Senaste rönen kring deadbait till ismetet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senaste rönen kring deadbait till ismetet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det där med sjöar nära havet låter lite långsökt, om vi inte pratar om sjöar som så att säga är I havet (läs skärgård), där sill/strömming ju ofta är en naturlig del av gäddans föda.

Intressant ändå tycker jag att deadbaitfisket är så gigantiskt i England, det är ju typ det som ÄR gäddfiske där, men att det är så litet här. Kan det verkligen vara så stor skillnad mellan de brittiska och skandinaviska gäddorna i deras beteende? Eller är det så att gäddorna där har lärt sig gilla död fisk av allt mäskande?

Kommentera

Slänger upp frågan hur viktigt ni anser det är med hur färsk sill/makrill behöver vara, ja lr egentligen
      hur länge det är ok att den varit infryst? Fått många gåddor på beten infrysta iaf 4-6 mån, visserligen
      mängden på flötestrolling. Kanske viktigare vi stilla mete?

Kommentera

Mört verkar ju helt klart som det billigaste döda betet, 10st går på 30kr och 35kr i en annan fiskeaffär så det är vad jag tänkt köra med på mitt första pass.
        Det här blir min första ismete säsong så har ingen direkt erfarenhet men det finns bara mört, abborre och gädda i sjön så det känns mest naturligt att köra med mört. Fast iofs var spinnare, vobblers och skeddrag ingen naturlig föda för gäddorna innan jag kom dit, så sill och annan fet fisk bör säkert fungera också.

Vad tror ni?
        KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
        Gös: 77cm 4,56kg
        Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
        Öring: 500g+
        Röding: 1,03kg 46cm
        Regnbåge: 2.5kg 53cm
        Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Intressant tanke men varför skulle sjöar nära havet ha större potential än andra sjöar ?
          Jag vet inte hur jag tänker kanske att feta fiskar som sill och makrill är så långt ifrån normalt i sjöar längre in i landet.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
            Har du aldrig sett en angeldonsfiskare få fisk?
            Angeldonsfiske betyder inte fiske med död fisk här omkring. Det går alldeles utmärkt att föra kroken innanför huden från stjärtfenan och fram till bröstfenan, och fortfarande ha en fisk som piggt simmar omkring en hel dag i vattnet.

Kommentera

Jag fiskar i djupaste Dalom med "havsfiskar" som funkar alldeles utmärkt trots att gäddorna här iaf ...troligen?!... är helt ovetandes om havets existens :o)

Kommentera

Kanske det kanske vara så att deadbaits fungerar bra i vatten där ål/lake/gös inte förekommer i rikligare antal så att de helt enkelt har död fisk för sig själva så de lär sig att det är ett enkelt skrovmål?

Har fått intrycket att små gäddor inte fattar att det går att äta död fisk!

Kommentera

Kräftor kan säkert påverka en hel del också!

Kommentera

Ursprungligen postat av OlleB Visa inlägg
                    Kanske det kanske vara så att deadbaits fungerar bra i vatten där ål/lake/gös inte förekommer i rikligare antal så att de helt enkelt har död fisk för sig själva så de lär sig att det är ett enkelt skrovmål?

Har fått intrycket att små gäddor inte fattar att det går att äta död fisk!
                    Det där med smågäddor ligger det nog faktiskt något i... Sällan man hört om/sett snipor komma upp på deadbait!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                      Det där med sjöar nära havet låter lite långsökt, om vi inte pratar om sjöar som så att säga är I havet (läs skärgård), där sill/strömming ju ofta är en naturlig del av gäddans föda.

Intressant ändå tycker jag att deadbaitfisket är så gigantiskt i England, det är ju typ det som ÄR gäddfiske där, men att det är så litet här. Kan det verkligen vara så stor skillnad mellan de brittiska och skandinaviska gäddorna i deras beteende? Eller är det så att gäddorna där har lärt sig gilla död fisk av allt mäskande?
                      I england har de en helt annan syn på fisk med levande bete än vi har. Det är i grund och botten därför de fiskar mest med deadbait. Dock har ju hela deras fiske utvecklats runt detta så därför är de säkert lika duktiga på dött i england som vi är med levande i sverige. Problem är till för att lösas

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                      Jag vet inte hur jag tänker kanske att feta fiskar som sill och makrill är så långt ifrån normalt i sjöar längre in i landet.
                      Jag tror jag förstår din tankegång men det är lika ovanligt med makrill/sill i en sjö som ligger precis bredvid havet som i vänern

Doft fungerar ju inte riktigt heller då fisken i havet står nedanför sjöarna i inlandet.

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                      Det där med smågäddor ligger det nog faktiskt något i... Sällan man hört om/sett snipor komma upp på deadbait!?
                      Har ingen aning om varför det ÄR så men vi har också samma intryck där vi kör deadbait, att medelvikten på fångsterna blir betydligt högre på döda beten. Sen om det beror på erfarenhet hos gäddan, att rörelsen hos en levande fisk gör att det slår slint i en stackars snipas huvud så den hugger innan den funderar osv låter jag vara osagt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      247 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      351 visningar
                      0 gillar