Livebait blir deadbait lite väl snabbt... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Livebait blir deadbait lite väl snabbt...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Livebait blir deadbait lite väl snabbt...

Jag ska hämta mörtar hos fiskepolaren för en kort ismetetur imorgon, det är endast 4st mörtar.
    Innan jag åker dit så hämtar jag syrerikt vatten från en fors till hinken för jag vill inte använda kranvatten som dödat mörtar för mig förr.
    Jag kommer fram, tar de levande mörtarna i min hink, sätter igång syrepumpen och lämnar sen hinken i min bil i några timmar.
    Hämtar sen in mörtarna så vattnet inte ska frysa i hinken (vilket det inte hade gjort) och upptäcker att mörtarna är döda.

Nån som kan förklara varför dom dött?
    Senast ändrad av EsoxToni; 2013-01-22, 06:45.

Tanken går i banorna att mitt vatten nog var för kallt eftersom dom förvarades inomhus ett par dagar...

Kommentera

Livebait blir deadbait lite väl snabbt...

Jag tror du har rätt. Våldsamma utslag på temperaturen brukar ta död på dom. Jag brukar försöka att ha mörten vidd ca. Den temperatur där är i det vatten dom har fångats och om nödvändigt då ändra temperaturen så långsamt som mögligt. Svårt på vintern..

Kommentera

Det mest idealiska är nog att förvara dom utomhus/kallgarage och sen ha nån slags doppvärmare som går att justera.
        Har sett en använda IR-lampor för att hålla temperaturen, den typen som grisfarmare använder men det verkar lite udda även om det verkar fungera. :P

Kommentera

jag brukar ha ca 20 st mört i en hink ståendes utomhus med lock lagt över så det kommer in lite luft.
          Tar iskallt kranvatten och fyller den full bara, har haft den så en natt med -10 och endast en mört var död.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
          2 svar
          247 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg ArvillaKovacek  
          Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
          2 svar
          356 visningar
          0 gillar