Hej gott folk,
Förra året köpte jag min första båt, en Linder 445 Basic, än så länge är jag mycket nöjd. Jag har blivit sugen på att införskaffa lite trollingutrustning för att kunna testa lite lax/röding/öring-fiske på Vättern. Jag har lite frågor gällande vad man bör köpa.
Spö/Rulle: Vad ska man tänka på när man väljer spö och rulle? Tanken är ju som sagt att använda spöna till lax/röding/öring-fiske på Vättern, men har även tänkt att använda spöna till gäddtrolling för att slita lite mindre på mina vanliga spinnspön. Många spön är ju väldigt billiga om man jämför mot vanliga spinnspön, ex. "Daiwa Seahunter Eckerö 8'0" 12-20lb" för 311kr (https://www.dogger.se/fiskespon-fisk...lb-trollingspo). "Räcker" så billiga spön för att få hela trollingupplevelsen eller bör man lägga lite mer tycker ni? Hur grova spön bör man köpa? Lite dålig koll på vad 12-20lb faktiskt innebär. Har ni några bra rekommendationer på lämpliga vänstervevade rullar?
Djuprigg/Dipsy Diver: Är Dipsy Divers ett bra alternativ om man vill testa på trolling efter ädelfisk utan att behöva lägga pengar/plats på djupriggar till båten? Tycker att min båt är i minsta laget för att sätta dit djupriggar på, men om jag blir såld på trolling kanske det är värt det.
Bonusfråga: Är man galen om man ger sig ut på Vättern i en sådan liten båt tycker ni? Jag har varit ute mycket i båtar, dock bara i förhållandevis små insjöar. Jag tänker att det bör vara lugnt så länge man håller koll på väderleken, men man har ju hört talas om att Vättern kan blåsa upp väldigt snabbt...
Tack på förhand!
Förra året köpte jag min första båt, en Linder 445 Basic, än så länge är jag mycket nöjd. Jag har blivit sugen på att införskaffa lite trollingutrustning för att kunna testa lite lax/röding/öring-fiske på Vättern. Jag har lite frågor gällande vad man bör köpa.
Spö/Rulle: Vad ska man tänka på när man väljer spö och rulle? Tanken är ju som sagt att använda spöna till lax/röding/öring-fiske på Vättern, men har även tänkt att använda spöna till gäddtrolling för att slita lite mindre på mina vanliga spinnspön. Många spön är ju väldigt billiga om man jämför mot vanliga spinnspön, ex. "Daiwa Seahunter Eckerö 8'0" 12-20lb" för 311kr (https://www.dogger.se/fiskespon-fisk...lb-trollingspo). "Räcker" så billiga spön för att få hela trollingupplevelsen eller bör man lägga lite mer tycker ni? Hur grova spön bör man köpa? Lite dålig koll på vad 12-20lb faktiskt innebär. Har ni några bra rekommendationer på lämpliga vänstervevade rullar?
Djuprigg/Dipsy Diver: Är Dipsy Divers ett bra alternativ om man vill testa på trolling efter ädelfisk utan att behöva lägga pengar/plats på djupriggar till båten? Tycker att min båt är i minsta laget för att sätta dit djupriggar på, men om jag blir såld på trolling kanske det är värt det.
Bonusfråga: Är man galen om man ger sig ut på Vättern i en sådan liten båt tycker ni? Jag har varit ute mycket i båtar, dock bara i förhållandevis små insjöar. Jag tänker att det bör vara lugnt så länge man håller koll på väderleken, men man har ju hört talas om att Vättern kan blåsa upp väldigt snabbt...
Tack på förhand!
Kommentera