Israpporter 2017? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Israpporter 2017?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Israpporter 2017?

    Hejsan
    Fiskeabstinensen är brutal och planerade dra till lejondal vid bro nu på fre-lördag, dvs fram till gårdagens jäkla snöoväder. Nu känner jag att isen iaf där nog kan va riskabel att ta sig ut på. Något som har koll där?Hur ser det ut annars runtom i landet, dvs. Hur långt upp måste jag åka för att få pimeplfiska lite. :-)
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

  • #2
    Förra veckan var det ca 10cm is på de flesta Uppländska sjöar, sedan kom en varm helg och en kall vecka, så det vette fan.
    Jag gör ett försök i morgon så får vi se om det blir till att simma.

    Kommentera


    • #3
      Runt Stockholm verkar många - om inte de flesta - sjöar ha bärande is. I skärgården var jag ute med båt så sent som i söndags, så där är det annorlunda :-I

      Kommentera


      • #4
        I Sundsvallstrakten är isarna bra!
        Lär nog bli ännu bättre just nu misstänker jag, om man tar hänsyn till bifogad bild

        Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	983,0 KB
ID:	1783475

        Kommentera


        • #5
          Hejsan
          Tack för alla svar, det jag är mest orolig för är den värmebölja som var runt jul-nyår med hård vind och sedan bara någon enstaka dag med kyla innan det la sig en massa snö.
          Waxin rapportera gärna i morgon.
          Det blir själv en liten regnbågssjö på lördag, återkommer med hur isen är där. Vet att den är bärande men får se hur den är i övrigt.
          Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

          Kommentera


          • #6
            Någon israpport från Karlstad trakten ? Tänker mest på sjöarna / tjärnarna Alstern, Kroppskärsjön , Rudtjärn , Örsholmstjärn?
            sök bävern och hitta gäddan

            Kommentera


            • #7
              Tjena.
              Är det någon som varit ut på isarna runt om i Stockholm än ?kenta_85 har du hört ngt om lejondalsjöns isar ?

              Jag bor rätt nära sjön och tänkte eventuellt ta premiären imorgon där men osäker på isarna .

              Mälaren är inte säker , inte iallafall Ekoln/Gorran , Sigtuna fjärden har lagt sig men vet inte om den är säker än .

              Kom gärna med rapporteringar .

              Mvh Johan

              Kommentera


              • #8
                Tjena.
                Var ut på en mindre grund skogssjö här idag för lite ädelfiske, behöver inte berätta mitt resultat men isen var förvånansvärt tjock. Mätte till 18cm, gissar ca ½ knappt vart perfekt kärnis, 1/4 över det såg ut som halvdan kärnis, översta lagret sen var snöis. Verkar som det stöpt igenom bra för det låg "bara" 10cm snö på isen och såg ut att stöpa igenom lite på vissa ställen så blir nog mer snöis när det sker.
                Lejondal vet jag inget om, funderade själv på det först men känns som sagt osäkert. Den här lilla sjön jag var på idag tror jag hade ca 10cm kärnis innan all värme och sen snö. Allt hänger väl på hur mycket som låg i lejondal innan snön kom. Fyrväpplingen uppåt Hallstavik höll ingen bra is alls, vilket kan läsas på deras hemsida. Den sjön är inte jättestor men hyfsat djup på sina ställen. Tror lejondal får vänta lite för egen del men åk gärna dit och provhaka och borra och återkom med rapport.
                Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

                Kommentera


                • #9
                  Småsjöarna runt Stockholm har generellt sett ok isar (alltid eget ansvar, isdubbar och sällskap) men på de lite större/djupare är de mer osäkra. Faktum.är att många av de mindre sjöarna har legat sedan första halvan av november (var ute på 5 av dom i mitten av november). Hade en förhoppning om att komma ut på första skärgårdsisarna idag men det slutade istället med ett dopp, då är man glad för sin MPS (utan den hade jag i och för sig aldrig utmanat ödet). Vi fick vända hemåt och dämpa fiskesuget på en mindre sjö med otillfredsställande fiske.....

                  Kommentera


                  • #10
                    Tjena
                    Jag var och kollade isen på lejondalsjön ,
                    Mellan 6 cm - 10 cm , rätt ojämn men håller kylan i sig nu så ska det inte vara några problem att fiska nästa helg .
                    Det satt några som pimplade men dom hade dock ingen fiskelycka.

                    Ska man ut så är det viktigt att ta det försiktigt och ha med sig isdubbar osv .
                    Helst sällskap oxå .
                    Jag drar ut i veckan så jag kan lämna en rapport då.

                    God kväll allesammans.

                    // Johan

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X