Ismetetips 2017 - Större eller mindre sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetetips 2017 - Större eller mindre sjö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ismetetips 2017 - Större eller mindre sjö?

    Tjena hörni!

    Om ca två veckor tänkte jag ge mig ut för att fiska lite. Vågar inte riktigt ge mig ut på isen ännu. Jag ismetar med både levande och dött bete. Använder jag dött bete så injicerar jag mörten med en speciell olja och fryser sedan in den och meningen med oljan är att den ska attrahera framförallt gäddor.

    Nu är den här oljemetoden relativt oprövad för min del. Jag har testat den en gång tidigare i somras men var tvungen att avbryta min fisketur efter bara 30 min. Men jag har läst en hel del om den och verkar ha varit väldigt framgångsrik för många. Om någon annan här har testat med flavours och oljor så dela gärna med er Är fortfarande väldigt nyfiken på den sortens fiske.

    Iallafall - Jag har bara fiskat med angeldon vid två tillfällen och det var förra vintern. Fick en gädda vardera gång.
    Jag undrar vad ni tycker jag ska satsa på.
    Bör jag välja en större sjö eller en mindre? Jag tänker mig att det bör vara enklare att hitta gäddan om man väljer en mindre sjö. Då är det lättare att täcka upp den med 20 ismetespön. Är det bättre att välja grunda eller djupa sjöar?

    Ja så jag har en del obesvarade frågor just nu och tänkte se om ni ville dela med er.

    God fortsättning!

  • #2
    Välj den sjö där flest och störst gäddor finns

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Välj den sjö där flest och störst gäddor finns
      Bra svar

      Kommentera


      • #4
        Skulle med vilja att någon sa vilken sjö jag ska ismeta på. Men finns väl ingen som kan säga stor eller liten sjö är bättre!
        Utan fiska kring platser du vet håller gädda övriga året. Prova olika djup för att hitta. Samma som övriga året. Avvikelser är alltid en bra plats.. På lördag blir det ismete för mig och jag väljer den sjön som håller is bäst i min region nu.
        Denna gången blir det en grynna som går ut från stranden med vass längst med. Lägger spöna på olika djup och i en djupfåra.
        Jag vet att betesfisken står på djupbranten längst sydsidan på ca 10-13m djup så blir något utanför dessa och dom andra längst branten och något uppe på eller vassnära. Så får tiden berätta om jag får något eller ej. Några konstigheter har jag aldrig kört med. men skulle jag mäska skulle det bli med hackad mört i en nylonstrumpa med grövre maskor. Detta har funkat i havet men aldrig prövat i insjö. (självklart ma det inte mört vi mäskade med då)

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av FilipRH Visa inlägg
          Då är det lättare att täcka upp den med 20 ismetespön.
          Jösses..

          Kommentera


          • #6
            Du har alltså isfiskat gädda 2 gånger tidigare och nu ska du ge dig ut med 20st (!) ismetespön ?

            Det kan man kalla en riktig satsning
            Då du inte har koll på var du ska fiska så kan du börja med att kolla var du får fiska med 20st ismetespön.. Kan tänka mig att många FVO i dina hemtrakter har begränsningar vad gäller antal spön.

            / HenkeW

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av FilipRH Visa inlägg
              Då är det lättare att täcka upp den med 20 ismetespön.
              Utgår ifrån att du antingen inte förstår, spelar Allan eller driver med oss. Finns ingen normal hänsynsfull sportfiskare som ens skulle komma på tanken!
              Hint: Om du nu hittar en bra sjö och får 5 fäll eller fler samtidigt, vad gör du då och vad händer med fiskarna du fått på kroken...?

              Kommentera


              • #8
                Förstår inte varför alla ser ett problem med 20 spön? Har sett massor med både svenska och utländska fiskevideos när dom lätt har 15 spön på fiskepulkan.

                Varför skulle jag vilja driva med er? Jag har inte isfiskat mycket alls i mitt liv, men har fiskat sedan jag var liten.

                Fonzie, självklart släpper jag tillbaka fisken. C&R är något jag har tillämpat sedan barndomen. Jag ser ingen anledning till att ta hem den för att äta då jag varken gillar fisk, och speciellt inte gädda. Jag tar heller inte hem den för att fotografera och sedan slänga i soptunnan som många väljer att göra, konstigt nog.

                När jag får fisken gälgreppar jag den och lägger den på en avkrokningsmatta, krokar av den, fotograferar snabbt (om den är värd att fotografera) och släpper sedan snabbt tillbaka den. Låter den aldrig komma i kontakt med isen. Jag vet inte hur mycket mer jag kan göra för att inte skada den? Inte fiska alls kanske?

                Om du menar vad jag gör om jag får fem fiskar samtidigt så låter jag dom jag fiskar med ta hand om det. Jag är ju inte direkt själv när jag fiskar.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av FilipRH Visa inlägg
                  Förstår inte varför alla ser ett problem med 20 spön? Har sett massor med både svenska och utländska fiskevideos när dom lätt har 15 spön på fiskepulkan.

                  Varför skulle jag vilja driva med er? Jag har inte isfiskat mycket alls i mitt liv, men har fiskat sedan jag var liten.

                  Fonzie, självklart släpper jag tillbaka fisken. C&R är något jag har tillämpat sedan barndomen. Jag ser ingen anledning till att ta hem den för att äta då jag varken gillar fisk, och speciellt inte gädda. Jag tar heller inte hem den för att fotografera och sedan slänga i soptunnan som många väljer att göra, konstigt nog.

                  När jag får fisken gälgreppar jag den och lägger den på en avkrokningsmatta, krokar av den, fotograferar snabbt (om den är värd att fotografera) och släpper sedan snabbt tillbaka den. Låter den aldrig komma i kontakt med isen. Jag vet inte hur mycket mer jag kan göra för att inte skada den? Inte fiska alls kanske?

                  Om du menar vad jag gör om jag får fem fiskar samtidigt så låter jag dom jag fiskar med ta hand om det. Jag är ju inte direkt själv när jag fiskar.
                  Vart i Södertäljetrakten är det ens tillåtet att fiska med 20 st spön per fiskare? På Sportfiskarnas vatten med Sportfiskekortet är det oftast en begränsning på 5 st redskap om inte den aktuella sjön har en annan gräns. Och TDA-1 har en begränsning på 5 st redskap, TDA-2 = 10 st, TDA-3 = 15 st.

                  Jag tror de allra flesta ismetarna kör med 1-5 st spön per fiskare. Ibland delar flera fiskare på samma pulka och då kan det ju ser mer ut på bild/film.
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                  Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av FilipRH Visa inlägg
                    Förstår inte varför alla ser ett problem med 20 spön? Har sett massor med både svenska och utländska fiskevideos när dom lätt har 15 spön på fiskepulkan.

                    Varför skulle jag vilja driva med er? Jag har inte isfiskat mycket alls i mitt liv, men har fiskat sedan jag var liten.

                    Fonzie, självklart släpper jag tillbaka fisken. C&R är något jag har tillämpat sedan barndomen. Jag ser ingen anledning till att ta hem den för att äta då jag varken gillar fisk, och speciellt inte gädda. Jag tar heller inte hem den för att fotografera och sedan slänga i soptunnan som många väljer att göra, konstigt nog.

                    När jag får fisken gälgreppar jag den och lägger den på en avkrokningsmatta, krokar av den, fotograferar snabbt (om den är värd att fotografera) och släpper sedan snabbt tillbaka den. Låter den aldrig komma i kontakt med isen. Jag vet inte hur mycket mer jag kan göra för att inte skada den? Inte fiska alls kanske?

                    Om du menar vad jag gör om jag får fem fiskar samtidigt så låter jag dom jag fiskar med ta hand om det. Jag är ju inte direkt själv när jag fiskar.
                    Men du svarar inte på Fonzies fråga. Vad gör du när du får hugg på många spön samtidigt? Drar upp den första och låter resten svälja maten? Och det att du inte ser nåt problem med 20 spön säger en del om ditt omdöme.
                    Senast ändrad av stefan1; 2017-01-05, 12:15.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    102 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X