Mormyskaknut - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mormyskaknut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mormyskaknut

    Hej!

    Jag använder mormyskor utan ögla, dvs med ett håk rakt genom. Vilken knut rekommenderas detta?

    Tack!

  • #2
    Dra linan genom hålet och gör en vanlig grinner-knut runt krokskaftet enligt bilden nedan.
    Bifogade filer
    Senast ändrad av ob; 2006-12-16, 19:52.

    Kommentera


    • #3
      Fungerar det verkligen OB? Då får du väll inte rätt "häng" på mormyskan?? Man vill ju ha den rakt ut så att säga..Jag gör iaf som så att jag trär linan 2ggr igenom hålet så att linan går igenom runt ena sidan, igenom igen och runt andra sidan vilket garranterar att morkyskan hålls rak.. Efter att du gjort detta så måste du ha en ganska lång bit lina över för att kunna göra nåsta steg... Det du gör är att du helt enkelt gör en öggla mellan fingrarna och sedan tvinnar den genom att dra tummen och pekfingret ifrån varandra. Resultatet blir en öggla med några varvs tvinning på. Denna öggla trär du sedan över kroken på mormyskan och drar åt, gör sedan en till öggla och tvinna, trä över kroken. Gör öggel grejjen minst 3ggr och se till att dra åt den tajt, klipp av nära kroken å fiska utav satan.. Lite svårt att förklara en knut som du förstår, hoppas du förstår, annars äre bara att skciak ett PM med msn adress så addar jag så kan jag visa hur man gör i webcamen så kanske det förenklar...

      Har lärt mig denna knut av en föredetta nordiskmästare i mormyskafiske plus att jag vid flertalet mormyskatävlingar diskuterat vilken den bästa knuten för genomborrande mormyskor är, och ofta är folk överens om att den är knuten som är beskriven över..
      Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Allmana_mini
        Fungerar det verkligen OB? Då får du väll inte rätt "häng" på mormyskan?? Man vill ju ha den rakt ut så att säga..Jag gör iaf som så att jag trär lin...
        Min beskrivning bygger på den gamla, enkla metoden att bara knyta runt krokskaftet. Den metoden fungerar, men metoden du beskriver är säkert mycket bättre, det tvivlar jag inte en sekund på.

        Själv fiskar jag bara regnbåge de gångerna jag använder mormyska, och då använder jag de något större modellerna med ögla att knyta linan i.

        Kommentera


        • #5
          Okej, alla sätt är bra utom dom dåliga som man brukar säga..=) Det är nog bara en fråga om vad man tror mer på..:P
          Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

          Kommentera


          • #6
            Tror nog att jag testar grinnerknuten först, verkar lite enklare.

            Tackar

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
            0 svar
            145 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Najad
            av Najad
             
            Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
            1 svar
            100 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Moddifier  
            Arbetar...
            X