Blänke med en decimeterlång tafs av nylon 0.25 - 0.30 mm, enkelkrok storlek 6 t.ex med några maggots på brukar vara giftigt. Vet dock inte riktigt hur det funkar i P&T sjöar men det borde funka där också. Jag har haft framgång med det på vild fisk i alla fall // Skitfiske
Just det, som utrustning tar du ett vanligt pimpelspö med bra balans och styv topp, du har nog pimplat förut efter abborre, kör samma teknik på rödingen. Det har funkat för mig.
Kom ihåg bara att inte göra långa pauser, då kan rödingen lätt tröttna. Om vattnet är klart nog kan du kikpimpla det är väldigt spännande.
Tycker nog att du ska köra längre tafs, ca 20cm om du kör blänke.
Och många gånger (alltid?) funkar en liten pirk bättre (typ abborrpirk) än ett stort rödingblänke!
Speciellt om det är hårt fiskat i vattnet. Upplever att fisken skyggar för "klumpeduns grejer"
Om du har ett lätt känsligt spö för mormyska kan det vara ide att köra en sk mini balansare eller mormyska helt utan blänke, kräver känsliga grejer då nappen brukar vara "puttar" ,
Har många ggr upplevt att P & T rödingarna vägrar ta ordentligt förns betet är helt still! Nästan helt omöjligt att hålla spöt tillräkligt stilla i handen, ställ spöt i is sörjan bredvid hålet och kolla på toppen. Har funkat mer en en gång!
Det här funkar i stort sett alltid för mig och mina vänner!
mvh
Ursprungligen postat av dormen
Hej, hur gör man för att pimpla röding? utrustning metod etc.
ska ut på en P&T sjö i helgen och behöver lite tips
Hej. Jag skulle tro att du måste söka upp fisken eftersom det beror lite på väder å vind vart den står för dagen.....Så börja borra vid land eller nåt grund (om det finns) sen borrar du på frivattnet och där så testar du ca. 0,5 meter från botten, inget napp där så testar du alldeles under isen för där kan dom oxå stryka omkring.
Oxå ett litet tips, kör med en liten trekrok istället för enkelkrok, får på mer maggot( = större fisk) också fastnar fisken bättre.
Men som sagt det viktigaste är att söka fisken i olika delar av sjön.
Kommentera