Favoritfärg till abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favoritfärg till abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Favoritfärg till abborre?

hej jag har precis börjat pimpla och jag undrar om någon vet nån speciell färg som abborre hugger på bra.

Mask?

mvh/ Henke W

Kommentera

Rätt ny själv inom pimpelfiske, men förra vintern funka limkrokar med rött grönt alt rött svart bra för mig i mälaren och skärgården. Osså pirk i silver/guld eller silver/koppar!

Kommentera

tack ska testa lite limkrokar får vi se

Kommentera

vit mormyska eller balanspirk! annars så tycker jag att den silvriga bergmanpirken är bäst! gärna en limkrok som sagt med skrikiga starka färger

Kommentera

Ursprungligen postat av kevert99 Visa inlägg
            hej jag har precis börjat pimpla och jag undrar om någon vet nån speciell färg som abborre hugger på bra.
            Hej Emil Edvardsson;

I humusfärgade (bruna) vatten fungerar koppar- och koppar/silver-färgade pirkar bra. I gröna, grå och gulgröna vatten fungerar silver och silver/guld-färgade pirkar bra vid pimpelfiske efter Abborre. Veckorna innan isen går upp brukar Nils Master och Rapala balanspirkar både fånga flest och störst Abborrar.

Stora och lite tyngre pirkar bör du fiska med i djupa vatten samt små och lätta pirkar på grunt vatten.

Själv föredrar jag 50-70 mm Bergmanpirken, Hämäpirken, Krylbo-Olles SM-pirk, Nautilus, Pilo, Pipapirken, Vickepirken och Vänerpirken.

Det bästa du kan göra är att försöka komma ut och pimpla med gamla "rävar". Då lär du dig både bäst och snabbast...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
            2 svar
            359 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sadda
            av Sadda

Arbetar...
            X