Ismetepulka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetepulka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismetepulka

Suttit och skissat lite på en ismetepulka i cad. Vill ha en pulka som är lätt att få med i bilen. Kom fram till detta. Någon som har komentarer och idéer på konstruktionen?

Spöhållarna är löstagbara från lådan med donen i, så att man slipper ta ur spöna ur spöhållarna vid i- och urlastning ur bilen. Skidorna kan man skjuta in och ut för att få bra bredd och höjd på ekipaget när man fiskar och för att den skall bli smal och låg när man skall få in skiten i bilen.
    Bifogade filer
    Skitfiske på er! ;-)

Ursprungligen postat av Danne_Viklund
    Suttit och skissat lite på en ismetepulka i cad. Vill ha en pulka som är lätt att få med i bilen. Kom fram till detta. Någon som har komentarer och idéer på konstruktionen?

Spöhållarna är löstagbara från lådan med donen i, så att man slipper ta ur spöna ur spöhållarna vid i- och urlastning ur bilen. Skidorna kan man skjuta in och ut för att få bra bredd och höjd på ekipaget när man fiskar och för att den skall bli smal och låg när man skall få in skiten i bilen.

Hejsan!! La upp en bild på min pulka jag gjorde nu i vintras den funkar jävligt bra går lätt och var väldigt smidig att göra.. Det går in 2 sådana här pulkor i en vanlig skuff.. med tanke på att skidorna är avtagbara och "benen" mellan plast lådan och skidorna är vanliga M8 Bult som bara är gängade en liten bit..

Jag vet inte vad du har för verkstad hemma men den du har ritat upp kanske är lite Knepig att få ihop..?..

Lycka till med bygget och kolla runt här på fiskesnack det finns ju många pulkor att få idéer ifrån!!
    www.solskensmetarna.se

Kommentera

Kan du få det att fungera bra så ser det jävligt fint ut. Är det gröna utrymmet längst bak en tank för betesfisken?

Kommentera

Ursprungligen postat av Konkwista
        Hejsan!! La upp en bild på min pulka jag gjorde nu i vintras den funkar jävligt bra går lätt och var väldigt smidig att göra.. Det går in 2 sådana här pulkor i en vanlig skuff.. med tanke på att skidorna är avtagbara och "benen" mellan plast lådan och skidorna är vanliga M8 Bult som bara är gängade en liten bit..

Jag vet inte vad du har för verkstad hemma men den du har ritat upp kanske är lite Knepig att få ihop..?..

Lycka till med bygget och kolla runt här på fiskesnack det finns ju många pulkor att få idéer ifrån!!
        Den är inte alls svår att bygga, det enda som kan vara krångligt är att bocka rören som skidorna sitter på, men det har min bror verktyg till på sitt jobb. Annars är det bara svetsade 30x15x2 profiler. Plus några svarvade bussningar i nylon.

Ursprungligen postat av Johannes R
        Kan du få det att fungera bra så ser det jävligt fint ut. Är det gröna utrymmet längst bak en tank för betesfisken?
        Japp det gröna är för betesfisk. Kanske inte stämmer så bra med verkligheten just lådan och hinken, har ritat ut dem för att se hur mycket utrymme som krävs.
        Skitfiske på er! ;-)

Kommentera

Kritikern vid pennan:

-Underredet är alldeles för stort, om du inte kör "King Cab". Du kommer inte få plats med något mera.

-Slipper ta ur spöna ur spöhållarna; Hur stor bil har du egentligen?
          Det kmr bara bli krångligare att försöka ha spöna "kvar" i hållarna hela tiden. Dessutom kmr det ta massa onödig tid att skruva ihop o.s.v

- Rören är rätt tjocka, blir lite jobbigare att dra än smala när det ligger mkt snö.

-Vad skall du ha utrymmet i fram till?

-Tung att bära?

-Satsa på en lite större back och nöj dig med en?

Slutsatsen får bli; Kommer bli jävligt jobbigt att transportera om jag förstått allt rätt.
          sigpic

Kommentera

Bred??! den är 35 cm när den är ihopfälld och 4 dm hög en meter lång. Utfälld ca 150 markfrigång och 700 bred.

Spöhållarna sitter inte fastmonterade på lådan! Man kan lyfta av spöhållare med spön i från lådan så att man slipper bunta ihop spöna och trassla ihop allt. Inget skruvande behövs. Man hänger dem på kanten av lådan.

Satsa på EN större back??? Du menar att jag skall ha mörten och angeldona i samma låda. haha. Känns som att de blir jobbigare. Den väger inte mycket heller. Tom kommer den att väga ca 7 - 13 kg beroende på vilka lådor.

Och den blir inte svår att transportera och du förstod nog allt fel =)
            Skitfiske på er! ;-)

Kommentera

Bred??! den är 35 cm när den är ihopfälld och 4 dm hög en meter lång. Utfälld ca 150 markfrigång och 700 bred.

Spöhållarna sitter inte fastmonterade på lådan! Man kan lyfta av spöhållare med spön i från lådan så att man slipper bunta ihop spöna och trassla ihop allt. Inget skruvande behövs. Man hänger dem på kanten av lådan.

Satsa på EN större back??? Du menar att jag skall ha mörten och angeldona i samma låda. haha. Känns som att de blir jobbigare. Den väger inte mycket heller. Tom kommer den att väga ca 7 - 13 kg beroende på vilka lådor.

Och den blir inte svår att transportera och du förstod nog allt fel =)
              Tittar man på ritningen ser och "skalar" den m.h.a. backarna ser allt väldigt stort ut

Vad har du för bil?
              sigpic

Kommentera

mitt pulkobjekt kommer snart upp på bilder så det är bara att skratta åt den den är verkligen ful men den funkar och kostade inte ett öre att bygga.

Kommentera

nu är den uppe på fotoalbum ta och kicka på den

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Tittar man på ritningen ser och "skalar" den m.h.a. backarna ser allt väldigt stort ut

Vad har du för bil?
                    Bil??! Jag går.. närå. Jag kör en rostig golf II. dvs inte mycket plats att lasta i. Men pulkan kommer att gå i bagaget lätt utan att fälla ryggstödet. Den är som sagt endast 900mm lång. Har förövrigt byggt klart chassit till pulkan nu. Bara skidorna och ett fästa för isbillen kvar. Lägger upp bilder på eländet sen.

Synd att kalla bilen liten egentligen. På sommrarna åker jag omkring med gummibåt, motor å en MASSA annat skrot (fiskeutr. för 2 pers) som måste med på fisketurerna.
                    Skitfiske på er! ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    248 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    367 visningar
                    0 gillar