Tips på att få upp seg abborre pimpel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på att få upp seg abborre pimpel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på att få upp seg abborre pimpel

Hej

Jag har varit ute fem gånger och pimplat med rätt magert resultat. Jag har med mig mitt portabla ekolod när jag pimplar. Det jag ser är att de lite större ekona går upp mot pirken och tittar, och sen dyker abborren igen. Så håller det på mest hela tiden. En fisk kan gå upp många gånger men hugger inte.

Jag har mest pimplat med balansare eftersom det i alla fall verkar gå något bättre än vertikalpirken. Har testat små och stora pirkar och olika färger. Silver/svart och papegoj har givit mest intresse för pirken, ca 15 gram. Vid ett tillfälle för någon vecka sedan fick jag två abborrar upp mot ett kilo (enda gången det har varit snöfritt på isen annars ca 20 cm snö) annars bara några småborrar och ett par tappade fina abborrar.

Hur ska jag pimpla när de bara är uppe och nosar? Har testat att variera fisket med pirken, stora rörelser, små rörelser, hålla den stilla, göra oregelbundna lockryck, dunka balansaren i botten men det är sällan de hugger.
    Har ni några tips? Är det min teknik som är kass? Påverkar snön abborrens huggfrekvens? Ska jag köra balanspirk med mormyska? Alla tips är välkomna.

Hälsningar
    /Henrik
    Senast ändrad av muttanbarko; 2013-02-09, 13:14.

Åk in till Ca karlsson Karlbergsvägen 13 . Innehavare Lars Fredlund är väldigt hjälpsam vad jag vet pimplar han mycket så han kan säkert ge dig bra tips .

Sen är det en upplevelse att bara besöka butiken du förstår när du varit där öppet må.fre 10-18 .

Mitt tips fiska med mindre beten brukar alltid funka .

/Fredrik

Kommentera

Jag har råkat ut för liknande problem och mitt svar är: HÅLL HELT STILLA.
      Så snart som du ser en fisk stiga mot balansaren håll helt stilla, hugget kommer för det mesta.
      Otaliga gånger har jag sett fisken vända och gå ner mot bottnen när jag gjort lockryck.
      Viktigt är också att du har en naturtrogen balansare och att den har en diskret trekrok under buken, inte en betad eller färgklädd krok.
      När dom närmar sig sakta underifrån får dom inte bli misstänksamma.
      Det verkar dessutom som om det kommer fler hugg om man använder en större balansare.
      Även om du gör allt detta så är det bara två av tre stigande som nappar men det är ju bättre än inga.

Kommentera

Tack båda för era svar. En grym hjälp. Jag har liksom tänkt att när abborren stigit upp till pirken så har jag tänkt att de ska triggas av ett litet lockryck, men erfarenheten är som du säger att de dyker ner då. Jag har både diskreta trekrokar under och limkrok på en del av pirkarna. Ska se om jag kan byta ut de med limkrok och se om det blir skillnad.
        Jag ska se om jag kommer ut på måndag för att testa.

Jag kör alltid med doftmedel, kan den bli gammal?

Kommentera

Prova med en 15cm lång tafs under pirken.Knyt på en liten mormyska och agna med en maggot.

Kommentera

Kör rent mormyska fiske, då nappar dom oftast. 0.16 nylon lina med en liten mormyska å ett myska spö är allt som behövs. Finns inge bättre enligt mig. Sen jag börja mormyska fiska har vikterna ökat drastiskt. Dom stora verkar gilla det.

Kommentera

Tack Saiko och Fisketoken.

Några speciella färger på mormyskan som är extra heta? Beror väl som vanligt på vattnet man fiskar i men ändå.
              Har ett par stycken i gul/svart.

/Henrik

Ursprungligen postat av Fiske token Visa inlägg
              Kör rent mormyska fiske, då nappar dom oftast. 0.16 nylon lina med en liten mormyska å ett myska spö är allt som behövs. Finns inge bättre enligt mig. Sen jag börja mormyska fiska har vikterna ökat drastiskt. Dom stora verkar gilla det.

Kommentera

Testa en lite guldmormyska, brukar funka bra.Annars tror jag inte det är så noga huvudsaken du får själva betet att vara en bit ifrån pirken.Ska du anv bara mormyska så skaffa någon av volfram.De är betydligt tyngre och lite lättare att få ner till fisken. Vid grunt fiske anv enbart mormyska och är det djupare så anv pirk-tafs-mormyska.

Kommentera

Jag var ute igår, segt och tjurigt så in i norden.
                  Provade vertikal med bara några nafs, mormyska inget, doftmedel gjorde ingen skillnad, liten balansre ville de inte ha.
                  När det var dags att gå hem slängde jag ned en stor papegoja med maggot på kroken under, mest för att det var det enda jag inte provat.
                  Det bet de i, inte för att det blev ett lysande fiske, men betydligt bättre är innan.

// Tomas

Kommentera

Har införskaffat lite maggots idag, får se om nappfrekvensen ökar. Ska testa lite olika metoder och återkommer med rapport.

Tack än en gång.
                    /Henrik

Ursprungligen postat av saiko Visa inlägg
                    Testa en lite guldmormyska, brukar funka bra.Annars tror jag inte det är så noga huvudsaken du får själva betet att vara en bit ifrån pirken.Ska du anv bara mormyska så skaffa någon av volfram.De är betydligt tyngre och lite lättare att få ner till fisken. Vid grunt fiske anv enbart mormyska och är det djupare så anv pirk-tafs-mormyska.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    247 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    356 visningar
                    0 gillar