Mormyskafrågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mormyskafrågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mormyskafrågor

    Hej!

    Jag har några funderingar angående mormyskefiske, något som jag aldrig provat. Det ser ut att utföras med ett väldigt fint spö och med otroligt små drag (mormyskor) - är det endast till för att få upp mini-abborrar eller får man större också?

    Jag har sett att folk tar upp dessa små tusenbröder - vad gör de egentligen med dem? Äter de dem själva eller blir de kattmat eller något?

    Kör ni maggots på mormyskorna?

    Är Berkleys Nanofil 0.08mm bra för detta fiske?

    Tack!

  • #2
    Mormyska är för det mesta ett finlirsfiske när fisket är trögt och/eller när man vill fånga många arter, tex när alla arter räknas på en tävling. Man kan mycket väl kroka större fiskar också(att man sedan får upp dem är en annan sak). Om man medvetet är ute efter större fisk(Sik, Regnbåge) så är det ju bara att använda lite grövre grejor. Angående lintjocklek och material så har jag kört med 0,10mm nylon till småkrafset och 0,16-0,18mm nylon till grövre fiske typ Regnbåge men då är mormyskorna mycket större, typ små balanspilkar. Bästa betet till minimyskorna är fjädermygglarver, sk bloodworms men de är ömtåliga att aptera på kroken. Näst bäst är maggots som är segare och mycket lättare att få tag på då de säljs i nästan varenda butik med fiskeanknytning(åtminstone här i Finland) Till Sik och Regnbåge mm är det aldrig fel med kokt räka.

    Kommentera


    • #3
      Mormyskafisket är otroligt roligt.
      När man ser indikatorn skaka till vet man inte om det är en tio grammare eller en kilosbit.

      Enligt min erfarenhet är nylon bäst till mormyskafisket, 0,10 till finliret och 0,14 till det tyngre fisket.
      Tro mig när du väl drillat upp en kilosabborre på 0,10 då är du fast i mormyska träsket.

      Vid morlyskafiske så skall du inte vara rädd att ha tätt mellan hålen, ibland har jag bara en halv meter mellan hålen.
      Ha med dig ett liggunderlag och träna in rätt teknik medan du tittar ner i hålet, jag har själv lärt mig mycket på det sättet.
      Du kommer till din förvåning att upptäcka att det finns abborrar i alla hålen även om dom inte nappar.

      Och vad gäller att bara ta småglin på mormyskafiske så fick jag två över kilot (1,2 och 1,6) på 20 minuter i stora delsjön 2009.
      På 0,10 nylonlina!
      Det gick bra även om det var svettigt ett tag.

      Kommentera


      • #4
        Sv: Mormyskafrågor

        Hej Abborren och Jester och tack för era svar!

        Det låter riktigt roligt och jag får lite lätt fiskefrossa här hemma i soffan. Jag undrar lite om spöt, jag har två vanliga mediumstyva pimpelspön, köper jag till en mjuk topp till dessa eller köper jag ett litet delikat mormyskaspö? Länka gärna till några bra grejer! (PM om man inte får länka i posten).

        Vilka är era favoritmormyskor till abborre? Har sett att det finns lite olika varianter med färg, form och vikt.

        Abborrmaster>> Använder du också någon form av agn?

        Tack!

        Kommentera


        • #5
          Kuusamo har både lösa toppar och färdiga spön för mormyska. Kuusamos Kirppu är en bra myska , men de bästa är gjorda av volfram som gör dem tyngre i förhållande till storleken.
          Googla med volframmormyskor som sökord och se vad som dyker upp.

          Kommentera


          • #6
            Sv: Mormyskafrågor

            Tack Jester, vilken tyngd är lagom till abborrfiske? Ser att det finns från typ 0,3g till 5g. Får väl köpa på mig några olika. Kanske inte är så noga med färg och sånt heller.

            Kommentera


            • #7
              Tyngden är beroende av fiskedjupet, lintjockleken och den förväntade fiskens storlek. På grunt vatten och tunn lina efter mindre fisk funkar de minsta storlekarna bra, är det djupare och fisken är större så kan en större myska vara på sin plats. Men du får testa själv vilket som funkar bäst.
              Själv har jag fått bra på kopparfärgade och orangea myskor men jag tror inte att färgen alltid har så stor betydelse.

              Kommentera


              • #8
                Sv: Mormyskafrågor

                Okej, tack för ett bra svar!

                Kommentera


                • #9
                  Med en volfram mormyska på 1 - 1,5 gram kan du fiska ganska allround.
                  En sådan på 0,10 lina kan du fiska ner till 4,5 - 5 meter.
                  Mindre än så har jag aldrig haft någon användning för, om jag fiskar djupt använder jag en volfram mormyska på ca 3 gram.
                  Med en sådan kan jag fiska på upp till 14 meters djup.

                  Min absoluta favorit mormyska är dropp formad har en 14 strl streamer krok (som jag själv satt på) och är helt röd med svarta prickar på.
                  Enligt min erfarenhet är dom svarta prickarna mycket viktiga.
                  Flera gånger har jag varit med om att det plötsligt slutat nappa, när jag kontrollerat mormyskan har då dom svarta prickarna varit bortskavda.
                  Vid byte till en ny mormyska med svarta prickar har det börjat nappa igen (ha med dig en permanent svart overhead penna att göra nya prickar med).

                  På kroken har jag en liten bit självlysande silikon och en maggot som jag sätter dit försiktigt (så att den inte punkteras) i ena änden.

                  Topparna gör jag själv av PL009 förnicklad gitarrsträng som jag kan dra ut till önskad känslighet.
                  Vid stark vind använder jag en topp av ventil gummi som jag också kan justera längden på.

                  Ett sista råd: Knyt i din mormyska med en "Perfection loop" det fördubblar dina krokade fiskar.

                  Kommentera


                  • #10
                    Sv: Mormyskafrågor

                    Wow vilka bra tips! Jag förstår inte riktigt hur du gör med dina toppar men allt annat suger jag åt mig som en svamp!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    102 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X