Nytt havsfiskekit? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt havsfiskekit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av simonoscekman Visa inlägg
    Såg riktigt fin ut o var bra växel. Hur mycket lina fick du på rullen o vilken tjocklek var det på den? Har lite svårt att begripa mig på det här med lbs när man pratar kapacitet.
    Om jag inte missminner mig hade jag 0,23 möjligen 0,28 powerpro. Det går hysteriskt mycket lina på rullen i de dimensionerna. Vet inte exakt men gott och väl över dina 400 önskade metrar ivf skulle jag säga.

    Den uppsättningen rulle och lina är ju inte rätt för 150Kg hälleflundra utan mer åt det lite lättare fisket.
    __________________________________________________ _____________________________

    Covfefe

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
      Om jag inte missminner mig hade jag 0,23 möjligen 0,28 powerpro. Det går hysteriskt mycket lina på rullen i de dimensionerna. Vet inte exakt men gott och väl över dina 400 önskade metrar ivf skulle jag säga.

      Den uppsättningen rulle och lina är ju inte rätt för 150Kg hälleflundra utan mer åt det lite lättare fisket.
      Fiskar mestadels Torsk, Kolja, Sej, Uer och annat i den storleken. Hälleflundra är väldigt sällsynt där jag har stuga och dom som dyker upp är sällan på över 50kg så är nog ingen risk . Lägger till din rulle i min lista så ska jag läsa på mig lite. Tack för tipset!

      Kommentera


      • #23
        Om du vill ner och meta djup så välj inte en allt för grov lina, är det strömt så tar strömmen tag i den och drar iväg linan mer ju grövre den är och du behöver ha större vikter för att tynga ner den...
        När jag tittar efter havsfiskerullar så vill jag ha rullar med så lite teknik som möjligt så det är så lite som möjligt som kan tjärva eller gå sönder, dvs jag undviker linspridare och räkneverk (dom räkneverksrullar jag haft har ganska snabbt fått in vatten under glaset på displayen och räkneverket har blivit oanvändbart)
        Att fiska utan linspridare lär man sig rätt snabbt, petar till linan med tummen nån gång ibland så den lägger sig finare, var orolig innan jag köpte första rullen utan men vande mig första fisketuren....
        Har nog varit mest nöjd med Shimano Thorium av dom rullar jag provat.
        Jag har inte fiskat så djup som 400m, men vill jag kunna fiska på 200m så vill jag helst ha 350m lina på rullen man har lite marginal, dels kan strömmen dra iväg linan så den inte går rakt ner mot botten och sen om det hugger nåt stort så är det ju trevligt om man har lite marginal innan spolen blir tom på lina...
        Hoppas du hittar någon bra rulle

        Kommentera


        • #24
          Jag har använt torium 16 i Norge en sväng. Sejar 10-13 kg var inga problem, rejäl broms. Skön att hantera och fiska med. Fick på ca 450 m 8-strand flätlina 0,25 + lite nylon. Prisvärd rulle.

          Kommentera


          • #25
            Metaloiden i strl. 5 tar mer än 600 meter 0,28 mm Strike Wire Extreme.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #26
              Har kört Toruim 16 med, både nya och gamla versionen, har fått en del hälle uppåt 25kg. sjunger bra i grejerna då. inge problem med en rullen.
              Även Sej runt 20kg har jag för mig, tjongar rätt bra i grejerna med..
              Dock så går det kanske inte riktigt på så mycket lina som du vill ha, men kanske om du som sagt går ner lite i dimension.
              Inga problem utan linförare heller som många skriver. Bar skönt att slippa.
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                Dock så går det kanske inte riktigt på så mycket lina som du vill ha, men kanske om du som sagt går ner lite i dimension.
                Nej der var jag som hade missförstått pappa, djupaste vi fiskar på är 100-150m. Dom djupaste ställena i fjorden är ca 400-450m. Testar med 0,35mm Daiwa J-Braid X8 (det var den tunnaste multicoloren dom hade) ska se hur den blir och sen byter jag nog till 0,28 till sommaren. 0,35 blir nog onödigt grov

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av simonoscekman Visa inlägg
                  Nej der var jag som hade missförstått pappa, djupaste vi fiskar på är 100-150m. Dom djupaste ställena i fjorden är ca 400-450m. Testar med 0,35mm Daiwa J-Braid X8 (det var den tunnaste multicoloren dom hade) ska se hur den blir och sen byter jag nog till 0,28 till sommaren. 0,35 blir nog onödigt grov
                  Ja ok, ja då är den rullen kalas.
                  Riktigt nätt och välbyggd.
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

                  Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                  -Okänd

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                    Ja ok, ja då är den rullen kalas.
                    Riktigt nätt och välbyggd.
                    Ja absolut, väldigt nöjd med den redan nu, bra balans på spöt med den också. Sommaren kommer bli riktigt rolig!

                    Kommentera


                    • #30
                      Daiwa J-Braid X8 multicolor finns i 0,28 både i 300m och 1500m bulk. Jag kör den på min Shimano Tiagra 16. Den sväljer 1000m

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                      6 svar
                      1 031 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Öresundsfiske  
                      Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                      10 svar
                      606 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lejestrand  
                      Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                      0 svar
                      123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RSpecial  
                      Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                      5 svar
                      463 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                      6 svar
                      541 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Arbetar...
                      X