Tjocklek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tjocklek

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ohlstedt
    Det var många år sedan jag pimplade, rättare sagt på barns ben, men i vinter tänkte jag att det skulle bli av, men jag har en räddsla som nog är lite knäpp, hur vet man att isen är hållbar? om isen är ex 20 cm tjock är den hållbar då? och hur kan man tänka om det har varit minusgrader i en vecka är isen tjock nog då? känns som att man måste kunna vara säker på sin säkerhet innan man kan koncentrera sig på fisket =)
    För att vara säker är 5-10 centiemter s k kärnis tillräckligt. Kärnis är massiv is som bildas utan inblandning av t ex snö. Alltså ren is. Om det varit minusgrader i en vecka så beror det ju på vattentemperaturen och om det varit blåsigt innan isbildningen. Har is redan bildats så ökar tjockleken om det blåser. Slom jag ser det så är flytoverall otympligt och svettigt på isen vid normala temperaturer, d v s ned till 5 minusgrader, använd flytväst och prova isen genom att borr ett provhål då ser du tjokleken och om isen är massiv, vilket den ska vara.
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Vartefter du går stampa med klacken hårt i isen brukar ge en känsla för hur den är ta inga risker dock alltid full säkerhetsutrustning pimpel är kul!
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
      X