Bombardatips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bombardatips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• peternyman69
    replied
    Hehe...Kör en spö-längd. Har kört med 7-10-fots spö, men även med Match-spö på 14 fot o tafts/spölängd. När det gäller havsöring har jag inte märkt någon skillnad avseende hugg, oavsett om jag kört med interm./sjunk eller flyt-Bombarda. Använder enbart mask-jiggar o små nymfer.

Lämna en kommentar:

• lausvik
    replied
    Köpte några Blue Fox Patriot bombardflöten i helgen. Det är en modell man kan fylla med vatten, precis som de gamla buldokulorna. Tomt är det flytande och beroende på hur mycket man fyller blir det "intermediate" eller sjunkande. Dessutom var de hyfsat billiga. Kanske en bra lösning om man inte vill ha med så många olika bombardor men ändå ha tillgång till hela registret.

Nå, som vanligt läste jag texten på förpackningens baksida. Där stod att man rekommenderade en tafs ungefär motsvarande spöets längd men att "expericed casters can handle up to 6 or 7 meters". Någon som testat?

Lämna en kommentar:

• Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
    En fråga angående tacklingen av bombardan. Låter ni bombardan sitta på flätlinan eller låter ni tafsen gå igenom och fästa tacklet även ovanför bombardan? Tänker mig att flätlinan nöts när den går igenom och kan nötas mot plastkanter.
    Kör jag med Bombarda så brukar jag ha nylon som huvudlina...mest för att jag brukar köra med tekniken under den kalla delen av året....och då trär jag bombardan direkt på huvudinan.

Skulle jag köra med flätlina så skulle jag nog välja att knyta på en förtafs med lite tjockare nylon typ 0,45-0,50 och trä bombardaflötet på denna....sedan sätta ett flötesstopp under flötet så att det håller sig på den övre delen...och därefter se till att resten av den tjocka tafsen är tilltagen så den motsvarar ungefär dubbla längden av flötet....och avslutningsvis knyta fast den tunnare huvudtafsen som leder ner till betet/flugan..

Fördelen med denna konstruktion (som ju även går att tillämpa om man har nylon som huvudlina) är att den minskar risken för trassel runt flötet...

Det finns ju även Bombarda-modeller som säljs med ett extra löst plaströr som träs på tafsen under flötet och på så sätt hjälper till att styra ut tacklet från huvudinan vid utkast...

Har köpt några sådana flöten men ännu inte testat dem i praktiken.....problemet med trassel tenderar dock att minska med tiden......övning ger färdighet när det gäller kasttekniken

/S
    Senast ändrad av Silverbågen; 2014-02-06, 00:04.

Lämna en kommentar:

• lausvik
    replied
    Ursprungligen postat av KalleTking Visa inlägg
    Kanske inte hör hit , men vid ett tillfälle fiskade jag med flytande dobb svart/orange ,hade en massa spigg utanför mig dom skyggade när ja kom nära dom med dobben. Bytte sedan till intermediate/genomskinlig dobb och jag såg ingen som helst reaktion på dem. Jag antar att det var flytdobbens stripande i ytan som gjorde att dom skyggade och inte färgen.
    Allt som har med bombardafiske hör hit och har man, som du, mer än ett decenniums erfarenhet av metoden är synpunkterna särskilt välkomna! Intressant att spiggen reagerade som du beskrev men att havsöringen reagerar likadant är ju inte säkert. Något som ter sig som ett hot för en liten spigg kan ju uppfattas som ett potentiellt byte för en större fisk. För rovfisk ligger ju hugg- och flyktreflexerna rätt nära varandra och det har ju rapporterats att öringen huggit på själva bombardan.

Ska man fiska hem bombardatacklet ungefär som man fiskar hem ett drag, dvs veva mer eller mindre kontinuerligt, är naturligtvis en bombarda som håller sig under ytan att föredra men vid extremt långsam hemtagning med långa spinnstopp tror jag att den flytande varianten har sina fördelar.

Lämna en kommentar:

• lausvik
    replied
    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
    En fråga angående tacklingen av bombardan. Låter ni bombardan sitta på flätlinan eller låter ni tafsen gå igenom och fästa tacklet även ovanför bombardan? Tänker mig att flätlinan nöts när den går igenom och kan nötas mot plastkanter.
    Man kan ju använda nylonlina... Kör man med flätlina och är nervös för att den ska nötas så är det ju bara att skarva på bit FC eller nylon att trä upp bombardan på i linänden.

Lämna en kommentar:

• KalleTking
    replied
    Jag trär huvudlinan genom bombardan sen en gummipärla sen ett lekande att knyta tafsen i. Har aldrig varit med om att det skavt sönder mot plasten. Har fiskat på detta vis varje höst/vinter i 10-11år.
    Kan tillägga att jag fiskar med 0.17-0.19 flätlina så länge temperaturen tillåter.
    (Landlaxfiske vättern)

Kanske inte hör hit , men vid ett tillfälle fiskade jag med flytande dobb svart/orange ,hade en massa spigg utanför mig dom skyggade när ja kom nära dom med dobben. Bytte sedan till intermediate/genomskinlig dobb och jag såg ingen som helst reaktion på dem. Jag antar att det var flytdobbens stripande i ytan som gjorde att dom skyggade och inte färgen.
    Senast ändrad av KalleTking; 2014-02-06, 15:49.

Lämna en kommentar:

• harlequine
    replied

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Har kört med intermediate även då jag använt Gulp.
    Jag skulle tro dom drar ner även ett flytande,

jag har försökt använda ett flytande som flöte och det dök för för 2 blyhagel och en daggmask (10 gr bombarda)

Lämna en kommentar:

• Barramundi
    replied
    Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    OK, jag köper att intermediate eller slow sink funkar bäste med fluga vid "normaldjupt" vatten men om man byter ut flugan mot ett plastbete (twister, mask eller tobisimitation)?
    Har kört med intermediate även då jag använt Gulp.

Lämna en kommentar:

• lausvik
    replied
    OK, jag köper att intermediate eller slow sink funkar bäste med fluga vid "normaldjupt" vatten men om man byter ut flugan mot ett plastbete (twister, mask eller tobisimitation)?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
1 690 svar
374 294 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TiSo
av TiSo