Fiskeproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeproblem

Hej,

Jag har lite frågor till er bättre bildade fiskare.

Vi börjar med lite om det senaste fiskeåret. Under förra sommaren lade jag ner ett antal veckor med att i princip bara fiska, och resultatet för detta nötande var en abborre på 1,1kg. Sommartid riktar jag mest in mig på gädda och abborre. Men det gick "uttihel*ette" dåligt. Jag tror till och med att jag fick fler fiskar som egentligen aldrig nappade utan som jag bara hakade i när jag vevade in. Jag har kört allt från trolling, jerkbait och bara stått och spinnfiskat. Med drag i allt från små spinnare till (som tidigare nämnts) stora jerkbaits, och inget resulterade i fisk. Endast en kväll då jag och min brorsa fick varsin 1,1kg:s abborre och en kompis fick en 3,6kg:s gädda.

Nu när vårsolen börjat titta fram så har jag testat att pimpla under några dagar, både med balanspirk (utan agn) och mormyska med maggot. Men detta har inte resulterat i ett endaste napp. (jag har fiskat från ca 2-4m djup)

Nu till frågan, efter så många timmars fiske borde man åtminstone ha fått ett antal dugliga fiskar, så något måste jag göra fel. Men vad?

Just nu så är tips för vinterfisket att föredra så skriv gärna vad ni tror att jag gör för fel och hur jag kan förbättra dem och mitt fiske i allmänhet!

Mvh / Axel

Är inte det enklaste att svara på eftersom den informationen du kan ge oss här är otillräcklig. Det bästa är att du försöker hitta någon som fångar stor fisk och frågar om du kan följa med den personen på en fisketur. Förmodligen kommer du snappa upp en hel del och själv komma på vad du gör för fel. Själv brukar jag alltid fråga andra personer som jag ser ute på sjön hur det går, när de sedan delar med sig av fångster och metoder som de fått och använt under dagen lär man sig massor. Vad använde de som inte jag gjorde? Varför gick det bättre för dem än för mig? Eller varför gick det bättre för mig än vad det gjorde för dem? Försök analysera lite!

Jag började gäddfiska på riktigt i september, eller rättare sagt, det lossnade för mig i september. Vad var det som skiljde sig från förut? Jo, det förste jag ändrade på var att testa nya sjöar där jag vet fångats stora fiskar förut. Alla sjöar levererar inte stora fiskar, så det gäller att hitta dem som gör det och lägga mycket tid i de sjöarna. Det andra som är viktigt är att lära känna vattnet man fiskar i. Det kan vara småsaker som gör att man får fisk eller inte, och då menar jag småsaker. Tillslut knäcker man koden i en sjö och då blir du besviken om du inte får en gädda över 3,6 kg på en fisketur istället för överlycklig.

Kommentera

Vilka fakta är det som saknas för att ni ska kunna ge mig några tips?

Jag har en fisketokig morbror men han bor i ryssland och jag kan inte ryska så jag kan inte fråga honom så mycket då vi inte förstår varandra, och gubbarna här i byn är aningen hemliga av sig. De lever väl kvar i den gamla världen där man fick slåss om matfisken.

Fisk finns det, både stora och ganska mycket men jag lyckas inte hitta dem, och kanske hittar jag dem men då är det väl så att mina drag inte är tillräckligt frestande. Sjön som jag huvudsakligen fiskar i är ca 5km lång och 1km bred så det finns lite yta att fiska av innan man hittar de där "hottspottsen". Sen så har vi en liten skogstjärn vid våran stuga som är ca 400-500m x 100m där det finns ganska fina abborrar och det brukar vara ett säkert kort men inte ens där nappar det.

Men som sagt, vilka fakta krävs för att ni ska kunna tipsa mig över internet?
      (huvudsakligen för isfisket)

Kommentera

På det du skrivit så verkar det som du bedrivit ditt fiske mestadels sommartid vilket kan vara en anledning till att det inte blviit det antal och den storlek du vill ha. På sommaren blir det för varmt för gäddan på grunt vatten och de går därför ut och ställer sig på djupen tills det blir kallare i vattnet igen, detta gäller speciellt för den större fisken. Testa att fiska vår och höst, det lär ge bättre resultat. Kan vara lite trögt direkt efter att isen lossnat osv då det ofta är lek i samband med det. Men efter det kan man ha ett sjukt bra fiske även i ruskigt grunda vikar.

Så här års så borde du kunna hitta gädda även lite grundare, men försök få tag på en djupkarta om en sådan finns för din sjö. Kolla upp om du kan hitta några branter. Vet inte hur djup sjön du fiskar är, men som sagt kolla efter branter så ska du nog hitta lite grövre gädda till slut. Om du har pengar så skulle jag även satsa på ett par ismetespön om isfiske är något du vill satsa på. Det behöver inte bli särskilt dyrt med till exempel 4 spön med rulle!

Kommentera

Sjön är ca 20m på de djupaste ställena och gös finns också där. Jag har försökt med trolling kring de djupaste ställena (kan kanske vara så att mina woblers inte når tillräckligt djupt).
          fiskarna i sjön leker ju i samband med islossningen och efter det blir det ganska snabbt sommar så höst kanske är att rikta in sig på (men då är det ju älgjakt).

Vintertid så tror jag att jag riktar in mig på abborrarna och mormyska är nog vad jag vill köra med. Jag mestadels använt en silverfärgad myska, storlek eller vikt vet jag inte. Har varierat mellan darrningar, mindre ryck, hålla still och dunka den i botten om vart annat men ingenting verkar hjälpa. Agnad med en röd eller en röd + en vit maggot. Något speciellt nybörjarfel som jag gör? Har fått för mig att både mormyska och balanspirk ska vara effektiv men det är då helt dött oavsett djup och väder.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
          2 svar
          370 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sadda
          av Sadda

Arbetar...
          X