Hur hanterar ni rusande fisk vid ismete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur hanterar ni rusande fisk vid ismete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur hanterar ni rusande fisk vid ismete?

Hej.

Jag var med om en episod i helgen som fått mig att fundera på hur jag skulle hanterat den för att utgången skulle blivit mer lyckosam.

Det som hände var att jag fick ett fäll på ett av mina vippor, när jag närmar mig spöt hör jag att fisken tar lina (använder knarren) och när jag lyfter spöt ur hållaren så ser jag på räkneverket att den visar 30 fot vilket betyder den tagit 20 då jag hade betet på 10 fot från början. Men nu händer det grejor, fisken lägger på en rusning som jag aldrig varit i närheten av att uppleva tidigare och ytterliggare 40-50 fot försvinner på ett par sekunder. Det formligen tjuter i knarren och jag vevar till på veven och slår därmed i spärren. Vet inte om det blir så mycket till mothuggen, men spöt böjer sig kraftigt och linan fortsätter att förvinna i ungefär samma takt i ett par sekunder... sen ingenting! Ni förstår förstås vad som hände, linan brast. Snacka om tomhet!! När jag kollar räkneverket står det på ca 110 fot, vilket betyder att fisken tagit ytterliggare ca 30 men nu mot slirbromsen, som uppenbarligen var så hårt ställd att den fick 0.40 nylon att gå av.
    Vill inte spekulera för mycket i fiskens storlek,jag mår bara dåligt, men som bete var det en 20+cm brax. Och med tanke på den kraft som den gädda på 6,7 kg, som kom upp lite senare på dagen visade upp kan jag nog lungt konstatera att den hade vuxit ur klassen snipa.

Det var historien och nu funderar jag på hur jag skulle gjort i stället.

När ni får en fisk som beter sig som ovan hur gör ni då? Skulle jag väntat tills den stannat eller i alla fall slagit av på takten lite?
    Är 0.40 för klent till ismete när fiskarna blitt lite större?
    Hur hårt har ni slirbromsen ställd i inledningsskedet? Jag har den lite hårdare för att få till ett bra mothugg och sen släpper jag lite på den vid behov.

Sen en fråga funderat lite på och som är lite mer generell och inte förknippad med just den här situationen.
    I vilken riktning vill du ha fisken när du gör mothugget? Jag har alltid förökt ställa mig så den är framför mig så att säga och med spötoppen på min sida hålet i utgångsposition, men har börjat fundera på om det inte vore bättre att ha fisken bakom sig och spöttoppen i bortkanten och göra mothugget lite snett,uppåt, bortåt?

Tacksam för svar på mina funderingar så att jag nästa gång chansen infinner sig blir mer lyckosam.

Hälsningar
    //En knäck en...
    sigpic

Tycker inte du gjorde nåt fel.
    Jag brukar oxå slå till veven i rusningen så fisken nästan krokar sig själv och så brukar jag göra ett par dragningar emot mig med spöt för att verkligen krokarna ska hitta greppet.
    Vill även jag ha fisken framför mig. Om jag har möjlighet att se vart den går alltså. Har fått för mig att det är lätt att dra betet ur munnen på den annars.
    Däremot kör jag med ganska löst ställda bromsar och håller tummen på rullen när jag gör mothugget.
    Även om det känns surt för stunden får man räkna med nån tappad fisk ibland.
    Det är bara att köra på!
    Mvh Micke

Kommentera

Det låter som en sjuk fisk onekligen! Jag ska inte spekulera kring vad du gjorde fel eller, hade säkert gjort lika (även om det är typ var 5:e år jag anglar).

Det jag undrar där emot, i mothugget kan det väl knappast spela någon roll hur du gör mothugget eftersom linan med största sannolikhet stöter mot hålkanten. Såvida du inte kan få isen att röra sig i sidled eller att fisken är rakt under dig så blir ju då ett mothugg likadant(???)
      sigpic

Kommentera

0,40 är lite tunt, 0,45-0,50 är lagom.

Annars gjorde du väll inget fel mer än att du satte bromsen så hårt att linan brast.

Kommentera

Fan, va synd!
          Lider med dig! Jag kan verkligen förstå din besvikelse.

Jag brukar inte skicka i växeln om fisken tar lina i 180, utan bara hålla i ordentligt och sätta tummen på. 0,40 duger bra, men vart gick linan av? Jag fastnade i något under isen efter ett missat mothugg för några veckor sen och linan var fan näst intill omöjlig att dra av, så du lär ha haft en liten skada nånstans.

Aja, skit i den nu, så drar du ut och tar den i helgen!

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
            Jag brukar oxå slå till veven i rusningen så fisken nästan krokar sig själv och så brukar jag göra ett par dragningar emot mig med spöt för att verkligen krokarna ska hitta greppet.
            Ja det är ju min tanke också att de skall göra, men har här blev det uppenbarligen för hårt tryck på linan så det kanske inte funkar så bra då de har för hög fart. Men...
            Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
            Däremot kör jag med ganska löst ställda bromsar och håller tummen på rullen när jag gör mothugget.
            ...troligtvis finns lösningen här! Får helt enkelt ställa bromsen lösare och använda tummen, så hinner man justera bromsen i efterhand.

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
            Det jag undrar där emot, i mothugget kan det väl knappast spela någon roll hur du gör mothugget eftersom linan med största sannolikhet stöter mot hålkanten. Såvida du inte kan få isen att röra sig i sidled eller att fisken är rakt under dig så blir ju då ett mothugg likadant(???)
            Visst, linan ligger mot underkanten på isen. Men om du tänker dig att du börja rörelsen med spöt pekande neråt mot hålkanten närmast dig och fisken någonstans framför dig. När du då i mothugget för spöt uppåt så flyttas ju spöttoppen snett över hålet mot bortkanten. (förutsatt att du står still med fötterna och inte kliver bakåt) Toppen kommer sedan att vara lägst ifrån kroppen när du håller spöt 90 grader ut från kroppen och om du fortsätter att höja spöt komma närmare igen. Det känns som om man i den rörelsen inte får ett lika jämt tryck i mothugget, och man får en större vinkel på linan där den viker in under isen. Om man däremot har fisken bakom sig blir ju rörelsen, i alla fall tills man passerar 90 graders vinkeln mot kroppen, bort från fisken och vinkeln på linan mot underkant is blir inte lika stor. Jäkligt svårt att förklara hur jag menar, men hoppas du förstår tankegången i alla fall.

Ursprungligen postat av Masken_Gurra Visa inlägg
            0,40 är lite tunt, 0,45-0,50 är lagom.
            Ja jag här till och med börjat fundera på 0,60, även fast jag vet att många kör 0,40 utan problem. Men vid ismete skall man ju inte få till några kastlängder så att köra med tjockare lina borde inte vara någon nackdel.

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
            Jag brukar inte skicka i växeln om fisken tar lina i 180, utan bara hålla i ordentligt och sätta tummen på. 0,40 duger bra, men vart gick linan av? Jag fastnade i något under isen efter ett missat mothugg för några veckor sen och linan var fan näst intill omöjlig att dra av, så du lär ha haft en liten skada nånstans.
            Jo det får bli nån sådan teknik i fortsättningen, mer tumme mindre broms! Lite osäker på var den brast, glömde kolla när jag vevat in löslinan vad räkneverket stod på. Men det var i alla fall inte någon krok/knorr i linänden vilket annars pekat på att den gått av i knuten till översta lekandet.
            sigpic

Kommentera

Jag tror jag förstår vad du menar.

Är det något i stil med detta du menar?

Alt ett innebär en kraftigare vinkel vilket medför att det blir ett moment
              Alt två är fortfarande ett moment men inte lika mycket

Click image for larger version

Name:	Gädda.png
Views:	1
Size:	15,0 KB
ID:	1766788
              sigpic

Kommentera

Jag var med om en liknande sak när jag anglade för några år sen, vippan bara flög upp och linan sprutade av rullen, 3-4 sekunder senare rycktes angeldonet loss från isen. Det är ju inte så mycke lina på ett angeldon dock men man funderar än idag vad det var för monster som tog mörten. Så jag känner igen mig i din besvikelse.

Jag hade säkert gjort samma sak som du. Kanske du skulle ha försökt att bromsa upp fisken lite med tummen och sett hur den reagerade på det men det är lätt att vara efterklok.

Kommentera

Om bromsen drog av linan borde du kanske haft aningen lösare inställd broms men det kan ju också vara så att linan varit skadad eller att den gick emot skit på botten eller liknande.

Jag personligen hade gjort mothugget likadant.

Ang. lintjocklek har jag aldrig haft linbrott på det viset från isen och jag fiskar med 0.38. Skulle inte ha något problem med att fiska med 0.40 heller, tvärtom. Fiskar man från isen kan man fiska med så tjock lina utan att det blir osmidigt. Däremot tjockare än så hade iallaf inte jag velat fiska med. Blir för osmidigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
                    Jag tror jag förstår vad du menar.

Är det något i stil med detta du menar?

Alt ett innebär en kraftigare vinkel vilket medför att det blir ett moment
                    Alt två är fortfarande ett moment men inte lika mycket

[ATTACH=CONFIG]50916[/ATTACH]
                    Om du gör ett mothugg åt sidan ist för rakt upp blir det ännu bättre.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                    2 svar
                    366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X