Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vertical jiggning=trolling
Collapse
X
-
Eller om man kör med elmotor för att ha båten på plats i stället för att ankra är det då trolling????
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
Så fort du använder båten antingen driftar eller med motor eller använder åror så är metoden förbjuden inom det såkallade fria fisket, för att metoden kräver båt men därimot om du ankrar upp så får du lov att verticaljigga. Så enkelt är det.
Men det finns väl ingen som skulle anmäla någon som bara driftar i sitt fiske, alla gör det.
Tumlaren
Så du menar att när jag fiskar havsöring och driftar efter stranden och kastar, så bedriver jag olaga fiske ????
Lämna en kommentar:
-
"Men det finns väl ingen som skulle anmäla någon som bara driftar i sitt fiske, alla gör det."
Om jag t ex spinnfiskar från båt utan att ankra så kommer jag driva..
Kan ju omöjligt vara olagligt att spinnfiska utan att ankra, det faller ju på sin egen orimlighet.
Lämna en kommentar:
-
[QUOTE=Tumlaren;272988]Det är inte på det viset. Det är en feltolkning. Kastfiske och pimpel från drivande båt är hur tillåtet som helst. Iofs gör jag också en tolkning, men den är grundad på lagtexten.Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
Så fort du använder båten antingen driftar eller med motor eller använder åror så är metoden förbjuden inom det såkallade fria fisket, för att metoden kräver båt men därimot om du ankrar upp så får du lov att verticaljigga. Så enkelt är det.
Men det finns väl ingen som skulle anmäla någon som bara driftar i sitt fiske, alla gör det.
Tumlaren
Lämna en kommentar:
-
Kustbevakning och polis är dom som kollar.Ursprungligen postat av Octavia RS Visa inläggVi säger så här, vem tex kontrollerar om man trollar efter gös utanför Västerås? Kan vara roligt och veta om det finns.
Det finns ingen vad jag vet eller har hört talas om som kontrollerar detta.
Jag trollar inte för den delen.
Lämna en kommentar:
-
Vi säger så här, vem tex kontrollerar om man trollar efter gös utanför Västerås? Kan vara roligt och veta om det finns.
Det finns ingen vad jag vet eller har hört talas om som kontrollerar detta.
Jag trollar inte för den delen.
Lämna en kommentar:
-
Precis.Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
Tumlaren
Lämna en kommentar:
-
[QUOTE=KG?;272986]Ursprungligen postat av hmm Visa inläggMed drivankare börjar man närma sig den luddiga biten, men att styra båten konstant med elmotor medans man fiskar med andra handen känns som ett solklart fall av fiske som kräver båt. Vare sig man bromsar i medvind eller gasar i motvind.
Men återkommer om tid med länstyrelsens kommentarer imorrn annars övermorgon om ingen lyckas få till en punkt här under tiden
[/QUOTE
Länstyrelsen kan inte avge annat än en tolkning eftersom det inte finns någon dom i det här fallet.
Jag förstår heller inte varför ni blandar in om man använder motor, det står inget om motorer i lagtexten.
Skulle någon av någon anledning få för sig att dra en vertikaljiggare inför rätta så är jag säker på att jiggaren skulle få rätt.
Metoden kräver inte båt! Vad är som är så svårt att begripa?
Tumlaren
Lämna en kommentar:
-
[QUOTE=hmm;272944]Med drivankare börjar man närma sig den luddiga biten, men att styra båten konstant med elmotor medans man fiskar med andra handen känns som ett solklart fall av fiske som kräver båt. Vare sig man bromsar i medvind eller gasar i motvind.
Men återkommer om tid med länstyrelsens kommentarer imorrn annars övermorgon om ingen lyckas få till en punkt här under tiden
[/QUOTE
Länstyrelsen kan inte avge annat än en tolkning eftersom det inte finns någon dom i det här fallet.
Jag förstår heller inte varför ni blandar in om man använder motor, det står inget om motorer i lagtexten.
Skulle någon av någon anledning få för sig att dra en vertikaljiggare inför rätta så är jag säker på att jiggaren skulle få rätt.
Metoden kräver inte båt! Vad är som är så svårt att begripa?Senast ändrad av KG?; 2007-06-20, 06:20.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexNästan Hyffsad Borre...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-06-28, 21:12 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
2026-06-23, 10:35 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-