Ismete Med Sill - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete Med Sill

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ismete Med Sill

    HABA!
    Ska kanske testa och ge mig ut på en damm i helgen som hyser ett bra gäddbestånd. Dammen blir nästan omöjlig att fiska i en bit in på våren pga all växtlighet så det skulle vara kul att testa fisket nu istället!

    OKej nu till frågorna!

    Jag har knappt ingen kunskap om isfiske, hur fiskar jag den döda sillen?? som bottenmete eller en bit upp?? JAg har inga vippor funkar det lika bar med bjällor??

    /tack på förhand!

  • #2
    Ursprungligen postat av Tool
    HABA!
    Ska kanske testa och ge mig ut på en damm i helgen som hyser ett bra gäddbestånd. Dammen blir nästan omöjlig att fiska i en bit in på våren pga all växtlighet så det skulle vara kul att testa fisket nu istället!

    OKej nu till frågorna!

    Jag har knappt ingen kunskap om isfiske, hur fiskar jag den döda sillen?? som bottenmete eller en bit upp?? JAg har inga vippor funkar det lika bar med bjällor??

    /tack på förhand!
    Hej.
    Jag fiskar den en bit upp från botte upp till ca en meter har provat lite olika. Har aldrig fiskat med dött bete men skulle väll tror det är samma som mört. gör en taffs eller köp en taffs med 2 st 3 krok på så sätter du den ena i över läppen på fisken och den andra presis under rygg fenan. jag hade köppt vippor dom kostar bara typ 9 spänn. och det är lite lättare att se en att höra bjällror när man har mössa och det kanske blåser lite. lycka till

    Kommentera


    • #3
      Vi körde med sill i helgen med ganska bra resultat. Rejält stora sillar var det men de högg ändå. Körde även med mört, men sillen funkade minst lika bra. Lite oväntat. Svårt att kroka gäddan dock visade det sig vara. Trashmasta hade ett antal fäll men ingen ville följa med upp till hålet.

      Fiska nån meter under isen. Eller nån meter ovanför botten. Eller pelagiskt. Använd vippa. Bottenmete låter inte så hett på slö gädda.
      Jag fiskar, därför ljuger jag.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Katten
        Vi körde med sill i helgen med ganska bra resultat. Rejält stora sillar var det men de högg ändå. Körde även med mört, men sillen funkade minst lika bra. Lite oväntat. Svårt att kroka gäddan dock visade det sig vara. Trashmasta hade ett antal fäll men ingen ville följa med upp till hålet.

        Fiska nån meter under isen. Eller nån meter ovanför botten. Eller pelagiskt. Använd vippa. Bottenmete låter inte så hett på slö gädda.
        hej måste bara frga vad pelagiskt betyder?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Santa
          hej måste bara frga vad pelagiskt betyder?
          Typ mellanvatten eller fritt vatten. Alltså under ytvattnet och över botten. Ofta här de riktigt stora gäddorna står.
          Jag fiskar, därför ljuger jag.

          Kommentera


          • #6
            pelegaliskt betyder väll att de inte har en speciell ståndplats som t ex vid ett näckros bälte utan går ute på frivattnet, fast det var kanske de du skrev??
            Köp en vippa till varje spö och tillverka/köp någon form av spöhållare...
            Lättast är att ta en liten trä pinne, borra ett hål i toppen till vippan och sedan sätt fast en spik eller skruv i sidan.
            varför nappar det aldrig?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av andrease
              pelegaliskt betyder väll att de inte har en speciell ståndplats som t ex vid ett näckros bälte utan går ute på frivattnet, fast det var kanske de du skrev?? .
              Ja, det var ungefär det jag skrev och det jag menade
              Jag fiskar, därför ljuger jag.

              Kommentera


              • #8
                tack för att ni tog er tid att förklara för en novis som mig

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                0 svar
                145 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Najad
                av Najad
                 
                Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                1 svar
                102 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Moddifier  
                Arbetar...
                X