Undvika frysning i hålet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Undvika frysning i hålet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Undvika frysning i hålet

Lite tips tack om ni har smarta lösningar på att förhindra frysning i angelhålet/ismete? Jag har såna där fryspluggar men redan bara vid par grader kallt så frös pluggarna fast i linan mm. Skall påpeka att jag hade inte t-röd i plugghålet. Men har ni bra lösningar på detta evigt springande mellan alla borrhålen?

Använd sprit eller fiska bara vid plusgrader.

Kommentera

Rapsolja funkar bra. Dock vid minus 10-15 så blir det segt.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
        Använd sprit eller fiska bara vid plusgrader.
        inte vodka då eller? hehe.. T röd i hela hålet eller bara i fryspluggen.... hur mycket liksom bara några droppar eller? man kan kanske lägga över något över hålet typ tjock pappkartong bit eller nåt va vet jag.....

Kommentera

En del klipper ut "lock" av liggunderlag och använder i hålet. "Locket" behöver en springa till ett hål i mitten för att det skall fungera.
          C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
          Svar på vanliga frågor hittar ni Här
          Fiskesnacks regler hittar ni Här
          Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
            inte vodka då eller? hehe.. T röd i hela hålet eller bara i fryspluggen.... hur mycket liksom bara några droppar eller? man kan kanske lägga över något över hålet typ tjock pappkartong bit eller nåt va vet jag.....
            Om du häller sprit i hela hålet behöver du ingen plugg..

Kommentera

Jag provade mycket fryspluggar och liknande för 10 år sen ungefär. Men har kommit fram till att det som funkar bäst för mig är att gå ett varv och ösa ur isen med lagomt intervall. Då blir man lite varm själv också.

Kommentera

http://www.wbyfiske.se/frysflaskan-vikt-guld-p-50.html

Vet inte om länken blir rätt. Antar dock att du redan har denna. Oavsett vad du använder för medel så räcker det med några droppar. En tryck på flaskan och du får lämplig mängd. Det är i fryspluggen du ska sikta dina droppar mot
                Tänk dock på att vid användning av diverse spriter så kommer också risken med mindre antal napp. En mört som luktar t-sprit är ju inte lockande. Inte heller en matgädda som luktar t-sprit.
                Rapsolja funkar, men inte olivolja t.ex. Olivoljan lagrar sig i flaskan efter en säsong. Rapsoljan kan du använda säsong efter säsong och du har det säkert i köket redan.

Enda nackdelen är kladdet. Vet inte hur det är mot nylonlina. Men angellina blir smaskig så att säga. Men helt klart värt mödan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bomber_5000 Visa inlägg
                  Jag provade mycket fryspluggar och liknande för 10 år sen ungefär. Men har kommit fram till att det som funkar bäst för mig är att gå ett varv och ösa ur isen med lagomt intervall. Då blir man lite varm själv också.
                  ja jo det är sant men dock var ute i förrgår och det var inte speciellt kallt men blåste kallt kanske -1 grad bara o blåste 6 m sek men ändå fick jag gå var 5-10 min o hacka liten ishinna som blev det tycker jag e skitdrygt

Kommentera

Borde ju gå och sätta en luftpump/akvariepump(som man har i mörtbadet) och ha slangen i hålet men fan inte under iskanten för då börjar isen gå under en också med för stort hål som följd.

Inte provat men svårt och tänka mig att det fryser

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar