Isläget vintern 2013/2014 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isläget vintern 2013/2014

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Isläget vintern 2013/2014

    Håller en 15-20cm is att gå på efter plusgrader i några dagar och massor av regn?
    KassPåAttHåva

    Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

    Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

  • #2
    Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg
    Håller en 15-20cm is att gå på efter plusgrader i några dagar och massor av regn?
    Hej Tobias Berg;

    Du kan ju fråga Jesus från Nasaret idag på hans födelsedag, dvs för 2013 år sedan. När han blev några år äldre kunde han ju gå på vattnet på Genesarets sjö... Därför ska väl du kunna gå på isen som är 15-20 cm tjock kärnis eller blötis, men glöm inte flytoverall, isdubbar, livlina, visselpipa och torra, varma kläder i täta medhavda plastpåsar eller i bilen....

    God Jul & Gott Nytt År!

    Old Firehand
    www.trumman.com

    Ps. Här nere i Bålsta regnar det och är +5 gr.C i luften och mer november än slutet av december. Ds.
    Senast ändrad av Old Firehand; 2013-12-24, 22:27.

    Kommentera


    • #3
      Borde det göra, ut o testa
      Kolla in bloggen vettja!! http://teamgalgrepp.wordpress.com/

      Kommentera


      • #4
        There's only one way to find out...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Tobias Berg;

          Du kan ju fråga Jesus från Nasaret idag på hans födelsedag, dvs för 2013 år sedan. När han blev några år äldre kunde han ju gå på vattnet på Genesarets sjö... Därför ska väl du kunna gå på isen som är 15-20 cm tjock kärnis eller blötis, men glöm inte flytoverall, isdubbar, livlina, visselpipa och torra, varma kläder i täta medhavda plastpåsar eller i bilen....

          God Jul & Gott Nytt År!

          Old Firehand
          www.trumman.com

          Ps. Här nere i Bålsta regnar det och är +5 gr.C i luften och mer november än slutet av december. Ds.
          Jag saknar flytoverall och livlina, sjön ligger uppe på ett berg här i närheten så det brukar vara lite kallare där
          +5 här nu också

          Jag hade egentligen tänkt att testa lite abborrfiske i havet men den isen var endast 12cm förra helgen så det känns inte säkert.
          KassPåAttHåva

          Abborre: 46cm 1,25kg
          Gös: 77cm 4,56kg
          Gädda: 109cm 10,41kg

          Harr: 590g 40cm
          Öring: 500g+
          Röding: 1,03kg 46cm
          Regnbåge: 2.5kg 53cm
          Havsöring: 4,07kg 78cm

          Kommentera


          • #6
            Det är vettigt att ha ordentlig säkerhetsutrustning om man är osäker på isläget. Overall är bra, flytväst ett alternativ om man inte har någon, är jag osäker på läget garderar jag mig med både och. Isdubbar är ett absolut måste. Däremot finns det ingen utrustning som slår en polare med en lina. Om du promt måste ge dig ut ensam, se upp med vindråkar nu när det blåst så pass hårt.

            Kommentera


            • #7
              Och ett tillägg ang flytväst, inte blåsa-upp-sig-själv-väst. Det är frigolit som gäller vid vassa iskanter.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                Och ett tillägg ang flytväst, inte blåsa-upp-sig-själv-väst. Det är frigolit som gäller vid vassa iskanter.
                Flytväst har jag, kan du utveckla vad vindråkar är, sprickor i isen som uppkommit på grund av att det blåst mycket? btw så är sjön skyddad av höga träd runt hela sjön så det kanske har tagit bort en del av vinden just där uppe.
                Ska bara ut en 30m tänkte jag, finns en hotspot där
                KassPåAttHåva

                Abborre: 46cm 1,25kg
                Gös: 77cm 4,56kg
                Gädda: 109cm 10,41kg

                Harr: 590g 40cm
                Öring: 500g+
                Röding: 1,03kg 46cm
                Regnbåge: 2.5kg 53cm
                Havsöring: 4,07kg 78cm

                Kommentera


                • #9
                  Jag skulle inte vara orolig om det var 15-20 cm kärnis. Men är det dubbel-is, "pip" is eller liknande så skulle jag vara mycket försiktigare. 3-4 cm kärnis håller för att gå på, men är riskabelt sällan en sjö har samma istjocklek överallt. Det finns många uträkningar på detta om du googlar lite. Många långfärdsskrikoföreningar (långt ord) rekomenderar ca 6 cm med kärnis. Alltid vid gång på osäker is så se till å ha isdubbar runt halsen, gärna flytoverall, ispik och räddningslina. Och gå INTE själv! När ni är fler på isen så se till att gå med en bra bit avstånd till varandra så inte alla går ner i samma vak! Är man osäker på isen så gå så lite på "öppen" vatten som möjligt, följ strandkanten istället för att gå rakt över sjön. På vårkanten så ska man hålla koll på isens färg och vara uppmärksam på förändringar på isläget under dagen då det kan försvinna många cm is underdagen.
                  Bottennapp är napp de oxå!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av runk3n Visa inlägg
                    Jag skulle inte vara orolig om det var 15-20 cm kärnis. Men är det dubbel-is, "pip" is eller liknande så skulle jag vara mycket försiktigare. 3-4 cm kärnis håller för att gå på, men är riskabelt sällan en sjö har samma istjocklek överallt. Det finns många uträkningar på detta om du googlar lite. Många långfärdsskrikoföreningar (långt ord) rekomenderar ca 6 cm med kärnis. Alltid vid gång på osäker is så se till å ha isdubbar runt halsen, gärna flytoverall, ispik och räddningslina. Och gå INTE själv! När ni är fler på isen så se till att gå med en bra bit avstånd till varandra så inte alla går ner i samma vak! Är man osäker på isen så gå så lite på "öppen" vatten som möjligt, följ strandkanten istället för att gå rakt över sjön. På vårkanten så ska man hålla koll på isens färg och vara uppmärksam på förändringar på isläget under dagen då det kan försvinna många cm is underdagen.
                    Jag är ingen expert på is men sist jag kolla så var det tjärnis, d.v.s "pure ice" rakt igenom men nu då det varit plusgrader länge så kan väl isen bli porös kanske? eller är det bara översta lagret som blir det?
                    KassPåAttHåva

                    Abborre: 46cm 1,25kg
                    Gös: 77cm 4,56kg
                    Gädda: 109cm 10,41kg

                    Harr: 590g 40cm
                    Öring: 500g+
                    Röding: 1,03kg 46cm
                    Regnbåge: 2.5kg 53cm
                    Havsöring: 4,07kg 78cm

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    102 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X