Trollingbåt -behöver tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingbåt -behöver tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nils Jonas
    replied
    Jodå. Hundkoppel har jag provat i andra båtar. Det är helt ok.

Lämna en kommentar:

• magic
    replied
    Ursprungligen postat av catchandreleasearn Visa inlägg
    Ja det med hundkoppel har jag sett på flera båtar, är det så man kan hålla in knappen och sen dra ner till önskad längd sen ha den låst och sen trycka på knappen så det flyger upp? för den "suger" väl när man trycker på knappen?
    Kör själv med ett vanligt rep och ett block för tillfället, så blir ju lite trix när man ska ha ut prylarna.
    Nja, fördelen med rullkoppel är att den hela tiden håller fånglinan sträckt så att du slipper slaklina (som trasslar) samtidigt som den släpper ut lina när det behövs (svängar etc). Du kan också låsa fånglinan om du vill, t.ex. vid ilägg av beten.

Fast det kanske var det du menade...

Lämna en kommentar:

• catchandreleasearn
    replied
    Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
    Härligt med en egen båt antar jag?

Ett tips (som jag tror finns utlagt nånstans på FS) är att byta ut fånglinan till pulklinorna mot ett hundkoppel/rullkoppel i plast (typ löplina). Finns/fanns på Rusta, och säkert andra ställen också.

Tips två är att Coca-Cola är skadligt för tänderna. Drick öl istället.
    Ja det med hundkoppel har jag sett på flera båtar, är det så man kan hålla in knappen och sen dra ner till önskad längd sen ha den låst och sen trycka på knappen så det flyger upp? för den "suger" väl när man trycker på knappen?
    Kör själv med ett vanligt rep och ett block för tillfället, så blir ju lite trix när man ska ha ut prylarna.

Lämna en kommentar:

• magic
    replied
    Härligt med en egen båt antar jag?

Ett tips (som jag tror finns utlagt nånstans på FS) är att byta ut fånglinan till pulklinorna mot ett hundkoppel/rullkoppel i plast (typ löplina). Finns/fanns på Rusta, och säkert andra ställen också.

Tips två är att Coca-Cola är skadligt för tänderna. Drick öl istället.

Lämna en kommentar:

• Nils Jonas
    replied
    Så här ser den ut!

Lämna en kommentar:

• Toxic
    replied
    Nååå....
    hur går det med baljan?

Lämna en kommentar:

• Nils Jonas
    replied
    Kommer att byta bilen så småningom. Den saknar dragkrok och är för skruttig för att det ska vara värt att montera en sån. Men ska självklart utgå från fiske-ekipaget när jag letar ny bil

La just upp en bild i fotoalbumet
    Senast ändrad av Nils Jonas; 2008-05-12, 08:20.

Lämna en kommentar:

• Gävlebon
    replied
    Kolla bara så du får dra 750 kg EU-vagn med din bil, det är inte alla bilar som får det tror jag.
    Står i reg.bevisen hur mycket obromsat släp du får dra med just den bilen.

Lycka till med båten !

Janne

Lämna en kommentar:

• Nils Jonas
    replied
    Det blev en Jofa Winth till slut. Inte den jag först hade kollat på, utan en annan i bättre skick. Fick även med ett Lowrance X91 ekolod, en 50 hk Mercury 2-taktare från 1992 och en Fogelsta 30 km/h-vagn.

Motorn verkar helt okay. Det kommer nog att dröja en säsong eller två innan jag har råd att byta ut den. Eventuellt blir det nån provisorisk lösning med en mindre trollingmotor så länge.

Sen måste så klart trailern bytas till en 80-vagn. Tack och lov kommer totalvikten klara den största EU-vagnen, så den blir inte så okristligt dyr.

En sak jag gillade skarpt med båten var en soffa längs med aktern som man lätt kan lyfta ur. Då blir hela akterdäcket tomt, (bortsett 2 främre säten). Vill man sen ha den om man ska ut och nöjesåka så lyfter man bara i den igen...

Nu återstår mycket jobb. Trollingutrustning ska inhandlas och monteras. Mycket av prylarna ska svetsas och tillverkas på hemmaplan. Men jag hoppas ändå kunna ta mig ut på nån nöjestur och lite trolling med spöparavaner under sommaren.

Bilder kommer så småningom

Tack för alla tips jag fått inför båtköpet. Jag kommer säkerligen att fråga mer om motorer och utrustning framöver...

Lämna en kommentar:

• Nils Jonas
    replied
    Kanonfin

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
8 svar
723 visningar
0 gillar
Senaste inlägg dhaglund  
Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
8 svar
482 visningar
0 gillar