Inköp trollingutrustning frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inköp trollingutrustning frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inköp trollingutrustning frågor

Hej gott folk,

Förra året köpte jag min första båt, en Linder 445 Basic, än så länge är jag mycket nöjd. Jag har blivit sugen på att införskaffa lite trollingutrustning för att kunna testa lite lax/röding/öring-fiske på Vättern. Jag har lite frågor gällande vad man bör köpa.

Spö/Rulle: Vad ska man tänka på när man väljer spö och rulle? Tanken är ju som sagt att använda spöna till lax/röding/öring-fiske på Vättern, men har även tänkt att använda spöna till gäddtrolling för att slita lite mindre på mina vanliga spinnspön. Många spön är ju väldigt billiga om man jämför mot vanliga spinnspön, ex. "Daiwa Seahunter Eckerö 8'0" 12-20lb" för 311kr (https://www.dogger.se/fiskespon-fisk...lb-trollingspo). "Räcker" så billiga spön för att få hela trollingupplevelsen eller bör man lägga lite mer tycker ni? Hur grova spön bör man köpa? Lite dålig koll på vad 12-20lb faktiskt innebär. Har ni några bra rekommendationer på lämpliga vänstervevade rullar?

Djuprigg/Dipsy Diver: Är Dipsy Divers ett bra alternativ om man vill testa på trolling efter ädelfisk utan att behöva lägga pengar/plats på djupriggar till båten? Tycker att min båt är i minsta laget för att sätta dit djupriggar på, men om jag blir såld på trolling kanske det är värt det.

Bonusfråga: Är man galen om man ger sig ut på Vättern i en sådan liten båt tycker ni? Jag har varit ute mycket i båtar, dock bara i förhållandevis små insjöar. Jag tänker att det bör vara lugnt så länge man håller koll på väderleken, men man har ju hört talas om att Vättern kan blåsa upp väldigt snabbt...

Tack på förhand!

Hej
    Ang båtstorlek fungerar nog din båt om du har koll på vädret så det inte blåser för mycket då kan det bli en dålig upplevelse snabbt, det daiwa spöt fungerar nog utmärkt även om jag föredrar 7ft spön för de är kortare och är enklare att håva. Ang djuprigg kan jag inget då jag aldrig använt en utan fungerar för mig bra med paravaner och blysänken så kan man ha lite koll på djupena på de olika riggarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av brollann Visa inlägg
      Hej
      Ang båtstorlek fungerar nog din båt om du har koll på vädret så det inte blåser för mycket då kan det bli en dålig upplevelse snabbt, det daiwa spöt fungerar nog utmärkt även om jag föredrar 7ft spön för de är kortare och är enklare att håva. Ang djuprigg kan jag inget då jag aldrig använt en utan fungerar för mig bra med paravaner och blysänken så kan man ha lite koll på djupena på de olika riggarna.
      Tack för input!
      Till er som är lite mer rutinerade vad gäller att fiska på större vatten, finns det några tecken man ska hålla koll på vad gäller vädret? Jag var ute på Vättern för första gången för några dagar sedan, då var det enligt väderleksrapporten 3 m/s med 8 m/s i byarna och det var inga problem alls.

Vad fiskar du med för drag med 7ft-versionen? Om man ska tro chatgpt så bör man välja 9ft-versionen om man har planer på att fiska med Dipsy Divers, men det låter ju som du säger smidigare med 7ft-versionen när det kommer till att håva och det är ju verkligen inte så att chatgpt alltid har rätt. Vad fiskar du efter när du säger att du kör med blysänken? Jag trodde inte riktigt vanliga sänken skulle räcka för att komma ned tillräckligt långt för att ha bra chans på lax/röding/öring, men jag kanske har fel?

Kommentera

Fiskar mest gös och gädda när jag använder blysänken, det gör några meter om man har ett 80g framför men det beror också på farten som du trollar i, gös trollar jag i sakta takt typ 1.2-1,8knop och gädda något fortare. Sen vissa beten som går tex 9m djupt kör jag ofta oblyade men tex scatterrap från rappala som går runt 3.5m kan jag köra med 40-50g bly så går de djupare beroende på farten givetvis. Det finns många fina filmer på youtube som du kan få tips från Ai i allära så ger jag mer för filmer

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
        8 svar
        743 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg dhaglund  
        Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
        1 svar
        249 visningar
        0 gillar