nedvänd gummimask på mina krokar. På de stora pilkarna har jag dessutom en gummimask på en krok på en 6-7cm tafs i övre ringen. Den slänger runt pilken som ett litet kräftdjur som fisken (pilken) jagar och jag har märkt att en stor del av torskarna hugger på denna istället. Fiskar är ju avundsjuka och att en annan fisk jagar något sätter igång huggreflexen på de andra fiskarna.
              Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Gummimack ska du helt klart ha i beteslåset eller ringen vid pilken. Svart eller röd brukar vara bäst (färgen har skillnad...) ibland räcker ett byte av gummimackens färg. på dina krokar kan du sätta en bläckfisk också

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My)
                  Tycker 4/0 är alldeles för litet. Anpassa krokstorleken efter pilken. 6/0 är lagom till mindre pilkar på 200 gr. Annars är det 8/0 som gäller. Redan en 3 kilostorsk har ju en jättemun. Stora krokar håller fisken bättre då de inte skär genom torskens lösa yttre mundelar lika lätt som en liten krok (med smala skänklar)
                  Om effekten med gummislang, flash, bläckfisk mm på kroken tvistar de lärda. Jag är tveksam till hur mycket torsken ser på det djupet, dessutom är ju fiskar färgblinda. Så färgen spelar nog större roll för fiskaren än för fisken. Jag tror däremot det handlar mycket om kontraster och reflexer. Själv har jag börjat köra med en stor upp och nedvänd gummimask på mina krokar. På de stora pilkarna har jag dessutom en gummimask på en krok på en 6-7cm tafs i övre ringen. Den slänger runt pilken som ett litet kräftdjur som fisken (pilken) jagar och jag har märkt att en stor del av torskarna hugger på denna istället. Fiskar är ju avundsjuka och att en annan fisk jagar något sätter igång huggreflexen på de andra fiskarna.

Ok. är ju van vid lite mindre krok då man jaga harr. 8/0 ser groteskt stora ut. och på köpespilkar sitter ju oftast mycket mindre krok.

De gånger jag varit ute med turbåt är det sällan som en 200g räckt att pilka med.

Gummimask brukar sitta överst i ringen med jag har aldrig lyckats få nått på den.

Hur menar du med en upp och nedvänd gummimask? Du trycker på slangen på trekroken så att den ligger upp på pirken eller?

Kommentera

QUOTE=Pike-Buster]Gummimack ska du helt klart ha i beteslåset eller ringen vid pilken. Svart eller röd brukar vara bäst (färgen har skillnad...) ibland räcker ett byte av gummimackens färg. på dina krokar kan du sätta en bläckfisk också[/QUOTE]

I ringen. Störe fisk kan dra i sönder beteslåset om du fäster den där.

schizo:Från turbåt kör jag mycket med 120gr i öresund. Lite jobb men går att fiska bra om strömen ej är för hård med rätt utrustning. Kör då 6500rocket 0,17 till 0,20 flätet och ett ugly stick 6_12lbs spö. Sköna grejer det. Kör altid så lätt pilk som möjligt ger bäst utdelning,

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    960 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    740 visningar
                    0 gillar