mata mört? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mata mört?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• mata mört?

Jag har bestämt mig för att slänga upp en ställning med två 375:or i källaren med betesmört till vinterns ismete.... Men ja vet inte riktigt hur jag ska göra med käket:/ jag har läst nånstans att man inte behöver mata dem under vintern men de känns ju lite små taskigt så jag funderar på att köpa nån platta svarta mygglarver å ge dem nån gång ibland?? Vad säger ni? nån med erfarenhet

MVH Fidde

jag snackade med hans nordin när ja träffade honom i fiskeaffärn så frågade ja vad han brukade mata dem med då sa han att man kunde mata dem med havre eller mannagryn

Kommentera

mygglarver funkar bra. finns i din lokala djur-affär. men annars kan du ju tästa dig fram lite försiktigt med deg och andra go saker

mvh
      Mvh//Robert

Kommentera

Jag har haft karp under sommmaren i tunnor dem åt mask men luktatde inte ens på majs å bröd så de borde funka med mask/larver till mört men tror inte de funkar lika bra med havregryn mm.

Kommentera

I vintras matade jag mina med vanligt bröd och dom åt det. Tror inte att dom är så kräsna... äter nog det man ger dom, fast bröd är ju ganska billigt, enda nackdelen var att dom inte hann äta upp allt direkt så brödet blev upplöst och vattnet blev därför helt grumligt.
          Skitfiske alla

Kommentera

Min erfarenhet av att mata fiskar i akvarium med havregryn är att det grumlar/förstör vattnet.

Kommentera

mat

om du matar dem så skitar du ner vattnet , och behöver byta vatten hela tiden. Dessutom börjar mörtarna skita och vattnet blir ännu smutsigare. Kallt och mörkt i tunnan, så behöver de ingen mat, de skall ju ändå dö på dina krokar så inte behöver du tycka synd om dem...Fast skall du ha dem levande 3-5 månader kanske de behöver matas lite nån gång. Du får väl ha en mat/skit-tunna och sedan flytta dem tillbaka till "rena" tunnan.

Perx
              Ursprungligen postat av fidde
              Jag har bestämt mig för att slänga upp en ställning med två 375:or i källaren med betesmört till vinterns ismete.... Men ja vet inte riktigt hur jag ska göra med käket:/ jag har läst nånstans att man inte behöver mata dem under vintern men de känns ju lite små taskigt så jag funderar på att köpa nån platta svarta mygglarver å ge dem nån gång ibland?? Vad säger ni? nån med erfarenhet

MVH Fidde
              Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Robert Jaglén
                mygglarver funkar bra. finns i din lokala djur-affär. men annars kan du ju tästa dig fram lite försiktigt med deg och andra go saker

mvh
                Kan ba hålla med, matade mina mörtar i akvariet med det förut. Men nu får dom flingfoder. Dom käkar de mesta. Ta dock inte för mycket eller något som blir grumligt.

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Perx
                  om du matar dem så skitar du ner vattnet , och behöver byta vatten hela tiden. Dessutom börjar mörtarna skita och vattnet blir ännu smutsigare. Kallt och mörkt i tunnan, så behöver de ingen mat, de skall ju ändå dö på dina krokar så inte behöver du tycka synd om dem...[...]

Ja, just det! Skall du ändå djurplåga dem senare så kan du ju se till att dom lider fram tills dess också...

Kommentera

Mata inte i onödan men se till att akvariernas botten är ren från slemrester och skit.

Vita mygglarver är bra foder men dyrt. Håller sig levande i akvariet tills det är uppätet. Vill du inte överutfodra ställer du burken utan lock i kylskåpet men byter till rent kallt vatten då och då. Utfodring en gång i veckan är ofta nog.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                    2 svar
                    365 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X