Ekolod på isen, givaren genom hålet??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod på isen, givaren genom hålet???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ekolod på isen, givaren genom hålet???

    En fråga till er som har stor erfarenhet av att använda ekolodet på isen. Jag ska ut och försöka få kontakt med lite gös imorgon. Jag har monterat givaren på en pinne som i vanliga fall sitter på båten. Nu har jag upptäck att pinnen nog är för kort för att ta sig igenom hela hålet. (Isen 70cm, pinnen 60cm) Kommer det ha någon betydelse för mottagningen om inte givaren kommer under iskanten?
    Någon som vet....
    /Grishildan

  • #2
    Nej, det har ingen betydelse om du bara vill mäta djupet rakt under hålet. Däremot missar du en del om du vill kolla efter fiskekon, eftersom givaren skickar ut signaler i en konformad spridning. Om givaren är rörlig i vinkeln mot pinnen kan du också se dig lite omkring åt sidorna om du får ner givaren under iskanten. Om ditt fiske är efter pelagisk fisk som följer stim av småfisk känns det rätt viktigt att komma ner under iskanten. Annars - vilket väl är vanligare - tycker jag att det kan kvitta.

    Kommentera


    • #3
      Räcker att givaren kommer en bit ner i vattnet. Pröva att "skjuta" genom isen om du först blöter isen med vatten så slipper du borra om du bara vill ha reda på djupet. Är isen tjock med mycket luftbubblor kan det dock bli problem.

      Kommentera


      • #4
        Om skillnaden inte är större än tio cm spelar det ingen roll, givaren fungerar som en ficklampa, det dröjer innan konvinkeln börjar spridas/ märks på allvar, dvs ju närmare isen desto smalare stråle från den.
        Kontakta mej privat, har en del erfarenhet att dela med mej av, försöker du med gösen och det är första gången så kan jag säga dej att det är en knepig fisk minst sagt, åtminstone den här vintern!
        Dock, använda ekolod ger stora fördelar var bara mycket noga med att givaren är riktad rakt ner mycket viktigt!! annars ser du varken pirk eller fisk som är intresserad, givarens placering lodledes är ALLT här om det ska fungera, tro mej, lyckas du kommer du bli förvånad av hur mycket fisk som tittar på dina grejor utan att hugga!!
        Utan lod tror du det inte finns fisk men lodet avslöjar dem!
        Vilket lod har du? Lycka till dessutom Umeå finns det gös där???
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

        Kommentera


        • #5
          Grishildan, pratar du pimpel eller ismete?
          Mitt svar gäller pimpel
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

          Kommentera


          • #6
            BÅde mete och pimpel.
            Jag tänkte göra ett försök att lockalisera gös först och meta med tre spön, samtidigt går man väl runt och rycker med balansarn litegrann. Jag fiskar i Örnsköldsvik, ej i Umeå. Tror det är dåligt med gös i umeåtrakten. HÄr i Övik finns det dock ett bestånd i moälven med dess fjärdar. Inget superfiske direkt och jag kan med ganska stor säkerhet säga att jag kommer hem utan fisk imorgon. Men som sagts tidigare, ...hemma får garanterat inget.
            Jag vet att folk har fått gös på pimpel i kramfors på ångermanlandälven vid den här tiden så bevisligen går det ju att fånga gös under vintern även här i norrland.

            Kommentera


            • #7
              Om du letar gös i vatten där de är lite förekommande så önskar jag dej lycka till, du kommer behöva det!
              En svår fisk utan tvekan under vintern, de rätta förutsättningarna är mycket viktiga.
              Om du satsar på pimpel med något allvar låt mej veta vilket lod du har!
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

              Kommentera


              • #8
                Testa också på djupt vatten, brukar krävas åtminstone 10 m innan de dyker upp men kan inte säga säkert, gryning och skymning spelar roll de är ljuskänsliga det är i alla fall min erfarenhet men det är mycket beroende på vattnets klarhet, grumligt större chans i dagsljus klart vatten mer koncentrerat till kväll och morgon.
                Lycka till för tusan!!
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                0 svar
                145 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Najad
                av Najad
                 
                Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                1 svar
                102 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Moddifier  
                Arbetar...
                X