Specimenkung - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Specimenkung

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sg
    replied
    Ursprungligen postat av Mihajlo Visa inlägg
    Ahaaaaaa! nu vet jag vad du är ute efter Ja! just precis det är så det skall låta, det var skönt att höra! den inställningen är helt rätt och det känns jävligt underbart. Hoppas verkligen att du har den inställningen när du fiskar för då flyter det bara för dig.

Vad fan säger du! fiskar du också själv och trivs med det? då är jag galnare än dig 100 gånger. jag brukar fiska en hel helg alldeles själv och just då hur jag känner och upplever Fy fan! säger jag! jag har inga ord att förklara men jag vet att just då är jag världens bästa fiskare, jag får utdelning, glädje, tillfredställelse alltså jag skrattar själv där ute, jag tar kort på mig själv men det blir kneppiga kort men jag har mig själv och min fisk i alla fall.

Vilket sammanträffande! vet inte hur lång väg är mellan oss annars hade jag gärna velat ta ett fiskepass med dig och dela på kanske lite fiskekunskap och erfarenhet.

Hehehehe! Perstorpkarpar! mycket dåliga bilder där jag tagit på mig själv, men det finns några som är tagna hemma utav min fru som är mycket dålig på att ta kort.

Missuppfata mig inte nu. Perstorp ligger bara 2,5 mil från mig och dom flesta Karparna jag har fått så har jag direkt kört hem med dom i en stor plastbalja med lagom vatten lock på med hål i locket och kör hem snabbast som jag bara kan.

Min fru hjälper mig med att ta in baljan tar kort, väger den sen blir den en stund med familjen för mina barn blir helt galna när jag kommer hem med en fisk men dom vet att dom skall vara försiktiga och väldigt känsliga med fisken så den inte skadas.

Min 6 åriga son kysser den på munnen. ja, sen är det bara snabbast möjligt tillbaka till Perstorp, jag tittar på den en stund till och säger, var nu snäll och kom tillbaka till mig igen! tack för lyckan och glädjen du gav mig och jag släpper den i den riktningen som jag fick den, det är ca 5 meter från land.

Jag skall väga och överväga om jag skall lägga ut nån bild, har en massa foto där det är taget med vanlig kamera då hade jag inte digital det var nån gång på 90 talet. måste ta med digitalkamera korten som var tagna med vanlig kamera så det blir bra.

Skall se vad det blir med att lägga ut foto meddelar dig i alla fall.

Skitfiske.

Mihajlo.

Det får du gärna göra Klart man blir "knäpp" av att fiska ensam länge. Jag kommer ihåg när jag var på 5v praktik i rajamaa (finska gränsen nästan högst upp i sverige) och fiskade ensam varenda dag. Då höll jag tillslut på att bli knäckt men det dröjde flera veckor innan jag kände mig ensam. Jag trivdes bra med att gå runt ensam och fiska harr. Har även mitt bästa/värsta fiskeminne därifrån som troligtvis aldrig kommer att bräckas.

Lämna en kommentar:

• Mihajlo
    replied
    Specimenkung

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Klart jag är nöjd med en del fiskar, men man vill ju alltid ha större. Jag är inte ute efter att knäcka någon på Fiskesnack, jag är ute efter att knäcka mig själv. Det är där jag får mest tillfredställelse.

Jag fiskar faktiskt kanske 80% av mina fiskepass ensam. Till största del kanske för att jag inte har någon direkt fiskekompis i närheten. Men även för att jag trivs med det. Det tråkiga är att det är svårt att få till bra foton med självutlösare. Men ofta har man hela vatten för sig själv och får en helt annan natur-närvaro än med kompisar. Så när jag får en del fiskar som gör mig glad, är det bara jag fisken och glädjen. Vilket brukar sluta med smsande till de kompisar som inte är med :P Men för en stund är det bara jag och fisken.

Inte helt omöjligt att du får se mig med en stor karp denna hösten... Beror på om min kommande satsning denna hösten ger resultat eller inte. :P

Skitfiske på dig med!

PS. Lägg gärna upp lite perstorpskarpar Är alltid trevligt att titta på!
    /Simon
    Ahaaaaaa! nu vet jag vad du är ute efter Ja! just precis det är så det skall låta, det var skönt att höra! den inställningen är helt rätt och det känns jävligt underbart. Hoppas verkligen att du har den inställningen när du fiskar för då flyter det bara för dig.

Vad fan säger du! fiskar du också själv och trivs med det? då är jag galnare än dig 100 gånger. jag brukar fiska en hel helg alldeles själv och just då hur jag känner och upplever Fy fan! säger jag! jag har inga ord att förklara men jag vet att just då är jag världens bästa fiskare, jag får utdelning, glädje, tillfredställelse alltså jag skrattar själv där ute, jag tar kort på mig själv men det blir kneppiga kort men jag har mig själv och min fisk i alla fall.

Vilket sammanträffande! vet inte hur lång väg är mellan oss annars hade jag gärna velat ta ett fiskepass med dig och dela på kanske lite fiskekunskap och erfarenhet.

Hehehehe! Perstorpkarpar! mycket dåliga bilder där jag tagit på mig själv, men det finns några som är tagna hemma utav min fru som är mycket dålig på att ta kort.

Missuppfata mig inte nu. Perstorp ligger bara 2,5 mil från mig och dom flesta Karparna jag har fått så har jag direkt kört hem med dom i en stor plastbalja med lagom vatten lock på med hål i locket och kör hem snabbast som jag bara kan.

Min fru hjälper mig med att ta in baljan tar kort, väger den sen blir den en stund med familjen för mina barn blir helt galna när jag kommer hem med en fisk men dom vet att dom skall vara försiktiga och väldigt känsliga med fisken så den inte skadas.

Min 6 åriga son kysser den på munnen. ja, sen är det bara snabbast möjligt tillbaka till Perstorp, jag tittar på den en stund till och säger, var nu snäll och kom tillbaka till mig igen! tack för lyckan och glädjen du gav mig och jag släpper den i den riktningen som jag fick den, det är ca 5 meter från land.

Jag skall väga och överväga om jag skall lägga ut nån bild, har en massa foto där det är taget med vanlig kamera då hade jag inte digital det var nån gång på 90 talet. måste ta med digitalkamera korten som var tagna med vanlig kamera så det blir bra.

Skall se vad det blir med att lägga ut foto meddelar dig i alla fall.

Skitfiske.

Mihajlo.

Lämna en kommentar:

• Sg
    replied
    Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
    Många inte har möjlighet att nå fisket i havet på andra sätt än med en turbåt...
    Sen har väl inte guidning med "specimen" att göra utan endast dina personliga beträffande sportfiske? Vart ska man dra gränsen? Lite tips och råd över disken i fiskeaffären? Något du har lyckats klura ut genom bilder som är publicerade på en hemsida eller i en fiskesida? En kompis som visar dig en viss plats som han har hittat och vill dela med sig för att få sällskap? Själva BETALANDET för att få ta del av informationen kanske? Oavsett vad du anser om detta så har det inte med konceptet "specimenfiske att göra!
    Det är visserligen OT men man måste kunna få svara på inlägg man inte håller med om liksom ge replik på kritik som man mottar...tycker inte det gör så mycket personligen...
    Nej det är klart att du får svara Alltså när jag skrev att det inte har så mkt med specimen att göra, så syftade jag till tråden. Alltså att turbåtar, "rätt och inte rätt fiske" osv inte hade att göra med specimenkungen i sverige.

Jag kan nog tycka att det är specimenfiske om man utnyttjar en turbåt för att få upp en stor fisk,Men personligen är det som du säger att jag inte tycker att man själv fiskat upp fisken. Visst kan man jämföra hjälpen med info. Men även om du får info på nätet eller i butik är det ändå fri tolkning sen som avgör ditt fiske. Står du och pilkar från en turbåt är det banne mig inte mkt du kan göra för att öka dina chanser jämfört med de andras på båten. Samma sak om du åker ut på trolling guiding. Guiden kör ut dig, riggar dina spön, firar ut dom med pulkorna. Och sen sitter man och väntar på att få plocka ett spö vid nästa hugg. (notera att jag nu menar guidning och inte de som trollar för sig själva)

Hur som helst jag menade alltså att trolling och turbåtar osv inte hade med specimenämnet (trådens topic) att göra.

Lämna en kommentar:

• CalleX
    replied
    Mmm men jag fattar det ändå inte. För det är inte den enskilde fiskarens förtjänst att han får de fiskarna han får. Han väljer inte fiskeplats. Och runtom båten dimper 20 tackel ner.

Jag har själv varit ute med turbåt och fiskat. 2 ggr med Tuna Klipper (när jag var liten) och även i Fröya med akademin. Fröya gav mig ingenting. Fick Bleka på 6,4 men inte kände jag att det var min fisk.

Men men, tråden går ju lite of topic iom. detta.
    Många inte har möjlighet att nå fisket i havet på andra sätt än med en turbåt...
    Sen har väl inte guidning med "specimen" att göra utan endast dina personliga beträffande sportfiske? Vart ska man dra gränsen? Lite tips och råd över disken i fiskeaffären? Något du har lyckats klura ut genom bilder som är publicerade på en hemsida eller i en fiskesida? En kompis som visar dig en viss plats som han har hittat och vill dela med sig för att få sällskap? Själva BETALANDET för att få ta del av informationen kanske? Oavsett vad du anser om detta så har det inte med konceptet "specimenfiske att göra!
    Det är visserligen OT men man måste kunna få svara på inlägg man inte håller med om liksom ge replik på kritik som man mottar...tycker inte det gör så mycket personligen...

Lämna en kommentar:

• Sg
    replied
    Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
    Så du tycker alltså det är mindre "specimen" att åka ut med en "turbåt" och fiska rödspettor i Öresund än det är att snika sig med ut i en HTbåt med en polare? Eller att få en färnasträcka utpekad på kartan innan du sticker dit?

när du svarat mina frågor kanske jag har lust att svara dina.

Lämna en kommentar:

• Flodebanan
    replied
    Mmm men jag fattar det ändå inte. För det är inte den enskilde fiskarens förtjänst att han får de fiskarna han får. Han väljer inte fiskeplats. Och runtom båten dimper 20 tackel ner.

Jag har själv varit ute med turbåt och fiskat. 2 ggr med Tuna Klipper (när jag var liten) och även i Fröya med akademin. Fröya gav mig ingenting. Fick Bleka på 6,4 men inte kände jag att det var min fisk.

Så du tycker alltså det är mindre "specimen" att åka ut med en "turbåt" och fiska rödspettor i Öresund än det är att snika sig med ut i en HTbåt med en polare? Eller att få en färnasträcka utpekad på kartan innan du sticker dit?

Lämna en kommentar:

• Sg
    replied
    Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
    Tycker väl iofs att plattfiskmetet i Öresund är rätt "specimen"...och det sker med turbåt i stor utsträckning...

Lämna en kommentar:

• CalleX
    replied
    Ang. guidningen håller jag med dig helt. Det är därför jag aldrig fattat tjusningen med varken trolling eller havsfiske (med turbåt). Men det har ju heller inte mkt med specimenfiske att göra.

Jag förstår både att man vill sticka till vatten där man vet att det finns sjukt stora fiskar, och att hitta egna vatten. Båda har sin tjusning. Och som en del skrivit, så är ju faktiskt dagens "hotspots" frukten av att folk har sökt vatten. Dom har ju inte alltid varit kända och överfiskade.
    Tycker väl iofs att plattfiskmetet i Öresund är rätt "specimen"...och det sker med turbåt i stor utsträckning...

Lämna en kommentar:

• Sg
    replied
    Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
    Har aldrig hört talas om ordet turbåt och trolling tillsammas, kanske därför jag gjorde en feltolkning.

Menar du alltså att "specimen"killar åker som du kallar det "turbåt" med trollingguiderna och drar sina specimenfirrar?
    >______
    Tänker inte skriva mera om det, varför är förhoppningsvis självklart.
    Det är väl precis det jag inte hävdar? Jag anser att folk som åker ut på guidade turer inte fiskar själva.

Konstigt att du drar upp något som jag inte ens fattar, som du sen vägrar svara på och sen lämnar diskussionen utan att nämna det. Självklart? Inte alls.

Lämna en kommentar:

• Flodebanan
    replied
    Du missade nog (turbåt)

btw kan du inte svara på det jag skrev på förra sidan också.
    Har aldrig hört talas om ordet turbåt och trolling tillsammas, kanske därför jag gjorde en feltolkning.

Menar du alltså att "specimen"killar åker som du kallar det "turbåt" med trollingguiderna och drar sina specimenfirrar?
    >______
    Tänker inte skriva mera om det, varför är förhoppningsvis självklart.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
656 svar
49 314 visningar
1 gilla
Senaste inlägg efc__
av efc__